HAYDN, MOZART ÉS METASTASIO ÉLETE | |
Előszó az 1814-es kiadáshoz | 7 |
LEVELEK HAYDNRÓL, A HÍRES ZENESZERZŐRŐL | |
Haydn háza - a kis öregasszony - Haydn halott arca - milyen szomorú látvány ez a nagy ember - Bécs leírása - a bécsi nők - az erkölcs és a kormányzat kedvez a zenének | 11 |
Lulli - a nyitányok - Paolo Veronese "Kánai menyegző"-je - az Odéon zenekara - Rameau - Scarlatti - Pleyel - a szimfónia | 15 |
Haydn születése - az apja, a falusi bognár-zenész - Frank, a bognár unokabátyja, Haydn első mestere - Haydn templomi kórusban énekel Hamburgban - a cseresznye megtanítja trillázni - a bécsi székesegyház gyerekkórusába kerül - rendkívüli munkabírása - a komponáló zeneszerző öröme - milyen előnye van a költővel, a festővel, a szobrásszal, az építésszel és a katonával szemben - érzékeny lelkű hölgyeink figyelmébe - le a cipőt örömünkben - hajítsuk el: teljes gyönyörűség | 21 |
Haydn első miséje - nagy szegénysége - maga tanulja az ellenpontot - Porpora - Haydn beáll inasának, hogy néhány jó tanácsot kapjon tőle - hasznára válik, hogy megtanul a jó olasz ízlés szerint énekelni - kibontakozik az eredetisége | 26 |
Tizenegy évi szolgálat után Haydnt kidobják a Szent Istvánból - Keller, a parókakészítő lesz a pártfogója - éjszakánként kis szerenádokat ad, ezért egy operaszövegkönyvet kap, hogy írjon zenét hozzá - a vihar a "Sánta ördög"-ben - hat triót szerez - a zene rendszere - Haydn szerencséje: a tudákosok általános felzúdulása - Metastasióval lakik -szimfóniákat szerez - Esterházy herceg szolgálatába áll - barytonra szerez zenét - elveszi Keller parókakészítő lányát - Boselli kisasszony | 30 |
Haydn időbeosztása, amikor lángelméjének virágkorában volt - műveinek jellege - Mozart megállapítása vígoperáinkról | 37 |
A fiatal olasz a Borromei Szigeteken - az olasz jellem és a francia illem - Deffnad asszony szalonja - a Foy kávéház - párhuzam a két nemzet jellemének a zenéjükre tett hatása közt | 42 |
Biztató adoma a művészetek tanulmányozásáról - az ember megtanul érezni - Haydn zeneszerzésének titkai - az énekről - milyen regények irányították Haydnt szimfóniáinak komponálásakor | 46 |
További vélemények Haydn stílusáról - nem valami tudós elmélkedések a zenéről | 60 |
A Megváltó hét szava - nagyheti szimfóniák | 69 |
Haydn derűje és élénksége - ki tudja fejezni a mulatságost a hangszeres zenében - komikus szimfónia - anekdoták | 71 |
Haydn operái - érdemük - a zene nyújtotta gyönyörűség különbözik a festészet nyújtotta gyönyörűségtől - miben? | 75 |
A melódiáról - különböző népek énekdallamairól - Haydn operáiból hiányzik az énekdallam | 79 |
Levél a szerzőhöz a nápolyi iskoláról - Scarlatti - Porpora - Leo - Durante - Vinci - Pergolese - il Sassone - Jomelli - Perez - Traetta - Sacchini - Bach - Piccini - Paisiello - Guglielmi -Anfossi | 85 |
Más részletek híres zeneszerzők életéről - Haydn - Gluck- Sarti - Cimarosa - Sacchini - Paisiello - Zingarelli - Haydn gyűrűje - Miklós herceg halála - egy párizsi műkedvelő roppant tudálékos, nevetséges ajánlata - Boselli kisasszony halála rábírja Haydnt, hogy Londonba utazzon - adomák az ottani tartózkodásáról - Haydn második londoni utazása - Billington kisasszony - Az elhagyott Ariadné - visszatérése - vagyona | 90 |
Haydn miséi - Palestrina - Durante - Farinelli és Senesino esete - a Borromei Szigetek zenekedvelő birkái - Haydn miséinek jellege | 99 |
Egy rövid megjegyzés | 109 |
Kissé keserű elmélkedés - Tóbiás - a Teremtés - adatok az oratóriumról - Handel - a Jeruzsálem pusztulása - a zene és a természet fizikai utánzása - érzelmi utánzás - festői zene - a Teremtés elemzése | 110 |
A "Teremtés" sikere - a pokolgép - a gyönyör és a kín pillanatai nem hagynak határozott emléket maguk után - adomák - a zenei szépségről - az eszményi szépségről általában | 124 |
Részlet az előbbi levélre írott válaszból | 133 |
"Az évszakok" című oratórium - Stradella és Hortensia története - a legkiválóbb zeneszerzők és a leghíresebb festők összehasonlítása | 135 |
Haydn utolsó évei - az Akadémia miséje - Haydn születésnapjának megható megünneplése Lobkowitz hercegnél | 145 |
Haydn halála - ájtatossága - örököse - sírfelirata - korunk művészeiről | 148 |
Katalógus Haydn műveiről | 154 |
MOZART ÉLETE | |
Levél | |
Gyerekkora - bámutalos képességei - sikerei hatéves korában - bécsi utazása - hétéves korában Párizsba megy, zenét szerez, és nyilvános hangversenyeken játszik - Londonba megy, és ott saját szerzeményű szimfóniáját játssza - folytatja utazását Hágába és Amszterdamba - visszatér Salzburgba - milánói tartózkodása - Rómában - a Sixtusi kápolna "Misereré"-je | 163 |
Mozart gyerekkora (folytatás) - egyéb csodálatos dolgok | 175 |
Mozart Párizsba megy, és ott szándékozik letelepedni - másfél év múlva elhagyja a várost - "Idomeneo" - "A varázsfuvola" - műveinek fölsorolása - arcképe - jelleme - kalandja a berlini színházban | 177 |
Mozart szokásai - anekdoták | 183 |
Önzetlensége - hogy bántak vele a bécsi udvarban | 186 |
Mozart felesége - a nagy művész különös sejtelmei - rendkívüli szorgalma | 188 |
"A varázsfuvola" és az "Izisz misztériumai" összehasonlítása - a híres "Rekviem" - Mozart halála | 192 |
Levél Mozartról - zenéjének jellege | 197 |
LEVELEK METASTASIÓRÓL | |
Hogy kell szemlélnünk a műveit? - az "Olimpiade" - Pergolesi zenéje | 207 |
Géniusza Itália más nagy költői géniuszaival egybevetve - a "Canzonetta a Nice" - néhány részlet az életéről | 233 |
Levél az itáliai zene mai állapotáról | 243 |
Ajánlás Doligny asszonynak | 265 |
ROSSINI ÉLETE | |
Előszó | 269 |
Bevezetés | 271 |
Mi a különbség a német és az olasz zene közt? | 273 |
Az interregnum története Cimarosa után és Rossini előtt 1800-tól 1812-ig | 282 |
Mozart Itáliában | 291 |
Mozart stílusáról | 297 |
Rossini ifjúsága | 303 |
Tankréd | 311 |
L'Italiana in Algeri | 328 |
La pietra del paragone | 344 |
Újoncozás és irigység | 354 |
Az impresario és színháza | 361 |
A harmónia háborúja a melódia ellen | 370 |
Száraz szívek betörése - a zene ideológiája | 377 |
Aureliano in Palmira | 384 |
Il Turco in Italia | 391 |
Rossini Nápolyba megy | 398 |
Az Elisabetta | 402 |
Az Elisabetta folytatása | 406 |
Rossini operái Nápolyban | 413 |
Torvaldo e Dorliska | 416 |
Il barbiere di Siviglia | 418 |
A közönség és a művészet | 441 |
Otello | 449 |
Az Otello folytatása | 457 |
A Cenerentola | 474 |
Velluti | 491 |
La gazza ladra | 494 |
A Gazza ladra folytatása | 513 |
Mit csodálnak Franciaországban, vagy a nagyoperáról | 524 |
A kétféle zenebarát | 532 |
Mosé | 536 |
Rossini forradalma az énekben | 546 |
Általános gondolatok: Rossini története és az ének | 552 |
Forradalom | 555 |
1840-re idejét múlt zenei tehetség | 559 |
Rossini többet ismétli magát, mint más szerző? Apróságok az énekről | 561 |
Részletek Rossini forradalmáról | 556 |
Mentségek - Rossini eltörölte a hangok eredetiségét | 569 |
Az emberi hang tulajdonságai | 57 |
Pasta asszony | 581 |
La donna del lago | 595 |
Nyolc Rossini-opera | 598 |
Bianca e Faliero | 602 |
Odoardo e Cristina | 604 |
Rossini stílusáról | 608 |
Rossini véleménye néhány nagy kortársáról. Rossini jelleme | 611 |
Anekdoták | 615 |
Végszó | 620 |
Időrendi jegyzék Giaocchino Rossini munkáiról | 621 |
A párizsi Olasz Színház utópiája | 628 |
Az olasz színházak fölszerelése | 637 |
A San Carlo és Nápolynak, a zene hazájának szellemi állapota | 647 |
Az északiak és a zene | 656 |
A francia kiadók jeyzete. Záradék Rossini életrajzához | 669 |
Rossini műveinek időrendi jegyzéke | 679 |
Jegyzetek | 681 |