Előszó
Az életszínvonal állandó emelkedésével összhangban növekedik az utasok igénye is a nagyobb sebességet és kényelmesebb utazást biztosító járművek terén. A járműveken való kellemes tartózkodást nemcsak a kocsik belső terének esztétikai kialakításával és kényelmes ülésekkel lehet biztosítani, gondoskodni kell fűtésről, szellőzésről és kielégítő világításról is. A kielégítő világítás kissé tág fogalom, mivel az a világítás, ami ezelőtt néhány évtizeddel még minden igényt kielégített, ma már nagyon szűkösnek bizonyul. A növekvő követelményeknek megfelelően, szükségszerűen fejleszteni és tökéletesíteni kellett a kocsik világítási berendezését, ami az utas szempontjából tekintve, elsősorban a megvilágítás erősség növelésére irányult. A nagyobb megvilágítás erősséget nagyobb teljesítményű, illetve jobb fényhasznosítású fényforrásokkal lehet biztosítani.
Villamos világítás esetén a fényenergiát villamos energiából nyerjük, így a nagyobb fényteljesítményhez nagyobb villamos teljesítmény szükséges, ami az áramellátási rendszer /generátor, akkumulátor/ teljesítményének növeléséhez vezetett. Energia megtakarítást érhetünk el, ha az előírt, nagyobb megvilágítás erősség biztosítása érdekében nem csupán a fényforrás teljesítményét növeljük, hanem az eddig használatos izzólámpák helyett, a jobb fényhasznosítású fénycsöveket alkalmazzuk. A fénycsövek azonban nem kapcsolhatók közvetlenül a 24 V névleges feszültségű kocsivilágítási rendszerre, táplálásuk átalakítókról történik.
A fűtés terén is törekedni kell az utaskényelem fokozására, amelynek ma már elengedhetetlen feltétele az önműködő hőfokszabályozás, valamint az utasterekben az elhasznált levegőnek friss levegővel való cseréje. További követélmény - a nemzetközi forgalomban is közlekedő kocsiknál - olyan kiegészítő berendezés beépítéséről gondoskodni, amely lehetővé teszi a villamos fűtés üzemeltetését valamennyi, az UIC által elfogadott füűőfeszültséggel és áramnemmel.
A villamos fűtésnél alkalmazott automatikák táplálása a kisfeszültségű, kocsivilágítási rendszerről történik. Mind a világításnál, mind a fűtésnél törekedni kell az egységesítésen kívül olyan berendezések, illetve készülékek alkalmazására, amelyek kevesebb karbantartást igényelnek. Ezért a vasutak ezen területén is egyre nagyobb teret hódítanak a félvezetők.
Vissza