1.062.236

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zongoratanítás és zenei nevelés

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Editio Musica
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 296 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-330-693-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Fodor-féle zeneiskola, majd a Zeneakadémia zongoratanáraként, a húszas évektől pedig - politikai nézetei miatt - magántanárként nemzedékek hosszú sorában ültette el a zene szeretetét Varró Margit (1881-1978), a 20. századi magyar zenepedagógia egyik legkiválóbb képviselője.
„A zene azért van, hogy örömünket leljük benne. Előadóművész és zenetanár arra hivatott, hogy ezt az örömöt továbbadja. A pedagógus, aki elfelejti, hogy ez a cél, vagy ami még rosszabb, elfeledteti növendékeivel, az megcsúfolja hivatását" - vallja e könyv német nyelvű kiadásának előszavában.
Pedagógiai módszerének alapja az a meggyőződés, hogy a tanár legfontosabb feladata a tehetség kibontakozását akadályozó, gátló tényezők elhárítása.
Ezek a gondolatok ma, több mint fél évszázaddal írásba foglalásuk után is időszerűek.
Bartók, Menuhin és sok más kiemelkedő muzsikus a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott e könyv írójáról. „Régóta ismerem Varró Margitot mint zongoratanárt és a zongoratanítás elméletének... Tovább

Fülszöveg

A Fodor-féle zeneiskola, majd a Zeneakadémia zongoratanáraként, a húszas évektől pedig - politikai nézetei miatt - magántanárként nemzedékek hosszú sorában ültette el a zene szeretetét Varró Margit (1881-1978), a 20. századi magyar zenepedagógia egyik legkiválóbb képviselője.
„A zene azért van, hogy örömünket leljük benne. Előadóművész és zenetanár arra hivatott, hogy ezt az örömöt továbbadja. A pedagógus, aki elfelejti, hogy ez a cél, vagy ami még rosszabb, elfeledteti növendékeivel, az megcsúfolja hivatását" - vallja e könyv német nyelvű kiadásának előszavában.
Pedagógiai módszerének alapja az a meggyőződés, hogy a tanár legfontosabb feladata a tehetség kibontakozását akadályozó, gátló tényezők elhárítása.
Ezek a gondolatok ma, több mint fél évszázaddal írásba foglalásuk után is időszerűek.
Bartók, Menuhin és sok más kiemelkedő muzsikus a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott e könyv írójáról. „Régóta ismerem Varró Margitot mint zongoratanárt és a zongoratanítás elméletének szakemberét és úgy vélem, napjaink legjobbjai közé tartozik ezen a területen. A zongoratanításról szóló könyve rendkívüli értéket képvisel, és időszerűségét soha nem veszíti el" (Bartók Béla, 1938).
„Varró Margit műve vezérfonalként szolgál, és jelentős mértékben járul hozzá egy olyan terület tisztázásához, amelyet a formális zenei nevelés és gyakorlat gyors és nem várt általános elterjedése napjainkban háttérbe szorított" (Yehudi Menuhin, 1948).
A zenetanárképzés és zenetanítás 1921-ben megjelent alapművének kiadása több mint fél évszázados, napjainkban a korábbinál is égetőbb hiányt pótol. Vissza

Tartalom

ELSŐ RÉSZ
A ZENEI ÉRTÉK ÉS ÉRTELEM NEVELÉSE
I. A zenei hallásról
1. Ritmikus, melodikus, harmonikus hallás15
2. Abszolút és relatív hallás16
3. Az auditív zenetanítás19
4. Természetes, intellektuális és belső hallás21
5. az auditív tanítás hatása a gondolkodás és a zenei képességek fejlődésére22
II. A hallás fejlesztése
6. A hallásgyakorlatok kiindulópontja. Az ösztönös hallás fejlesztése24
7. Az értelmi hallás fejlesztése; a művészi hallás nevelése26
8. A tonális hallás fejlesztése27
9. A ritmikus hallás értelmi nevelése29
10. Zenei fogalmak tisztázása a növendék közreműködésével31
11. A szóratészi tanítási módszer alkalmazása33
III. Az elméleti alapfogalmak összekapcsolása a játszott anyaggal
12. Összhangzattani alapismeretek szerzése a játszandó tananyag kapcsán35
13. Formatani alapismeretek szerzése a tananyag elemzésével37
14. Szakterminológia és gyermekterminológia39
15. A transzponlálásról40
16. A zeneelmélet és a zenei gyakorlat szoros összefüggése42
IV. A tanulás technikája
17. A memorizálás módjai44
18. Auditív memorizálás46
19. Kottaolvasás és -írás, lapról olvasás47
20. Memorizálás kottaolvasással. - A figyelem beosztása50
21. Memorizálás belső hallással (hangszer nélkül, csak elképzeléssel)52
22. A zenei emlékezés53
V. A zenei ízlés és ítélőképesség nevelése
23. Az ösztönös szépérzék fejlesztése56
24. A metrum, tempó, hangulat és karakter iránti érzék felkeltése57
25. Zenei átélés és előadás58
26. Tudnivalók a helyes frazeálásról59
27. Dinamika és hangszínérzék60
28. Az önálló felfogásra való nevelés, kritikafejlesztés62
29. Az improvizálásról és gyermekkompozíciókról64
MÁSODIK RÉSZ
A ZONGORATANÍTÁS TECHNIKAI RÉSZE
I. A modern zongoratechnikáról
30. Mi a technika? - A művészi játéktechnika meghatározása73
31. A művészek játéka mint a tanítási gyakorlat példaképe74
32. Ujjtechnika és súlytechnika: félreértett jelszavak - Mindkettő szükségessége. - Mi jellemzi a természetes játékmódot?75
33. A zongora mechanizmusának működése billentéskor78
34. A zongorázás alapvető mozgásformái80
35. A billentésben felhasznált erőforrások81
36. Lazítás és rözítés. - A rögzítés célja és fajtái84
37. A különböző ízületek alkalmazása86
38. A különböző játék- és billentésmódok elemzése89
39. Összefoglaló mozgások97
II. A kezdőtanítás módszertana
40. Miből kell kiindulnunk a gyermek zongoratechnikájának megalapozásnál? - Milyen mozgásfajtákat vezessünk be egymás után és egyszerre?102
41. A gátoltság nélküli mozdulatok nem alkalmasak eo ipso104
42. Hogyan üljünk a zongoránál?105
43. Előkészítő gyakorlatok a kar- és ujj-játékhoz. - A hallásgyakorlatok kezdete106
44. A tanulmányok megváltoztatása - az első év tananyaga. - Első lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a játék mozgásirányaira?109
45. Második lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a ritmikai önállóságra?113
46. Harmadik lépcsőfok: hogyan neveljük a kezeket a billentési és dinamikai önállóságra?116
47. Negyedik lépcsőfok: a játéktér megnövelése alátevés nélkül121
48. Ötödik lépcsőfok: a skálajáték és a korábbiak fejlesztése126
49. A második tanév tananyagának vázlata130
50. A harmadik tanév tananyagának vázlata138
51. A technikai anyag megválasztása145
52. Az ujjrend147
III. Hogyan foglalkozzunk az elrontott technikájú növendékekkel? Áttanítás
53. A játékzavarokról. - Mechanikai gátlás149
54. Pedagógiai elemzés. - A leggyakoribb játékhibák rejtett okai151
55. Diagnózis és terápia153
56. Egy példa a gyakorlatból: kezdő művész technikájának áttanítása154
57. A művészi kifejezőeszközök számbavétele156
58. A pedálhasználat felülvizsgálata; a pedál alkalmazásának esztétikai szempontjai157
59. Mit vegyünk figyelembe az áttanítás folyamán?162
IV. A zongoragyakorlásról
60. A gyakorlás céljáról. - Figyelmet megtakarító automatizmusok megszerzése165
61. Nevelés: a figyelem megosztása és koncentrálása167
62. Hogyan tanítsunk gyermekeket a helyes gyakorlásra? - A gyakorlás higiénje168
63. A magasabb osztályosok mechanikus és szellemi gyakorlása. - Előtanulmányok: a rubato169
64. A művész gyakorlás-technikájáról. - A zenei benyomástól a művészi reprodukcióig vezető út174
HARMADIK RÉSZ
A ZENEOKTATÁS VONATKOZÁSAI
I. Útmutató a tanuló lélektani megfigyeléséhez
65. A kezdők tanításáról általában183
66. Miért kellene minden tanárnak gyermeklélektannal foglalkoznia, és mit kell abból tudnia?185
67. Három tanulóportré: példák a tanulók karakterének, hajlamainak és képességeinek megfigyelésére186
68. Zenei képességvizsgálat a tanítás kezdetén192
69. Szisztematikus feljegyzések: kérdő- és kiegészítő ív194
70. A tanuló képzelőtípusa és annak jelentősége a tanításban196
71. Ugyanazon anyag különböző (vizuális, motorikus, auditív, logikai) felfogása; különböző kérdések, képzettársítások és tanulási segítség a képzelőtípustól függően197
72. A képzetsorok összekapcsolásának zavarai. - A zenei elemek és alakzatok egyidejű felfogásának nehézségei203
73. Egy kislány tanulótípusának megállapítására szolgáló kísérletsorozat207
74. Az első beidegződések makacsságáról211
II. A tanuló tipikus és egyéni taulajdonságai a zenetanulásban
75. A gondolkodásmód tipikusan gyermeki sajátosságai214
76. A zenei beleérzőképesség segélyforrásai221
77. A különböző érdeklődési körök összekapcsolása227
78. A pubertáskor problémái235
79. Miért marad abba a zenetanulás oly gyakran a pubertáskorban?238
III. A tanár és a tanuló közt kapcsolat
80. A gyermekek; alkalmazkodás és távolságtartás241
81. A szülők245
82. Mikor kezdődjék el a zeneoktatás?247
83. Csoportos és egyéni oktatás247
84. A serdülő251
85. A felnőtt növendék253
IV. A lélektani játékgátlások és kezelésük
86. A zenei előadás funkcionális analízise és a játékgátlások keletkezési pontjai256
87. Általános gátlások. Belső és külső tartás261
88. Mi a lámpaláz?263
89. A lámpaláz enyhébb formái264
90. A kisebbségi érzés mint a helytelen bánásmód következménye265
91. Belső konfliktusok mint a kisebbségi érzés forrásai267
92. Saját magunk és mások értékelése268
93. A reális én és az én-ideál. A kisebbésgi érzés más területekről származó áttolódásai269
94. Hogyan lehet a lámpalázat pedagógiai módszerekkel befolyásolni?272
95. Önismeret és önmegvalósítás273
FÜGGELÉK
Zeneműjegyzék277
Irodalmi áttekintés281
Varró Margit zenepedagógiai elvei - életrajzi adatokkal (Ábrahám Mariann)282
Név- és tárgymutató293

Varró Margit

Varró Margit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Varró Margit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem