885.911

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zeneesztétikai (zenetudományi) jegyzetek/Zenei Lexikon

Tárgyi lexikon/Kézirat gyanánt

Szerző
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zenemű-Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két mű egybekötve. A kötés a gerincen textillel kombinált. Nyomatta Neuwald Illés utódai könyvnyomda, Budapest. Rozsnyai Károly 1573. sz. kiadása. Kézirat gyanánt.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az esztétika (széptan, szépműtan, izléstan) története a művészetek filozófiája; tudományosan fejtegeti a szépet s ennek ellentétét a rútat, valamint a szépnek variációit: a bájost, fenségest,... Tovább

Előszó

Az esztétika (széptan, szépműtan, izléstan) története a művészetek filozófiája; tudományosan fejtegeti a szépet s ennek ellentétét a rútat, valamint a szépnek variációit: a bájost, fenségest, nevetségest, tragikust, stb.
Az „esztétika" szó a görög aisthézis-bői ered (érzéki észlelés, érzékszerveinkkel való észrevétel). Baumgarten Gottlieb Sándor hallei tanár (szül. 1714. Berlin, megh. 1762. Odera-Frankfurt) alkotta e szót egy tudomány számára, mely a szépet filozófiai alapon taglalja. A Leibnitz-Wolff iskola tanításait egy speciális irányban fejlesztette tovább, mert elsőnek hivta fel a figyelmet a szépre, mint a tudás külön ágára. Korszakalkotó műve: az Aesthetica acroamatica 1750-ben jelent meg.
Az ókorban a kalokagathia szóval a szépség és jóság erkölcsi együvétartozását fejezték ki. Csak az szép, ami jó is. Plató, bár a szép fogalmának definiálását állandóan kerülte, dialógusaiban, a Symposionban ismételten reátér, és arra a konklúzióra jut, hogy a szép az idea miatt szép, mely benne tükröződik. (Esztétikai idealizmus.) Aristotelesnél „a határozatlan elméleti megvilágítású alapelveknek a priori metafizikai megsejtése helyett konkrét tényeknek a posteriori lélektani fejtegetését" találjuk. Érdekes, hogy míg a logikáról, metafizikáról, lélektanról, etikáról, politikáról és retorikáról külön könyveket írt, addig a szépről nem írt külön értekezést, mondhatnók, nem ismerte el a szép bölcseletét. Vissza

Tartalom

I. Bevezetés 3
Az esztétika föladata, története 3
A zeneesztétika fejlődése és irodalma 5
II. A zene eredete 7
Elméletek a zene eredetéről 7
Őskori hangszerek 8
III. A hangmagasság. (Akusztikai rész.) 10
Az akusztika 10
Rezgő mozgások 11
Harmónikus felsőhangok elmélete 12
A természetes hangsor 13
A fizikai, fiziológiai és zenei
hangsor 15
A temperált hangsor története 15
A temperált hangsor értékei 18
A temperált hangsor előnyei és
hátránya 19
Temperált hangsorok a 19. és
20. században 20
Éneklés természetes skálában 22
A természetes hangsor a gyakorlatban 22
Harmónikus felsőhangok a mindennapi gyakorlatban 24
Mesterséges felsőhangok 26
Felsőhangok meghallása, észrevétele 27
Hangvisszaverődés. Jó és rossz
akusztika 27
Legmélyebb és legmagasabb
hang 28
Szirénák 29
Normál-, vagy kamarahang 30
Magas és mély hangok asszociációi 31
Hanglebegés 32
Kombinációs hangok 33
A fül 34
Hallási elméletek 35
IV. A hangszín. (Az akusztika
folytatása.) 37
A felsőhangok száma és a hang
színezete közti összefüggés 37
A rezonancia 38
Felsőhangok elemzése rezonátorokkal 38
A rezonancia szerepe a hangszergyártásban 39
Húrok rezgése 40
A levegő longitudinális rezgése 42
Lemezek, pálcák 43
Hangszerek felosztása 44
Autofón hangszerek 45
Dobfélék 48
Ajaksipok 40
Nyelvsípok 51
Fúvóhangszerek színezete 55
Hangszerek tölcséres fúvókával 56
Klaviatúrás (polifon) fúvóhangszerek 62
Pengetett hangszerek 67
Vonós hangszerek 68
Kalapáccsal ütött húros hangszerek 70
A zenekar kialakulása 72
Hangszerelés története 80
Partiturairás fejlődése 82
A zenekarok elhelyezése 84
A karmesterség. Retusirozás 84
A hangszín asszociációi 86
A gége. Hangvétel. Vokálisok 87
Énekhang terjedelme 91
Énekkar fejlődése 92
V. A hangerősség.(Dinamika) 93
Dinamikus asszociációk 93
Dinamikai jelek 94
A dinamika fejlődése 95
Különféle hangszerek dinamikája 97
VI. Az időtartam. (Tempó.
Ritmus. Agógika.) 98
A tempó, ütem, metrika, ritmus,
agógika megkülönböztetése 98
A ritmus 99
A tempó 100
A metronom 101
A metrum 102
Táncok 103
Thésis és arsis 105
Ritmikus kombinációk 106
Agógika 106
Asszociációk 107
VII. Hangsor, hangviszony,
hangzat 108
A hangsor lényege 108
Hangfaj, hangnem 109
Törzshangsor 110
Uj hangsorok 111
Hangnemek karaktere 113
A hangok és színek analógiája 114
Hangközök elmélete 115
Dúr- és moll-akkordok 117
Monódia, homofónia és polifónia 118
Az összhangzattan módszerei 122
Párhuzamos oktávák és kvintek 124
VIII. Dallam és forma 125
A dallam története 125
Monodisztikus és harmóniákon
épülő dallam 126
Analitikus és szintetikus műélvezés 127
A forma alapfogalma 128
Frázis, motivum, mondat, periódus, téma 129
A szimmetrikus alapképlet kifejlesztése 130
A hangnem, a téma és a forma
viszonya 131
A komponálás technikája 132
A hangszeres zene műformái 136
A vokális zene műformái 139
IX. Abszolút és hangfestő
(programm-) zene. A
stilus 142
Abszolút zene 142
Programmzene 143
A hangfestő zene eszközei és
fajai 143
A promgrammzene múltja 146
A stilus a művészetekben 146
A zenei stílusok 147
Klasszicizmus 148
Romanticizmus 148
Naturalizmus 149
Impresszionizmus 149

Siklós Albert zenei lexikona
I. Tárgyi lexikon 1-126

Siklós Albert

Siklós Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Siklós Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem