1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zenei nevelés az általános iskola alsó tagozatában

Kézirat házi használatra

Szerző
Győr
Kiadó: Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 64 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat házi használatra.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az átalakulóban levő magyar közoktatás szükségessé teszi, hogy újragondoljuk az egyes tantárgyak szerepét, jelentőségét. Mindnyájan tudjuk, hogy az iskolai nevelő tevékenység folyamatában rendkívül... Tovább

Előszó

Az átalakulóban levő magyar közoktatás szükségessé teszi, hogy újragondoljuk az egyes tantárgyak szerepét, jelentőségét. Mindnyájan tudjuk, hogy az iskolai nevelő tevékenység folyamatában rendkívül fontos az értelmi nevelés mellett az esztétikai nevelés, mely által leginkább a gyermek érzelmi világgá gazdagodik. Sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy a gyermekek leterheltségének csökkentése érdekében hajlamosak, olykor kénytelenek vagyunk eltekinteni attól a célunktól, hogy a tanulók a sokoldalú fejlesztés eredményeképpen minél értékesebbé váljanak önmaguk és környezetük javára. Bár lehet hogy a pillanatnyi eredmények megelégedettségre és optimizmusra adnak okot, mégis fel kell hívni a figyelmet a művészeti nevelés hiányának a veszélyeire.
A zenei nevelés jótékony hatással van a teljes személyiség fejlődésére, de elsősorban az érzelmeken keresztül az értelem, az emlékezet, a képzelet (fantázia) és a mozgás fejlődésére.
A művészetek emberformáló erejéhez nem fér kétség. A régi görögök földöntúli hatalmat tulajdonítottak a zenének. Ősi mondák, irodalmi remekművek ezernyi történetet őriznek a zene csodatevő erejéről. Hérodotosz görög történetíró elbeszéléseiben Áriont, a költőt a muzsika mentette meg a biztos veszedelemtől. A költőt matrózai egy alkalommal tengerbe akarták dobni, hogy pénzéhez jussanak. Árion utolsó kívánsága az volt, hogy elénekelhesse búcsúdalát. Az énekszó után beleugrott a tengerbe, s a tajtékzó hullámok összecsaptak a feje fölött. S íme a zene csodát művelt. A történet szerint egy delfin hátára vette és sértetlenül tette partra Tainaronnál.
A népmesék, az ősi mondák világa is tele van az ilyen és az ehhez hasonló csodás elemeiddel. Az énekszó, a bűvös hangszer, a varázssíp hangjára a félelem örömre fordul, az ellenség is jó baráttá szelídül. A zene léleknevelő hatásáról Platón az „Állam" című könyvében a következőket írta: „...mert a ritmus és a dallam hatolnak be legjobban a lélek belsejébe, azt hatalmas erővel megragadják, s jó rendet hozva magukkal, azt aki helyes elvek szerint nevelkedik, rendezett lelkű emberré teszik."
Kodály Zoltán hasonlóan fogalmazza meg gondolatait egyik tanulmányában: „A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele, lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, amelyekbe csak a zene világít be."
A zene gyógyító ereje szintén köztudomású, a tudományos kísérletek eredményeit napjainkban is alkalmazza az orvostudomány. A megfelelő légkörben, és körülmények között elhangzó zene a hallgató pszichikai és fizikai állapotát előnyösen befolyásolja, hatása a vegetatív idegrendszerre is kiterjed. Vissza

Tartalom

Előszó 3
1. Az alsó tagozatos ének-zenei nevelés célja és feladatai Ádám Jenő és Kodály Zoltán elvei szerint 5
2. A képességfejlesztés pedagógiai-pszichológiai alapjai (adottság, képesség, a zenei tehetség); a zenei képességfejlesztés lehetőségei (a fül-gége szinkron fejlesztése: a hangképzés) 8
3. Az óvodai zenei nevelés, mint az alsó tagozatos zenei nevelés előzménye 14
4. A figyelem és emlékezet szerepe a hallás utáni daltanításban 18
5. A daltanítás módjai; a közös éneklés vezetése 20
- Gyermekjátékok tanítása 20
- A hallás utáni daltanítás 21
- Daltanítás kézjelről 21
- Daltanítás betűjelről 22
- Hangjegy utáni daltanítás 22
- A közös ének vezetése 23
6. A gyermekjátékdalok, népdalok jelentősége és funkciója 28
7. A gyermekjátékdalok és népdalok esztétikai, etikai motivációs hatása a gyermekekre 30
8. A képzet mint a zenei ismeretek kialakításának konkrét feltétele 31
9. A ritmikai ismeretek kialakításának területei és mozzanatai 32
10. A dallami ismeretek tudatosításának folyamata 35
11. Az ismeret, jártasság, készség pedagógiai, pszichológiái, összefüggései 37
12. Ritmikai és dallami készségfejlesztés (hangzás-név-jel; ill. jel-név-hangzás) 39
13. A felismertetés, lejegyzés, reprodukció 39
- Ritmikai készségfejlesztés 39
- Dallami készségfejlesztés 43
- A készséggé vált zenei ismeretek magasabbrendű alkalmazása. Improvizáció 48
14. A jelről történő daltanítás feltételei, fokozatai 51
15. A térképzetek szerepe az éneklési képesség fejlesztésében
- Fokozatosság elve 51
16. A zenehallgatás célja, feladatai és módszere 54
17. A zenei ízlés fejlesztése, élmény-nyújtás az énekórákon 57
18. Zenei nevelési irányzatok 59

Beyer István

Beyer István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Beyer István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem