1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A filmzene esztétikája

Kézirat gyanánt

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 528 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat gyanánt.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Úgy vélnénk, hogy a modern hangosfilm problémáit helyesen csak a filmesztéták tudják megítélni, a zenetudósok vajmi keveset tudnak mondani ezen a területen. Érdekes ellenérvül szolgálhat az a tény,... Tovább

Előszó

Úgy vélnénk, hogy a modern hangosfilm problémáit helyesen csak a filmesztéták tudják megítélni, a zenetudósok vajmi keveset tudnak mondani ezen a területen. Érdekes ellenérvül szolgálhat az a tény, hogy éppen Athanasius Kircher, a XVII. századi zeneteoretikus, a híres "Musurgia universalis sive ars magna consoni et dissoni" és más zenei tanulmányos szerzője találta fel az első laterna magicát, melyet a filmtörténészek a film elődjének tekintenek.
A filmesztéták ritkán mondanak ítéletet a filmzenéről, vagy ha mondanak is, akkor igen egyoldalúan, sőt néha teljesen hibásan, általában alábecsülik a filmzene szerepét.
Ebben a könyvben arra törekszem, hogy kitöltsem ezt a hézagot, bár elismerem, hogy művem nem elégítheti ki sem a filmesztétákat, sem a zenetudósokat. Az előbbiek nem fogják megtalálni a könyvben a sajátosan filmi hozzáállást és biztosan úgy fognak dönteni, hogy a filmben a zene szerepét én végtelenül felnagyítom. Az utóbbiak gondosan fogják keresni a tipikus zeneelméleti elemzést. Bár kettős elmarasztalást kockáztattam, mégis csak azt a feladatot szabtam ki magamnak, hogy kutassam ezt az új problémát, amely arról tanúskodik, hogy egy olyan ősi művészet, mint a zene, funkcionális lehetőségei kiszélesedtek.
Könyvem több mint harminc év alatt áltt össze olyan kisebb írásokból, amelyek egyes kérdéseket világítottak meg, de amelyeket csak később egyesítettem, befejezett, rendszerezett művé. Ugyanilyen hosszú időszak filmjeinek megfigyelésén és elemzésén alapszik. Természetesen nem a fimzene története, bár a könyben arról a fejlődésről van szó, amelyet a filmzene végigjárt ennyi év alatt. Művem inkább csupán kísérlet arra, hgoy rendszerezzem a hangosfilm zenéjének jelenségeit és hogy alkalmazásuk általános elveit és alapjait megfogalmazzam. A könyvemben tett általánosítások a filmek sokoldalú elemzésén alapszanak. Következésképpen a benne megfogalmazott elméleti állítások a filmzenéről nem eleve adott elvek szerinti dedukció, hanem harminc évnyi esztétikai elemzés és megfigyelés eredményei. Meghatározott esztétikai irányelv egyesíti őket. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés9
Hogyan keletkezett ez a könyv?9
A hangosfilm irodalma11
A kutatási módszer25
A filmzene kialakulásának állomásai30
A film mint művészeti ág38
A hangosfilm a szintetikus művészet új ága38
A hangosfilm és többi művészeti ág42
A zene a hangosfilmben és a szintetikus művészetek más ágaiban59
A hangosfilm ontológikus szerkezete69
A képi szféra szerkezete a hangosfilmben70
A film hangszférájának szerkezete76
A képi- és hangszféra egyesítésének ontológikus alapjai95
A mozgás problémája a filmben95
A tér a filmben100
Az idő a filmben109
A zene és film kölcsönhatásának pszichológiai és genetikus alapjai121
A hang és kép funkcionális egyesítésének módszerei126
A funkcionális kapcsolatok fejlődése126
A zene és a kép kapcsolatának rendszerezése133
Az akusztikus sor funkciói a filmben147
A filmzene illusztrativitásának lényegéről147
Mozgást kiemelő zene153
A valós zajok zenei feldolgozása159
A zene mint az ábrázolt tér megjelenítője166
A zene mint az ábrázolt idő megjelenítője188
A hanganyag deformációja195
A zene mint kommentár202
A zene a saját természetes szerepében209
A zene mint az érzések kifejezésének eszköze222
A szereplő értékeléséről tájékoztató zene226
A zene mint az emlékek tükrözésének eszköze228
A szereplő képzeletét tükröző zene232
Az álmok tartalmát felfedő zene236
A zene mint a hallucinációk feltárásának eszköze240
A zene mint a szereplő érzéseinek kifejezése242
Az akarati tevékenységről tájékoztató zene247
A zene mint a beleélés alapja250
A zene mint jelkép261
A zene mint a cselekmény előrevetítésének eszköze271
A zene mint a kompozíció egységét megteremtő tényező277
A hangszféra polifunkcionális és többrétegű jellege289
Zörejhatások funkciója a filmben300
A beszéd funkciója a filmben309
A csend szerepe a filmben316
Az akusztikus és képi szférán nem funkcionális összekapcsolása a hangosfilmbe324
A filmzene formájának és stílusának kérdései339
A filmzene formája és architektonikája339
Az egyes elemek szerepe a filmzenében351
A vezérmotívum technikája a fimzenében362
A dal a hangosfilmben373
A filmzene hangszerelése379
Elektronikus és "konkrét" zene a filmben388
A filmzene stílusa398
Az idézetek a filmzenében410
A zene a film különböző műfajaiban417
Általánosságok417
Az opera és a balett a filmben422
A kísérleti film zenéje437
A rajz- és a trükkfilm zenéje452
A komikum a filmzenében459
A filmzene pszichológiai problémái471
A filmzene érzékelésének sajátosságai471
A filmzene alkotásának sajátosságai488
A hangosfilm társadalmi nevelő szerepe500
Befejezés505
A könyvben szereplő filmek jegyzéke510

Zofia Lissa

Zofia Lissa műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zofia Lissa könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem