kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 185 oldal |
Sorozatcím: | Rozsnyai Károly kiadása |
Kötetszám: | 1366 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Jegyzetelésre szolgáló plusz bekötött lapokkal. Negyedik javított és bővített kiadás. Az Orsz. M. Kir. Zeneművészeti Főiskola előkészítő tanfolyamán az énektanszak előkészítő tanfolyamának, továbbá az instrumentális tanszakok III. előkészítő osztályának hivatalos tanterve szerint. Kottarészletekkel. |
Bevezetés | 1 |
A zene fogalma, hatása | |
Hangképletek | |
Dallam, ritmus, hangzat | |
Konzonancia, disszonancia | |
Harmónia, diszharmónia | |
Kíséret nélküli dal, összhangzatos zene, kíséret | |
Egyszólamú és többszólamú zene | |
Ellenpont | |
Szólam | |
Szabad és szigorú formák | |
Tempo, agogika, dinamika | |
A zenetudomány és ágai | 1 |
A törzshangok és a hangjegyírás | 7 |
A hangról általában | 7 |
A hang sajátságai | 7 |
A hang magassága | 8 |
A hang időtartama. Az érték. Az időmérték (tempo) | 8 |
A hang erőssége | 8 |
A hang színezete. Részhangok | 8 |
Hangköz, hangközméret, hangviszony, hangtávolság | 9 |
Hangsor (skála) | 9 |
Hangrendszer | 9 |
Törzshangok. Törzshangsor | 10 |
Az oktávszalaszok megkülönböztetése és jelzése | 10 |
A törzshangsor hangközméretei. Az egész- és félhang | 12 |
Útmutatás a törzshangsor betanulásához | 12 |
A törzshangok hangközei és ezek megfordítása | 13 |
Diatónikus hangsor | 14 |
Útmutatás a törzshangok hangközeinek betanulásához | 12 |
A törzshangok hangközei és ezek megfordítása | 13 |
Diatónikus hangsor | 14 |
Útmutatás a törzshangok hangközeinek betanulásához | 14 |
A hangjegy | 16 |
A hangjegyalakok és értékük | 17 |
A hangjegyek részei | 17 |
Útmutatás az értékek számításmódjának begyakorlásához | 18 |
A vonalrendszer | 19 |
Pótvonalak | 20 |
A hangjegy-szár iránya | 21 |
A kulcsok | 22 |
A teljes törzshangsor a vonalrendszeren és a 8va jelzés | 25 |
Útmutatás a hangjegyek nevének betanulásához | 27 |
A szünetjegy | 28 |
A szünetjegyalakok és értékük | 28 |
Útmutatás a szünetjegyek értékének felismeréséhez | 29 |
A hangjegyek értékének összeolvasztása, nagyobbítása és megváltoztatása | 29 |
A hangjegyek értékének összeolvasztása és nagyobbítása | 29 |
A hangjegyek értékének megváltoztatása (Rendkívüli értékek) [duola, triola, stb.] | 31 |
Útmutatás a rendkívüli értékeknek rendesre való gyors átszámításához | 33 |
Ritmika | 34 |
Ritmus | 34 |
Ütem (taktus) | 35 |
Az ütem nemei | 35 |
Az ütemrészek hangsúlyi viszonyai | 36 |
Ütemelőző (csonka ütem) | 40 |
A hangsúlyos és hangsúlytalan ütemrészek különböző csoportosítása (frazírozás) | 40 |
Szinkópa | 41 |
A szinkópa hangsúlya | 43 |
Ütemezés | 44 |
Időmérték (tempo) | 46 |
Az időmérték jelzése a hangjegyírásban | 46 |
Metronom | 48 |
Útmutatás a tempók eltalálásához | 48 |
Ritmikai képletek (A tört ritmus) | 49 |
A ritmikai gondolkodás | 52 |
A zenei gondolat | 54 |
Útmutatás a ritmikai érzék fejlesztéséhez | 56 |
Dinamika | 62 |
A hangok különböző erőssége és ezek hatása | 62 |
A hangerősség árnyalatai és ezek jelzése | 63 |
A hangok metrikai és dinamikai viszonyainak összeegyeztetése | 65 |
Útmutatás a dinamikai érzék fejlesztéséhez | 65 |
A hangrendszer. A dúr és moll hangsorok | 66 |
A dallam fogalma | 66 |
Hangsor. A hangsorok rendeltetése és felállításuk elveinek lényege. Tonalitás | 68 |
A hangrendszer dualizmusa (Dúr és moll hangsor) | 68 |
Vezetőhang | 68 |
A dúr hangsorok szerkezete | 69 |
Transzpozíció (áthelyezés) | 69 |
A dúr hangsor transzpozíciói. A törzshangok módosítása (fölemelés és leszállítás). A módosító jelek és ezek jelentménye. A származék- vagy módosított hangok | 70 |
A moll hangsorok szerkezete. Az összhangzatos és dallamos moll-hangsor. A helyreállítójel | 75 |
Magyar hangsor | 77 |
A moll hangsorok előállítása a dúr hangsorokból | 78 |
Útmutatás a moll hangsorok képzéséhez | 79 |
Hangnem | 80 |
Hangnemjelzés | 80 |
A keresztes dúr hangsorok a keresztek száma szerint rendezve. A keresztek sorrendje | 81 |
A bé.s dúr hangsorok a bé-k száma szerint rendezve. A bé-k sorrendje | 81 |
Útmutatás a keresztek és bé-k rendszámának betanulásához | 83 |
Tetrakord | 84 |
A teljes ötödlánc | 85 |
Szabályok a keresztek és bé-k számának gyors kiszámítására dúr hangsorokban | 85 |
Útmutatás a dúr hangsorok betanulásához | 86 |
Hangnemjelzés mollban | 86 |
Az összhangzatos és dallamos moll hangsorok (a keresztek és bé-k száma szerint rendezve). A helyreállítójeles kereszt és be | 87 |
Szabályok a keresztek és bé-k számának gyors kiszámítására a moll hangsorokban | 91 |
Párhuzamos hangsorok | 92 |
A zenemű hangnemének megállapítása | 93 |
Útmutatás a moll hangsorok betanulásához | 94 |
Dúrmoll hangsor | 94 |
Moduláció | 94 |
Rokon hangnemek | 95 |
Útmutatás a rokon hangnemek betanulásához | 96 |
Természetes és temperált hangrendszer | 96 |
Enharmónikus hangok | 97 |
Ötödkör | 98 |
A temperált hangrendszer beosztása | 98 |
A zongora billentyűzete | 99 |
A zongora (és orgona és harmónium) billentyűzetének egy oktávszakasza | 99 |
Kamarahang. Hangvilla | 100 |
A temperált hangrendszer 24 hangsora | 100 |
Kromatikus hangsor | 100 |
Útmutatás a hangeltalálás gyakorlásához a dúr és moll hangsor transzpozícióinál | 101 |
A hangközök | 103 |
Hangköz és hangviszony. A hangközök közelebbi meghatározása. Tiszta, nagy, kis, bővített és szűkített hangközök | 103 |
A zenében előforduló összes hangviszonyok | 105 |
A hangviszonyok felismerése. A törzsanyagok összes hangviszonyai. A hangközök és hangviszonyok megfordítása | 109 |
A hangviszonyok hangzás szerinti osztályozása | 114 |
Útmutatás a hangviszonyok betanulásához | 115 |
A hangzatok | 117 |
A hangzatok állásai | 118 |
A zene 47 hangzatalapformája | 120 |
Gyakorlati szabályok az egyszerűbb hangzatok betanulásához | 123 |
Felbontott hangzatok | 124 |
A hangzatok ékesítése (Bolygó hangok) | 125 |
Átfutóhang v. átvezetőhang | 125 |
Váltóhang | 125 |
Késleltetés vagy átnyújtás | 126 |
Előlegezés | 127 |
Orgonapont | 127 |
Útmutatás a hangzatok betanulásához | 128 |
A hangjegyírás rövidítései. A kötött és nem kötött játék jelzései. Ornamentika. Ékesítések (cifrázatok) | 129 |
Az ismétlés jelei [1ma volta, 2da volta. Tremolo] | 129 |
Egyéb rövidítések [Ütem-szünet. Összevont szünetjegyek. Arpeggio. Végjel.] | 131 |
A staccato. A staccatissimo | 132 |
A legato. A legatissimo | 133 |
A portato. A non legato. A mezzo legato | 133 |
Az ékesítések (cifrázatok) | 134 |
Az előke (hosszú, rövid) | 134 |
Az utóka | 139 |
A paránytrilla | 139 |
A mordent | 141 |
A parányzó (kettős ékesítés) | 141 |
A trilla | 145 |
FÜGGELÉK | |
A hangrendszer hangtani ismertetése | 150 |
Egyházi és görög hangnemek | 150 |
A dúr és moll hangsor tonalitásának hangtani elemzése | 151 |
Részhang, felhang, rezonancia | |
Hangrokonság, összhangzat, dúr hangzat | |
Alhang, moll hangzat | |
A harmónia jelentménye a zenében | |
A dúr és moll hangsor hangjainak harmónikus összefüggése s az ebből levonható szólamvezetési szabály a moll hangsorok VI. és VII. fokán | |
A hangsor előállítása a különböző hangszereken | 160 |
A zenei előadás alakjai | 165 |
Szóló, összjáték, duett, duo, tercett, trio, kvartett, kvintett, szeksztett, stb. | |
Énekkar, női (gyermek)-, férfi- és vegyes kar, a capella és kísért énekkar, zenekar, együttes, vonós zenekar | |
A zenében előforduló szórövidítések | 168 |
A zenei műszavak szótára | 170 |
Betűrendes tárgymutató | 182 |
A hangnemek magyar, német, angol, francia és olasz nevei ötödkörben | 186 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.