1.062.184

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zene-elmélet I-III.

Iskolai és magánhasználatra - I.: Elemi zenetan/II.: Összhangzattan/III.: A formatan elemei

Szerző
Kecskemét
Kiadó: Gallia-féle Könyvkereskedés
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 302 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: A három kötet egyben. Fekete-fehér ábrákkal, kottákkal, illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Munkám első kiadása tulajdonképen házi célt szolgált, amennyiben t. i. - még mint a kecskeméti zeneiskola igazgatója - kezdő, kis növendékeimnek óhajtottam olyan kézi könyvet szerkeszteni, amely a... Tovább

Előszó

Munkám első kiadása tulajdonképen házi célt szolgált, amennyiben t. i. - még mint a kecskeméti zeneiskola igazgatója - kezdő, kis növendékeimnek óhajtottam olyan kézi könyvet szerkeszteni, amely a 9-10 éves növendékek értelmi fejlettségéhez mérten röviden, könnyen megérthető módon tárgyalja a szükséges elméleti anyagot. Ezért választottam akkor a kathekizáló módszert, kérdés és felelet alakjában szerkesztvén meg könyvemet. Szerény munkámat más intézetek is átvették s csakhamar ujabb kiadás vált szükségessé.
A tapasztalat azonban megtanított arra, hogy munkám, kis terjedelme dacára is, meglehetős nehéz a kisebbeknek, viszont a nagyobbaknak meg nagyon is egyszerű. A második kiadásnál tehát, meghagyva még a kathekizáló módszert, az anyagot kibővítettem, azt megfelelőbben csoportosítottam, hogy a nagyobb növendékek is használhassák. A harmadik kiadásra kerülvén a sor, mivel a tapasztalat arról győzött meg, hogy vagy csupán a kisebbek részére lehet írni, vagy csak a felnőttek részére: ez utóbbira határoztam el magamat és mellőzve most már teljesen a kérdező módszert, összefüggően tárgyaltam az anyag egyes részeit, szem előtt tartva a tárgyalásnál azt, hogy felnőttek számára óhajtok írni. Ehhez képest alakult át a tárgyalás anyaga, stílusa s a tárgyalt anyagot iparkodtam történeti alapon is megvilágítani. Vissza

Tartalom

Elemi zenetan
Bevezetés9
Hangtan
A hangról általában16
A hangok elrendezése a hangtávolságok szerint
Egész és fél hangtávolság
A hangok elnevezése
Törzshangok és származtatott (módosított) hangok. Nyolcadok18
A hangok leírása
Hangjegyek
Vonalrendszer22
A hangjegyek elnevezése
Kulcsok
Segédvonalak
Nyolcadok leírása hangjegyekkel
Hangterjedelem23
I. számú melléklet33
II. számú melléklet34
A származtatott hangok leírása
Visszaállítójel35
Nagy és kis féltávolság
Enharmonikus hangok40
Mérettan (metrika):
A hangok időtartama
Időmérték (tempo)
Hangjegyek időértéke
Kötőív
Pont
Rendkívüli beosztás
Szünetek
Szünetjegyek41
Ritmika
Ritmus és dallam50
Ütem (taktus)53
Egyszerű ütemek56
Összetett ütemek58
Ütemízek hangsúlya. Suta ütem62
Összevont hangjegyek (szinkopák)64
Hangsor
Kemény és lágy hangsor66
Kromatikus és enharmonikus sor71
Kemény hangsorok képzése keresztekkel és békkel72
A lágy hangsorok képzése78
Hangnem
Hangfaj
Magyar hangsor82
Hangköz (intervallum)
Természetes hangközök88
Mesterséges hangközök91
Hangközök megfordítása95
Ékesítések (Melisma)98
Előadás, előadási jelzések103
Egyszerűbb írásmód, rövidítések110
Összhangzattan
Az összhang (harmonia)
A hangzatokról (akkordokról) általában123
Kemény és lágy alaphármasok126
Domináns hetedhangzatok131
Hangzatok felbontása136
Összhangosítés
Az összhangosításról általában139
A szólamok mozgása141
Szólamvezetés143
Hangzatösszekötések
Hármas hangzatok a kemény és lágy hangfajokban144
A kemény hangfaj hármasainak összekötése alapállásban146
A lágy hangfaj hármasainak összekötése alapállásban151
A domináns hetedhangzat feloldása155
A hármas hangzatok összekötése fordított állásokban158
Hangzatösszekötések a domináns heted alkalmazásával163
Mellék szeptimhangzatok167
Alterált hangzatok
Relatív alterált hangzatok177
Abszolut alterált hangzatok180
Zárlat (kadenza)
A zárlatról általában188
A zárlatok előkészítése190
orgonapont197
Álzárlat, a mellékszeptimek különféle feloldása200
Moduláció (módosulás)
Átmenő moduláció (kitérés)206
Állandó moduláció (módosulás)210
Az összhang fölékesítése (Bolygó hangok)
Átmenő hangok219
Váltó hangok222
Előlegezés (anticipatio)224
Késleltetés (retardatio)224
Nyugvó hangok225
Átnyújtás226
Adott dallamok összhangosítása
Szétszórt összhangosítás235
Énekkar, vonósnégyes240
A formatan rövid vázlatban
A forma elemei
Alapfogalmak271
A motívum fogalma272
A motívum alkalmazása273
A zenei körmondat (periodus)
A nyolcütemes periodus részei275
A frázis279
A zenei mondat282
A periodus formái283
Dalformák
Kétrészes kis dalforma286
Háromrészes kis dalforma290
Két és háromrészes nagy dalformák293
Eltérések a rendes szerkezettől295
Összetett dalformák297
Rondo és szonáta formák299

Szent-Gály Gyula

Szent-Gály Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szent-Gály Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem