1.054.156

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zongoratanítás és zenei nevelés

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Editio Musica
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 296 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-330-693-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Fodor-féle zeneiskola, majd a Zeneakadémia zongoratanáraként, a húszas évektől pedig - politikai nézetei miatt - magántanárként nemzedékek hosszú sorában ültette el a zene szeretetét Varró Margit (1881-1978), a 20. századi magyar zenepedagógia egyik legkiválóbb képviselője.
„A zene azért van, hogy örömünket leljük benne. Előadóművész és zenetanár arra hivatott, hogy ezt az örömöt továbbadja. A pedagógus, aki elfelejti, hogy ez a cél, vagy ami még rosszabb, elfeledteti növendékeivel, az megcsúfolja hivatását" - vallja e könyv német nyelvű kiadásának előszavában.
Pedagógiai módszerének alapja az a meggyőződés, hogy a tanár legfontosabb feladata a tehetség kibontakozását akadályozó, gátló tényezők elhárítása.
Ezek a gondolatok ma, több mint fél évszázaddal írásba foglalásuk után is időszerűek.
Bartók, Menuhin és sok más kiemelkedő muzsikus a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott e könyv írójáról. „Régóta ismerem Varró Margitot mint zongoratanárt és a zongoratanítás elméletének... Tovább

Fülszöveg

A Fodor-féle zeneiskola, majd a Zeneakadémia zongoratanáraként, a húszas évektől pedig - politikai nézetei miatt - magántanárként nemzedékek hosszú sorában ültette el a zene szeretetét Varró Margit (1881-1978), a 20. századi magyar zenepedagógia egyik legkiválóbb képviselője.
„A zene azért van, hogy örömünket leljük benne. Előadóművész és zenetanár arra hivatott, hogy ezt az örömöt továbbadja. A pedagógus, aki elfelejti, hogy ez a cél, vagy ami még rosszabb, elfeledteti növendékeivel, az megcsúfolja hivatását" - vallja e könyv német nyelvű kiadásának előszavában.
Pedagógiai módszerének alapja az a meggyőződés, hogy a tanár legfontosabb feladata a tehetség kibontakozását akadályozó, gátló tényezők elhárítása.
Ezek a gondolatok ma, több mint fél évszázaddal írásba foglalásuk után is időszerűek.
Bartók, Menuhin és sok más kiemelkedő muzsikus a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott e könyv írójáról. „Régóta ismerem Varró Margitot mint zongoratanárt és a zongoratanítás elméletének szakemberét és úgy vélem, napjaink legjobbjai közé tartozik ezen a területen. A zongoratanításról szóló könyve rendkívüli értéket képvisel, és időszerűségét soha nem veszíti el" (Bartók Béla, 1938).
„Varró Margit műve vezérfonalként szolgál, és jelentős mértékben járul hozzá egy olyan terület tisztázásához, amelyet a formális zenei nevelés és gyakorlat gyors és nem várt általános elterjedése napjainkban háttérbe szorított" (Yehudi Menuhin, 1948).
A zenetanárképzés és zenetanítás 1921-ben megjelent alapművének kiadása több mint fél évszázados, napjainkban a korábbinál is égetőbb hiányt pótol. Vissza

Tartalom

ELSŐ RÉSZ
A ZENEI ÉRZÉK ÉS ÉRTELEM NEVELÉSE
I.
A zenei hallásról
1. Ritmikus, melodikus, harmonikus hallás 15
2. Abszolút és relatív hallás 16
3. Az auditív zenetanítás 19
4. Természetes, intellektuális és belső hallás 21
5. Az auditív tanítás hatása a gondolkodás és a zenei képességek fejlődésére 22
II.
A hallás fejlesztése
6. A hallásgyakorlatok kiindulópontja. Az ösztönös hallás fejlesztése 24
7. Az értelmi hallás fejlesztése; a művészi hallás nevelése 26
8. A tonális hallás fejlesztése 27
9. A ritmikus hallás értelmi nevelése 29
10. Zenei fogalmak tisztázása a növendék közreműködésével 31
11. A szókratészi tanítási módszer alkalmazása 33
III.
Az elméleti alapfogalmak összekapcsolása
a játszott anyaggal
12. Összhangzattani alapismeretek szerzése a játszandó tananyag kapcsán 35
13. Formatani alapismeretek szerzése a tananyag elemzésével 37
14. Szakterminológia és gyermekterminológia 39
15. A transzponálásról 40
16. A zeneelmélet és a zenei gyakorlat szoros összefüggése 42
IV.
A tanulás technikája
17. A memorizálás módjai 44
18. Auditív memorizálás 46
19. Kottaolvasás és -írás, lapról olvasás 47
20. Memorizálás kottaolvasással. - A figyelem beosztása 50
21. Memorizálás belső hallással (hangszer nélkül, csak elképzeléssel) 52
22. A zenei emlékezés 53
V.
A zenei ízlés és ítélőképesség nevelése
23. Az ösztönös szépérzék fejlesztése 56
24. A metrum, tempó, hangulat és karakter iránti érzék felkeltése 57
25. Zenei átélés és előadás 58
26. Tudnivalók a helyes frazeálásról 59
27. Dinamika és hangszínérzék 60
28. Az önálló felfogásra való nevelés, kritikafejlesztés 62
29. Az improvizálásról és gyermekkompozíciókról 64
MÁSODIK RÉSZ
A ZONGORATANÍTÁS TECHNIKAI RÉSZE
I.
A modern zongoratechnikáról
30. Mi a technika? - A művészi játéktechnika meghatározása 73
31. A művészek játéka mint a tanítási gyakorlat példaképe 74
32. Ujjtechnika és súlytechnika: félreértett jelszavak. - Mindkettő szükségessége. - Mi jellemzi a természetes játékmódot? 75
33. A zongora mechanizmusának működése billentéskor 73
34. A zongorázás alapvető mozgásformái 74
35. A billentésben felhasznált erőforrások 76
36. Lazítás és rögzítés. - A rögzítés célja és fajtái 84
37. A különböző ízületek alkalmazása 86
38. A különböző játék- és billentésmódok elemzése 89
39. Összefoglaló mozgások 97
A kezelőtanítás módszertana
40. Miből kell kiindulnunk a gyermek zongoratechnikájának megalapozásnál? - Milyen mozgásfajtákat vezessünk be egymás után és egyszerre? 102
41. A gátoltság nélküli mozdulatok nem alkalmasak eo ipso 104
42. Hogyan üljünk a zongoránál? 105
43. Előkészítő gyakorlatok a kar- és ujj-játékhoz. - A hallásgyakorlatok
kezdete 106
44. A tanulmányok megválasztása - az első év tananyaga. - Első lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a játék mozgásirányaira? 109
45. Második lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a ritmikai önállóságra? 113
46. Harmadik lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a billentési és dinamikai önállóságra? 116
47. Negyedik lépcsőfok: a játéktér megnövelése alátevés nélkül 121
48. Ötödik lépcsőfok: a skálajáték és a korábbiak fejlesztése 126
49. A második tanév tananyagának vázlata 130
50. A harmadik tanév tananyagának vázlata 138
51. A technikai anyag megválasztása 145
52. Az ujjrend 147
III.
Hogyan foglalkozzunk az elrontott technikájú növendékekkel?
Áttanítás
53. A játékzavarokról. - Mechanikai gátlás 149
54. Pedagógiai elemzés. - A leggyakoribb játékhibák rejtett okai 151
55. Diagnózis és terápia 153
56. Egy példa a gyakorlatból: kezdő művész technikájának áttanítása 154
57. A művészi kifejezőeszközök számbavétele 156
58. A pedálhasználat felülvizsgálata; a pedál alkalmazásának esztétikai
szempontjai 157
59. Mit vegyünk figyelembe az áttanítás folyamán? 162
IV.
A zongoragyakorlásról
60. A gyakorlás céljáról. - Figyelmet megtakarító automatizmusok megszerzése 165
61. Nevelés: a figyelem megosztása és koncentrálása 167
62. Hogyan tanítsunk gyermekeket a helyes gyakorlásra? - A gyakorlás
higiénéje 168
63. A magasabb osztályosok mechanikus és szellemi gyakorlása. - Előtanulmányok: a rubato 169
64. A művész gyakorlás-technikájáról. - A zenei benyomástól a művészi
reprodukcióig vezető út 174
HARMADIK RÉSZ
A ZENEOKTATÁS LÉLEKTANI VONATKOZÁSAI
I.
Útmutató a tanuló lélektani megfigyeléséhez
65. A kezdők tanításáról általában 183
66. Miért kellene minden tanárnak gyermeklélektannal foglalkoznia, és mit
kell abból tudnia? 185
67. Három tanulóportré: példák a tanulók karakterének, hajlamainak és
képességeinek megfigyelésére 186
68. Zenei képességvizsgálat a tanítás kezdetén 192
69. Szisztematikus feljegyzések: kérdő- és kiegészítő ív 194
70. A tanuló képzelőtípusa és annak jelentősége a tanításban 196
71. Ugyanazon anyag különböző (vizuális, motorikus, auditív, logikai)
felfogása; különböző kérdések, képzettársítások és tanulási segítség a
képzelőtípustól függően 197
72. A képzetsorok összekapcsolásának zavarai. - A zenei elemek és alakzatok egyidejű felfogásának nehézségei 203
73. Egy kislány tanulótípusának megállapítására szolgáló kísérletsorozat 207
74. Az első beidegződések makacsságáról 211
II.
A tanuló tipikus és egyéni tulajdonságai a zenetanulásban
75. A gondolkodásmód tipikusan gyermeki sajátosságai 214
76. A zenei beleérzőképesség segélyforrásai 221
77. A különböző érdeklődési körök összekapcsolása 227
78. A pubertáskor problémái 235
79. Miért marad abba a zenetanulás oly gyakran a pubertáskorban? 238
III.
A tanár és a tanuló közti kapcsolat
80. A gyermekek; alkalmazkodás és távolságtartás 241
81. A szülők 245
82. Mikor kezdődjék el a zeneoktatás? 247
83. Csoportos és egyéni oktatás 247
84. A serdülő 251
85. A felnőtt növendék 253
IV.
A lélektani játékgátlások és kezelésük
86. A zenei előadás funkcionális analízise és a játékgátlások keletkezési
pontjai 256
87. Általános gátlások. Belső és külső tartás 261
88. Mi a lámpaláz? 263
89. A lámpaláz enyhébb formái 264
90. A kisebbségi érzés mint a helytelen bánásmód következménye 265
91. Belső konfliktusok mint a kisebbségi érzés forrásai 267
92. Saját magunk és mások értékelése 268
93. A reális én és az én-ideál. A kisebbségi érzés más területekről származó
áttolódásai 269
94. Hogyan lehet a lámpalázat pedagógiai módszerekkel befolyásolni? 272
95. Önismeret és önmegvalósítás 273
FÜGGELÉK
Zeneműjegyzék 277
Irodalmi áttekintés 281
Varró Margit zenepedagógiai elvei - életrajzi adatokkal (Ábrahám Mariann) 282
Név- és tárgymutató 293

Varró Margit

Varró Margit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varró Margit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem