Fülszöveg
Zilahy Lajos a két világháború közötti polgári magyar irodalom egyik legnagyobb hatású, legtöbbet olvasott írója és közéleti embere volt, aki haladó gondolkodásával, németellenességével sokak rokonszenvét kivívta. A Két fogoly, Valamit visz a víz s a nagyszabású A Dukay család regénytrilógia szerzője nemcsak a fordulatos, érzelmes bestsellertechnikát ismerte jól, de bírálta saját osztályát s még inkább a történelmi Magyarországgal együtt széteső arisztokráciát. Most új kiadásban olvashatjuk a filmváltozatban is nagy sikerrel játszott Halálos tavasz-t, első regényét s Az ezüstszárnyú szélmalom cím alatt megjelent novelláskötetét.
Későbbi nagyobb formátumú regényeihez képest Zilahy Halálos tavasz-a romantikus rajzát adja egy vergődő léleknek.
A novellák hasonlóképpen romantikus jellegűek, de a fiatal író világába már beszüremkednek a valóság komoran hiteles elemei és a megélt tapasztalatok alapján kibontott lélekrajz eszközei is.
"Délelőtt fél kilenc órakor a külső Váci útra...
Tovább
Fülszöveg
Zilahy Lajos a két világháború közötti polgári magyar irodalom egyik legnagyobb hatású, legtöbbet olvasott írója és közéleti embere volt, aki haladó gondolkodásával, németellenességével sokak rokonszenvét kivívta. A Két fogoly, Valamit visz a víz s a nagyszabású A Dukay család regénytrilógia szerzője nemcsak a fordulatos, érzelmes bestsellertechnikát ismerte jól, de bírálta saját osztályát s még inkább a történelmi Magyarországgal együtt széteső arisztokráciát. Most új kiadásban olvashatjuk a filmváltozatban is nagy sikerrel játszott Halálos tavasz-t, első regényét s Az ezüstszárnyú szélmalom cím alatt megjelent novelláskötetét.
Későbbi nagyobb formátumú regényeihez képest Zilahy Halálos tavasz-a romantikus rajzát adja egy vergődő léleknek.
A novellák hasonlóképpen romantikus jellegűek, de a fiatal író világába már beszüremkednek a valóság komoran hiteles elemei és a megélt tapasztalatok alapján kibontott lélekrajz eszközei is.
"Délelőtt fél kilenc órakor a külső Váci útra hívtak bennünket, ahol az 57-es villamos elütött egy lámpagyári munkást. Kisebb sérülésével a Rókusba vittük.
Tíz óra előtt pár perccel a Griff Szálloda hívott bennünket, ahol a 239-es szobában egy fiatalember mellbe lőtte magát. Mikor beléptünk a szobába , a villany még égett, és az ablakfüggöny le volt eresztve. Az asztalon nagy csomó kézirat hevert, rajta a címzés: "Tóth Mátyás mérnök úrnak, itt mellettem, a 240-es szobában."
És egy papírlapon külön - ezek az utolsó kézvonások - pár kusza sor: "Háromezer forint tartozásom fejében összes ruháimat és minden megmaradt holmimat Nagy Jolán kisasszonyra hagyom."
A szobaasszony azt mondja, kilenc órakor jött haza tegnap este a vendég, és egész éjszaka írt. Reggel nyolc órakor benézett, még akkor is égett a villany.
Az öngyilkos a karosszékben ült, keze - amelyből kihullott és földre esett a revolver - erőtlenül lefelé csüngött.
Szeme nyitva volt - még élt -, és bágyadtan mosolygott. Felgomboltam a mellényét és az ingét: szíve fölött érte a lövés. Kötést adtam rá, azután kivettük a névjegyét. A címeres, litografált névjegyen ez a név állott:..."
Vissza