1.062.296

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Történelem III.

A gimnázium III. osztálya számára - Az újkor története

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-18-0519-0
Megjegyzés: Nyolcadik kiadás. Tankönyvi száma: 13304. Fekete-fehér és színes illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szerző beismeri: amikor még az iskolapadot koptatta, nyár vége felé már várta az iskolakezdést. Várta, hogy a kedvenc tárgyai új könyveit kézhez kapván, azokkal elvonulva, a lecketanulási... Tovább

Előszó

A szerző beismeri: amikor még az iskolapadot koptatta, nyár vége felé már várta az iskolakezdést. Várta, hogy a kedvenc tárgyai új könyveit kézhez kapván, azokkal elvonulva, a lecketanulási fegyelemtől még szabadon, kedvére csatangoljon érdeklődése fonalán. E mai szeptember első napjaiban az újaknak - a történelem iránt érdeklődők sorai ne újulnának meg évről évre? -, az új olvasónak tehát üdvözlet!
Ez a könyv úgy készült, hogy a megszokottnál több olvasnivaló férjen el benne. Nagyobb a lap, több rajta a szöveg (nyomdásznyelven: nagyobb a szedéstükör), mint legtöbb tankönyvünkben. De miért a két hasáb? Mit tartalmaznak az eltérő betűtípussal vagy éppen színnel nyomott szövegek, s milyen kapcsolat van köztük? Hogyan hasznosítsuk az egyes szerkezeti elemeket - most már nem a böngészés, hanem a rendszeres tanulás közben?
Azoknak, akik egy kissé terjedelmesebb könyvtől hamar elcsüggednek, sietve kijelentjük, hogy a célratörően és takarékosan fogalmazott tanulnivalót gondosan megkülönböztettük a kiegészítő magyarázatoktól. Ez utóbbiak például a jelenségek hátteréhez, történelmi személyiségek jelleméhez nyújtanak adalékokat, vagy megkönnyítik egy-egy gondolatsor követését, és nyilvánvalóan nem az emlékezetet terhelik. Apró betűvel szedettük őket.
A kötelező anyag - normál betűvel - mindig a szélesebb hasábban kapott helyet. A figyelmet a dőlt betűs kiemelések is irányítják. Ezek a fő- és oldalcímekkel összeolvasva az órák - egyik lehetséges - logikai vázát adják. A jegyzetelés a tanulás mellőzhetetlen eszköze. Ha valakinek még nem megy, úgy is elkezdheti, hogy a kiemeléseket a címekkel tagolva mintegy "kipreparálja".
Nem újdonság, hogy a történelemkönyvek forrásszemelvényeket is tartalmaznak. Eredeti források nélkül a múltat középiskolás fokon sem lehet hitelesen megszólaltatni. Arra törekedtünk, hogy minél többféle, minél változatosabb forrásanyag kerüljön a könyvbe. Ezért a szemelvények általában rövidek. Mégsem tördelik szét a tankönyvi szövegképet, nem zavarják a legfontosabb tanulnivalók gyors áttekintését - például ismétléskor -, mert többnyire a keskeny hasábba kerültek. Színes foltjaik első pillantásra szembetűnnek. Az áttekinthetőség kedvéért bármennyire elkülönül is egymástól a három szövegtípus, mind az első ismerkedésolvasás, mind a mélyebb megértés-tanulás során lényeges, hogy egy-egy órát szerves egészként kezeljük, a képeket, illusztrációkat is beleértve. Ebben segít a - szintén a keskenyebb hasábban föllelhető - számos megfigyelési szempont és feladat. Azt talán mondani sem kell, hogy e feladatokhoz igen sok további csatlakozhat, ahogy azt majd a tanítási órák közös munkájában tapasztaljuk.
Külön említést érdemelnek az emlékeztető, ismétlő kérdések. Folyamatosan arra figyelmeztetnek, hogy a tanulást ne gátfutásnak tekintsük, amikor is az átugrott akadályt, egy elvégzett óra anyagát - újba kezdvén - már el is felejtettük. Ugyanígy mesterséges - bár többnyire szükséges - keretek az osztályok, a tantárgyak. Ezért mindig mérlegeljük azokat a feladatokat, voltaképpen tanácsokat, amelyek a korábbi években, a más tantárgyakban tanultak mozgósítására hívnak föl! Segítenek, hogy a különféle, nemegyszer iskolán kívüli forrásból merített ismereteink egységes műveltséggé épüljenek.
Kilépve az óraegységből, vessünk egy pillantást a könyv egészének szerkezetére! Jó néhány cím alatt az "olvasmány" megjelölés áll. Olvasmányok vezetik be például a nagy egyetemes történeti fejezeteket.
E bevezető olvasmányok ugyan elöl vannak, mégsem szabály, hogy itt és ekkor szükséges elolvasni őket. (A szerző persze azt reméli, hogy puszta kíváncsiságból is átfutjuk valamennyit.) Olyan általános szempontokat fogalmaztunk meg e helyütt, amelyek megértéséhez az egész témakör feldolgozása előtt még nem tudunk eleget. Elolvasva viszont fölismerjük, hogy a még elvégzésre váró munka egyszerre érdekes, sokrétű és nehéz. A fejlődés fő vonalainak előlegezett jelzését, a szemléletadó megállapításokat eleinte csak bizonytalanul érzékeljük, de amint haladunk óráról órára, azok egyre konkrétabbá lesznek. Ha az egész tárgykört erőnkhöz mérten elsajátítottuk, az összefoglalás, rendszerezés alkalmával - akár otthon - ne felejtsük el a bevezető olvasmányokat még egyszer átgondolni! Segítenek az anyag most már agyunkban történő újrarendezésében. Az egész talán ahhoz hasonlítható, ahogy a problémákkal általában, órán kívül találkozunk. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. ELŐJÁTÉK A TŐKÉS REND GYŐZELMÉHEZ (1640-
1789) 7
Válság és változás a XVIII. századi Európában (Olvas-
mány) 7
1. Az angol polgári forradalom 8
2. Köztársasági epizód Angliában. Az alkotmányos királyság
kialakulása 11
3. Az abszolutizmus fénykora Franciaországban 14
4. A felvilágosodás - a fölemelkedő polgárság világnézete 18
5. Abszolutizmus Közép - Kelet - Európában
6. Köztársaság Észak-Amerikában 24
Előjáték a tőkés rend győzelméhez (1640-1789)
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 27
II. A KAPITALIZMUS GAZDASÁGI ÉS POLITIKAI DIA-
DALA (1789-1849) 29
A) Társadalmi forradalom - ellenforradalom 29
A kettős forradalom kora (Olvasmány) 29
7. A francia forradalom. Az abszolutizmus bukása 30
8. A feudalizmus épületének lebontása 34
Az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata. (Forrásfeldol-
gozás) 38
9. Köztársaság! 39
10. A "Szabadság zsarnoksága": a jakobinusok diktatúrája 42
11. A személyi hatalom rendszere. Napóleon katonai diktatú-
rája 45
12. A "Szent Szövetség" Európája 49
13. Európa határain túl 52
Társadalmi forradalom - ellenforradalom (1789-1849)
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 56
B) Az ipari forradalom és következményei 57
14. Az ipari forradalom 57
15. Az ipari forradalom társadalmi és politikai következmé-
nyei 62
16. A tudományos szocializmus kialakulása 65
A Kommunista Kiáltvány (Forrásfeldolgozás) 68
17. A marxizmus jellege és alkotórészei 70
18. A "népek tavasza". Forradalmak 1848/49-ben 73
A "kettős forradalom" hatása a tudományra és a művé-
szetekre (Olvasmány) 77
Az ipari forradalom és következményei (1789-1849)
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 79
III. A FEUDALIZMUSBÓL A KAPITALIZMUSBA VALÓ
ÁTMENET MAGYARORSZÁGON 80
