1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zenetörténet II.

Rokokó, korai romantika, a bécsi klasszikusok/Kézirat/Tanárképző Főiskola Ének-Zene Tagozata részére

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 5. változatlan utánnyomás. Kézirat. Megjelent 285 példányban. 46 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi száma: J 11-370.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A késő barokk időszakában meginduló, s a zenei nyelvet egészében átalakító művészeti törekvések a zene történetének egyik legösszetettebb és legbonyolultabb részét alkotják. Szinte hihetetlennek... Tovább

Előszó

A késő barokk időszakában meginduló, s a zenei nyelvet egészében átalakító művészeti törekvések a zene történetének egyik legösszetettebb és legbonyolultabb részét alkotják. Szinte hihetetlennek tűnik, hogy két olyan különböző stílusú nagy géniusz, mint Bach és Mozart egy században alkottak, s legnagyobb műveik keletkezési időpontját csupán 50-60 év választja el egymástól. A nagy változás tehát néhány évtized alatt játszódott le. Semmikor sem sűrűsödtek annyira az események, sohasem volt annyira szerteágazó a fejlődés folyamata, mint a XVIII. század közepe táján. A kísérletezések, az újítások kora ez, kezdeményezéseké, amelyek csakhamar megérlelték gyümölcseiket. S az eredmények nyomán a zene újfajta világa tárult fel századokra kiáradó hatással.
Zenetörténeti jegyzetünk első kötete a nagy barokk muzsikusok életének és művészetének ismertetésével zárult. A második kötet anyaga időrendben úgy kapcsolódik az elsőhöz, hogy annak záró 20-30 esztendejét is felöleli, a régi és új párhuzamos fejlődése miatt. A második kötetre az időbeliség bizonyos szabadsága jellemző. Jegyzetünk kb. egy évszázadot ölel fel 1730-tól. Az első nagy részben áttekintjük mindazokat a stílustörekvéseket és stílusváltozásokat, amelyek e száz évet jellemzik. Ezek olvashatók le jegyzetünk alcíméről is: Rokokó, Korai romantika, A bécsi klasszikusok. A második nagy részben az uralkodó zenei műfajok (és formák) keletkezését és fejlődését kísérjük végig, külön-külön elemezve és tárgyalva azokat. A harmadik nagy részben a bácsi klasszicizmus három nagy alkotójának életével és művészetével ismerkedünk meg. Haydn, Mozart és Beethoven fejezetünk zenetörténeti jegyzet számára talán túlzottan részletező, de arra gondoltunk, hogy hallgatóink e három mester monográfia-szerű ismertetését a zenei népművelésben is hasznosan forgathatják. A negyedik nagy részben a jegyzetben előforduló művészegyéniségek életrajzi adatait közöljük, időrendi sorrendben és lexikonszerű tárgyalásmódban. Ezeknek célja elsősorban tájékoztatás, s az oktató tanár jelölje ki azt a néhány zeneszerzőt, akinek életrajzát a hallgatóknak meg kell tanulniuk.
A jegyzet anyagának összeállításában elsősorban a magyarnyelvű forrásokat vettük figyelembe. Különösen Szabolcsi Bence műveinek értékeléseit követtük, s ahol különösebb megjelölés nélkül idézőjelbe tett részeket találunk, mind az ő szó szerinti megállapításai. Ezzel mintegy példákat akartunk hallgatóinknak adni arról, hogyan kell szépen, költőien, s mégis szabatosan és találóan írni zenéről, zeneművekről. A Mozartról szóló fejezet Frank Oszkár munkája.
Jegyzetünkben kottákat nem közlünk. E kor muzsikájának jelentékeny része mai kiadásokban eléggé hozzáférhető. A jegyzet anyagának igazi megértéséhez elengedhetetlen a zeneművek megismerése lejátszás, meghallgatás, elemzés útján. A Zeneelmélet jegyzet negyedik kötetét sikeresen felhasználhatjuk a zenetörténeti tanulmányaink kiegészítésképpen. Vissza

Tartalom

Zenei stílusok 1730-1830-ig5
Rokokó a zenében7
A korai romantika8
A hangszeres klasszicizmus9
A bécsi klasszicizmus első korszaka11
A klasszicizmus második korszaka12
A zenei műfajok története15
Az énekes zene műfajai18
Az olasz vígopera: az "opera buffa"18
A francia vígopera: az "opera comique"21
A német vígopera: a "Singspiel" (daljáték)23
A rokokó dal24
Az olasz nagyopera: az "opera seria"25
Gluck, az opera reformátora31
Az olasz-francia romantikus nagyopera kialakulásának előzményei35
A hangszeres muzsika39
A szonáta-forma kialakulása41
A szonáta, mint műfaj42
A szimfónia43
A kamarazene műfajai45
A versenymű (concerto)45
A klasszikus hangszeres muzsika úttörői46
Itália hangszeres művészete46
A bécsi iskola49
A mannheimi zenekar alkotóművészei50
Az északnémet korai romantika51
Párizs hangszeres művészete52
A bécsi klasszicizmus55
Bécs zenei élete57
Haydn59
Élete és művészetének fejlődése59
Gyermekkora, tanulóévei, első kompozíciói (-1759)59
A kísérletezés évei, a hangszeres klasszicizmus formáinak kialakítása, stílusának romantikus krízise (-1772)62
Operai nyelvezetének kialakulása, a hangszeres zenében "egyészen új és különleges" stílusának megszületése (-1784965
"Reprezentatív stílusának kifejlődése" (-1790)67
A nagy alkotások kora, művészetének betetőzése68
Alkotásai műfajonként70
Művészetének zenetörténeti jelentősége75
Mozart79
A csodagyermek. Az első utazások (-1772)79
Az első remekművek (-1777)83
Mannheim - Párizs (-1778)84
Idomeneo. Szakítás az érsekkel (-1781)86
A szabad élet kezdete. Szöktetés a szerájból (-1782)87
A hangversenyezés időszaka (-1785)89
Figaró házassága, Don Juan (-1787)92
A Don Juantól a Varázsfuvoláig (-1790)96
Az utolsó év: Varázsfuvola, Requiem (-1791)99
Mozart művészetének összefoglaló jellemzése102
Beethoven107
Származása, gyermek- és ifjúkora. Az első kompozíciók. A bonni esztendők (1770-1792)107
Haydn és Mozart művészetének folytatója (1792-1803)112
Az első bécsi esztendők. A zongoravirtuóz. A zongoraszonáták első ciklusa, korai kamaramuzsikája112
Az első szerzői est. A heiligenstadti végrendelet. Újabb zongora-szonáták és kamaraművek. Az I. és II. szimfónia116
A "nagy" beethoveni stílus (1803-1816)122
Az új zenei nyelv keresése. A heroikus Beethoven. A III. szimfónia. A "Fidélio" története. A nagy nyitányok122
A lirikus Beethoven. A IV. szimfónia. A nagy vesenyművek126
A "nagy" stílus zongoraszonátái és kamarazenéje128
Az V. -, a VI. -, a VII. - és a VIII. - szimfónia131
Kudarcok és sikerek. Kis bepillantás mindennapi életébe. Találkozás Goethevel133
A "nagy" beethoveni stílus változásai. Az átmeneti évek alkotásai136
A zeneköltő késői stílusa (1816-)137
Az öregedő, beteges és magányos ember. Az utolsó zongoraszonáták.137
A IX. szimfónia és a "Missa Solemnis"140
Az utolsó vonósnégyesek. Beethoven halála és temetése142
Életrajzi adatok145
Olaszok147
Franciák153
Németek157
Forrásmunkák163

Avasi Béla

Avasi Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Avasi Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem