Előszó
A zsidók az 1840-es évek közepétől egy évszázadon keresztül a második legnagyobb felekezetét alkották a városnak, gazdasági és kulturális hatásuk meghatározó volt. A kalocsai zsidók történetét ezidáig nem dolgozták fel, pedig a kisebbség történelmének megismertetése a vallási és etnikai toleranciát nagymértékben segítheti. A szélsőséges nézeteknek általában azok engednek teret, akik kevés információval rendelkeznek egy nép történelmével, vallásával, szokásrendszerével kapcsolatosan. A könyv mozaikszerűen, kronologikus sorrendben idézi meg a kalocsai és a Kalocsa környéki zsidók történetét.
A magyarok és a zsidók együttélésének évezredes múltja van. Az első zsidó vonatkozású törvényeket Szent László király hozta. Ezek a rendelkezések megtiltották a zsidó férfi és a keresztény nő közötti házasságot, tilalmazták a keresztény szolgák tartását, valamint azt, hogy a zsidók vasárnap dolgozzanak. A magyar uralkodók törvénykezésében évszázadokon keresztül megjelentek az izraelita vallásúakkal kapcsolatos rendelkezések.
Voltak ennek az ezer évnek békés időszakai, s olyanok is, amelyek türelmetlenségről, kirekesztésről, megbélyegzésről szóltak. Az ún. zsidókérdés a mai napig jelen van a közgondolkodásban, nagyon sokszor beszélnek úgy róla - főleg fiatalok hogy tárgyi tudásuk egyáltalán nincsen. Nem ismerik a szó jelentését azok sem, akik gyakran használják. Fontosnak tartom ezért a zsidó vallás és kultúra mind szélesebb megismertetését, mert ez a legjobb módszer az esetleges előítéletek feloldására.
A történelem tanítása sokkal megfoghatóbb a közvetlen környezet, a megye, a város, a falu történelmén keresztül. A helytörténeti kutatások reneszánszát éljük, a legkisebb települések is kutatókat bíznak meg múltjuk feltárására.
Kalocsa ezer év óta város, érseki székhely, a magyar katolicizmus egyik központja. Ennek köszönheti létét, kultúráját, iskoláit és hagyományainak egy részét. Lakossága kizárólag katolikus volt, de napjainkban is nagyobbrészt az. A város környéki falvakban a magyar népességen kívül szép számban találhatunk németeket, horvátokat, szlovákokat és romákat is. 1944-ig a zsidó etnikum is jelentős számban élt Kalocsán és a környező községekben.
A kalocsai történeti kutatások figyelmét az érsekség alapítása és az érsekek munkássága kötötte le. A katolikusok utáni második legnagyobb vallási felekezet, a zsidók története nem került a kutatók látókörébe. Ezt kívánom pótolni.
Vissza