A) Magyarország a Habsburg-abszolutizmus rendszerében 80
19. Magyarország újjáépülése a XVIII. században 80
20. Magyarország a Habsburg-birodalomban 84
21. A jobbágy-földesúri viszony és a Habsburg-államhatalom 89
22. Jozefinizmus és felvilágosodás 91
23. Magyarország a francia forradalom és a napóleoni háborúk
korában 95
Magyarország a Habsburg-abszolutizmus rendszerében
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 98
B) Küzdelem a polgári átalakulásért 99
24. A feudalizmus bomlásának jelei a gazdasági életben és a tár-
sadalomban 99
25. A reformeszmék kialakulása és elterjedése. Széchenyi prog-
ramja 102
26. Haladás és reakció a reformmozgalom kibontakozása idején 105
27. Érdekegyesítés és iparfejlesztés. Kossuth programja 109
28. A gazdasági élet föllendülése és a nemzeti kultúra virágkora 112
A reformkori magyar társadalom rétegződése és életvi-
szonyai (Forrásfeldolgozás) 116
29. Magyarország a forradalom élőcsarnokában 118
Küzdelem a polgári átalakulásért Magyarországon
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 122
C) Polgári forradalom és szabadságharc 123
30. Forradalom! 123
Az "április törvények" (Forrásfeldolgozás) 126
31. Rend és béke? 128
32. Harc, győzelem, visszavonulás 131
33. A tetőpont 135
34. A szabadságharc veresége 139
Az 1848/49-es magyar forradalom és szabadságharc nemzet-
közi összefüggései
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 143
IV. A KLASSZIKUS KAPITALIZMUS VIRÁGKORA.
AZ IMPERIALIZMUS KIALAKULÁSA (1849-1914) 144
A) Nemzeti-hatalmi elrendeződés 144
A restauráció kísérletétől a párizsi kommünig. (Olvasmány) 144
35. A dinasztikus politika újjászületése. Az orosz cár és a fran-
cia császár 145
36. Dinasztiák vagy nemzetek? Az olasz és a német egység meg-
valósulása 148
37. A világ műhelye 151
38. Az Egyesült Államok második forradalma 154
39. Proletárok és burzsoák. A munkásmozgalom a szabadver-
senyes kapitalizmus virágkorában 157
40. A párizsi kommün 159
Nemzeti-hatalmi elrendeződése (1849-1914)
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 162
B) Békéből - háborúba 163
41. Az ipar és a tudomány új korszakai 163
42. "Modern idők". Életforma. Gondolkodás. Művészet 167
43. A munkások a változó világban 170
44. Az imperializmus kialakulása és jellemzése 173
45. Hatalmi átrendeződés Európában 177
46. A nemzeti átrendeződés kérdései Kelet-Európában 180
47. A világ felosztása 183

48. Mozgalom és forradalom az imperializmus korában 185
49. A világháború előestéjén 188
Békéből - háborúba (1849-1914)
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 191
V. A MAGYARORSZÁGI TŐKÉS FEJLŐDÉS
KIBONTAKOZÁSA ÉS VIRÁGKORA 192
50. Kísérlet Magyarország beolvasztására 192
51. Az önkényuralom csődje és a kiegyezés 195
52. A dualista rendszer kiépítése és megszilárdulása 199
53. A magyar gazdaság fejlődése a kiegyezés után 202
54. A magyar társadalom a dualizmus korában 205
Az életforma változásai a századfordulón. (Olvasmány) 208
55. A dolgozó nép mozgalmai 211
56. A gazdaság új jelenségei Magyarországon 214
57. A dualizmus válsága 217
58. Tudomány és művészet a dualizmus korában 220
A magyarországi tőkés fejlődés kibontakozása és virágkora
(Összefoglaló kérdések és feladatok) 224
Időrendi táblázat 225

Závodszky Géza

Závodszky Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Závodszky Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem