Előszó
A magyarországi klasszicizmus nagy építésze, Pollack Mihály életének és művészetének monografikus feldolgozását első ízben e munka kísérli meg olyképp, hogy gondos mérlegeléssel körvonalazza azt a helyet, amelyet mesterünk a hazai művészet történetében, a hazai klasszicista építészet pedig építészettörténetünk egészében elfoglal. Munkánk fő célja a fejlődés elvi kérdéseinek tisztázása mellett szilárd alapokon nyugvó összefoglalást adni anélkül, hogy akár adatok terén, akár a felmerült kérdések megoldása terén teljességre törekednénk. Igyekeztünk azonban a problémák minél gazdagabb felvetésével, a szerteágazó összefüggések éreztetésével a jövő kutatása számára jól átdolgozott talajt nyújtani.
Munkánk folyamán több évtizedes építészettörténeti kutatásainkon kívül természetesen értékesítettük elődeink e kérdésre vonatkozó tanulmányait, valamint azokat a szempontokat, amelyeket a legújabb kutatás vetett fel. Adataink felhasználásánál szigorú mértékkel mértünk, miközben a korábban feltárt adatok nagy része helyesbítést kívánt. Inkább lemondtunk olyan kétségbevonható attribuciókról, amelyeket elegendő adat nem támasztott alá, semmint hogy könnyedén szaporítottuk volna a művek számát. Még e szigorú rostálás után is kutatásaink révén mesterünk oeuvre-je nagymértékben gazdagodott és tipológiai szempontból is sokrétűbbé vált.
A fejlődés belső kronológiájának követése érdekében tudatosan lemondtunk arról, hogy a kínálkozó mellékvágányok közül azokat is kövessük, amelyek célkitűzésünk szempontjából nem gazdagították volna Pollack Mihály művészetéről és működéséről alkotandó képet. Ezért nem foglalkozunk részletesebben a Szépészeti Bizottmány keretében folytatott működésével, a felelőssége alatt keletkezett, alapján nem sajátkezű művek bemutatásával - ilyenek elsősorban a nagy pesti árvíz után, 1838 és 1939-ben keletkeztek -, valamint a korszak építészeire általában jellemző telekvásárlások részletezésével. Annál inkább igyekeztünk a művészetére jellemző fő kérdésekkel - a városi ház különféle változatainak kialakítása, a középületek megoldásainak bonyolult feladata - foglalkozik, mert bennük a hazai klasszicizmus építészete felfelé ívelő, tiszta szakaszának jellegzetes tüneteit látjuk. Nem tárgyaljuk hiteles vagy valószínű "ideálterveit" sem.
Munkánk befejezésekor nem mulaszthatjuk el őszinte köszönetünket kifejezni mindazoknak, akik széleskörű kutatásainkat elősegítették és támogatták. elsősorban a Magyar Tudományos Osztályának, a Művészettörténeti Dokumentációs Központnak, az Országos Műemléki Felügyelőségnek, a Fővárosi Műemlék Felügyelőségnek, a BUVÁTI-nak, valamint mindazoknak az intézményeknek, amelyek munkánkat bármilyen tekintetben támogatták. Név szerint köszönettel tartozunk Nagy István, Prohászka Lajos, Schoen Arnold és Turányi Kornél kutatóknak, akik előkutatásaikkal számos értékes adatot nyújtottak, valamint Zakariás G. Sándornak, aki a pesti épületek topográfiai azonosításán fáradozott. A mesterünk műveit bemutató szemléltető térképek id. Gerő László építész munkái.
Végül köszönetet mondunk a mester leszármazottainak, akik a birtokukban levő iratokat rendelkezésünkre bocsátották.
Vissza