Előszó
Az elmúlt évtizedekben megerősödtek a természetvédő szervezetek, a figyelem a környezetvédelem felé fordult, és megnövekedett a lakosság környezeti tudatossága. Egyre több vállalat volt kénytelen...
Tovább
Előszó
Az elmúlt évtizedekben megerősödtek a természetvédő szervezetek, a figyelem a környezetvédelem felé fordult, és megnövekedett a lakosság környezeti tudatossága. Egyre több vállalat volt kénytelen változtatni gyakorlatán.
A valódi megoldások helyett viszont inkább olcsóbb módszereket kerestek, amelyekkel elkerülhetik a komolyabb befektetést igénylő változtatásokat. A szennyező iparágakat kitelepítették olyan fejlődő országokba, ahol alacsonyabbak a környezeti normák, illetve fejletlen a környezeti kultúra. Így aztán otthon könnyen tetszeleghetnek "környezetbarát" cég színében.
A szennyező üzemek kitelepítése mellett a "zöld" arculat megteremtésének elterjedt módszere az úgynevezett "zöldrefestés". A valódi környezetbarát megoldások bevezetése helyett a cégeknek sokkal jobban megéri, ha olyan marketing kampányra költenek, amelynek során azt a benyomást keltik a fogyasztóban, hogy a cég felelősen viselkedik, és sokat tesz a környezet védelméért. A "zöldrefestés" egy finom PR stratégiát akar, amelyet azok a természetromboló óriáscégek alkalmaznak, amelyek a környezetvédelmi aktivisták nyelvezetét használva megpróbálnak környezetbarátnak tűnni. Reklámcégeket, közönségkapcsolat (PR) cégeket bíznak meg, hogy kialakítsák a cég "zöld" arculatát, termékeiken "környezetbarát", "ózonbarát" feliratokat "újrahasznosítható" jelzéseket helyeznek el anélkül, hogy azoknak közük lenne a környezet védelméhez.
Szintén az óriáscégek eszköztárába tartozik, hogy úgynevezett "civil szervezeteket" támogatnak, amelyek a környezetvédők ellen kampányolnak (pl. Wise Use) az ipar érdekeit képviselte, valamint tudósokat fizetnek le, hogy cáfolják az éghajlatváltozás tényét vagy a génmanipulált termékek kockázatait. Hatalmas pénzeket adnak PR cégeknek (mint például a Burson-Marsteller, Edelman, Hill & Knowlton), akik óriási reklámhadjáratot folytatnak a multik érdekében. Mindezek az erőfeszítések azt célozzák, hogy elkerüljék a cégek környezetpusztító tevékenységének korlátozására irányuló kötelező érvényű szabályok bevezetését. Ezeket a trükköket mutatjuk be ebben a kiadványban.
Vissza