Fülszöveg
A középkor legjelentősebb zsidó tudósa Mose ben Maimon (1135-1204), akit a filozófiai hagyomány Maimonidészként vagy Maimúniként ismer. A zsidó tradícióban nevét - a kezdőbetűk összeolvasásával - RaMBaM-nak írják. Munkássága nem csupán a zsidóság fejlődésére gyakorolt rendkívüli hatást, hanem az európai skolasztikára, jelesül Albertus Magnusra és Aquinói Tamásra is.
Maimonidész azt látta feladatának, hogy az arisztotelészi filozófiát és a kinyilatkoztatott vallást olyan szintézisre hozza, amelynek legfőbb rendszeralkotó elve a tudományos bizonyíthatóság. ez utóbbi kapcsolja össze egyetlen rendszerré, és választja ugyanakkor széjjel azt, ami a filozófia számára megismerhető, attól, amit kinyilatkoztatásként kell elfogadnunk.
Cordovában született előkelő és ebfolyásos családból. 1159-ben a család Spanyolországból az észak-afrikai Fezbe települ. Mivel e terület is a vallásilag intoleráns Almohádoké, később Palesztína érintésével az egyiptomi Fosztatban lelnek otthonra. Maimonidész a...
Tovább
Fülszöveg
A középkor legjelentősebb zsidó tudósa Mose ben Maimon (1135-1204), akit a filozófiai hagyomány Maimonidészként vagy Maimúniként ismer. A zsidó tradícióban nevét - a kezdőbetűk összeolvasásával - RaMBaM-nak írják. Munkássága nem csupán a zsidóság fejlődésére gyakorolt rendkívüli hatást, hanem az európai skolasztikára, jelesül Albertus Magnusra és Aquinói Tamásra is.
Maimonidész azt látta feladatának, hogy az arisztotelészi filozófiát és a kinyilatkoztatott vallást olyan szintézisre hozza, amelynek legfőbb rendszeralkotó elve a tudományos bizonyíthatóság. ez utóbbi kapcsolja össze egyetlen rendszerré, és választja ugyanakkor széjjel azt, ami a filozófia számára megismerhető, attól, amit kinyilatkoztatásként kell elfogadnunk.
Cordovában született előkelő és ebfolyásos családból. 1159-ben a család Spanyolországból az észak-afrikai Fezbe települ. Mivel e terület is a vallásilag intoleráns Almohádoké, később Palesztína érintésével az egyiptomi Fosztatban lelnek otthonra. Maimonidész a kalifa udvaránál híres orvossá, s egyben az egyiptomi zsidók szellemi és politikai vezetőjévé lesz. Fosztatban hal meg, sírja ma is látható Tiberiasban.
Írásait három csoportra oszthatjuk: a rabbinikus területet érintő munkák, filozófiai művek, orvosi írások. A heterogenitás csak látszólagos: filozófiai munkái - a kornak megfelelően - a természettudományok egyetemét is átfogják, talmudi írásai az egyén és társadalom életét szabályozó normák révén közvetlenül érintkeznek az etikával. Számára az orvostudomány etikai diszciplína, a gyógyító tevékenység része a Rossz elleni küzdelemnek. Orvosnak lenni egy vallási feladat teljesítése.
A vallási törvényt érintő főműve, a héberül írt Misné Tóra 1180-ban készült el. Célja a Talmud beláthatatlan anyagának szisztematikus - és modernizált - bemutatása volt. Filozófiai szempontból legjelentősebb műve a Tévelygők Útmutatója, melyet 1190-ben fejezett be arabul, s amely rövidesen két különböző héber fordításban terjedt el a zsidó és a keresztény szellemi elit körében.
Kötetünk Maimonidész filozófiáját, a megelőző zsidó vallásfilozófiához fűződő kapcsolatait és a keresztény Nyugatra gyakorolt hatását tárgyaló műveket tartalmaz. A gyűjteményt Maimonidész legjellemzőbb vallásfilozófiai terminusainak bemutatásával valamint néhai Scheiber Sándor "Maimúni Magyarországon" című tanulmányával és bibliográfiájával egészítettük ki.
Vissza