1.062.060

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Záborszky Gábor

Fúgák/Fugues - Guida/Riposta/Repercussio - Kiállítási katalógus/Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum 2016. január 28. - február 28.

Szerkesztő
Fordító
Róla szól
Grafikus
Fotózta
Budapest
Kiadó: Ludwig Múzeum-Kortárs Művészeti Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 124 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 34 cm x 23 cm
ISBN: 978-963-9537-50-7
Megjegyzés: Színes fotókkal és reprodukciókkal. Kiállítási katalógus.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Nem túlságosan gyakori eset, hogy ennyire következetes és egyenletes életművet tud művész felmutatni, mint Záborszky Gábor. Szinte a pályakezdet óta követem munkásságát, és valami olyan... Tovább

Előszó

Részlet:
"Nem túlságosan gyakori eset, hogy ennyire következetes és egyenletes életművet tud művész felmutatni, mint Záborszky Gábor. Szinte a pályakezdet óta követem munkásságát, és valami olyan következetes könnyedséggel épül egymásra kép, objekt, installáció, grafika, szobor, anyag és forma, amire nem túl sok példát találhatunk kortársai között sem. Ez a következetesség a legkevésbé jelent egyhangúságot, a témák és formák folyamatosan, logikusan és invenciózusan változnak, egymásra épülnek, az előrelépést visszafordulások követik. Egy-egy motívum felmerülését egy későbbi művön a kibontás követi, majd újra és újra előkerül, felgazdagodik, avagy letisztulva tovább él.
Egészen különös, hogy a pályakezdéskor kipróbált, nyilvánvalóan még tétova próbálkozások, ahogy a természeti anyagokat - például faág - kombinálta, egyesítette fotókkal, később alapmotívummá tudtak nemesülni. A pályakezdő mindig nagyon szorosan kötődik a korszak legfontosabb ideáihoz, alkotási trendjeihez, nem volt ez másképp Záborszky esetében sem. Rendkívül sok volt az applikáció, kollázs, amelyben főszerepet játszottak a fotófelületek - számos esetben maga a művész volt a fénykép szereplője -, s ezek kombinálódtak a legkülönfélébb természeti anyagokkal, kollázsszerű felületekkel. Ezek az applikációk legtöbbször nagy, egységes felületeket alkottak, előre vetítve Záborszky később szinte emblematikus felületképzési metódusát. A 70-es évek végén készült műveken kétségkívül fellelhető a koncept art gondolkodásmód, a racionális keretek közé szorított „valóságkép" (fotó) és a természeti ütköztetése (Régi dolgok nyomai (1978), Leporello (1978), Dokumentáció, szemléltetés (1980)).
A természeti anyagok a maguk természetes valójukban is megjelennek - faág, homokfelület (fotó és valóságos homokapplikáció), föld - olyan korai műveken, mint a Képkapcsolás I. (1979), vagy Dokumentáció, szemléltetés (1980). Ennek az időszaknak jellemzője, hogy a fotó és a természeti anyag együtt jelenik meg, különös kollázsként, „formabontó" elemként. Ennek a műformálásnak talán legkiválóbb darabja az 1982-ben készült Együtt, vagy egyedül. A kettéosztott képtábla nagyobbik, bal fele kavicsos homokfelület, amelyre négy göcsörtös és elágazó ág van rögzítve tíz durva kötélöltéssel. A mű kisebbik, jobb oldala fotóvászon, melyen elmosódott álló és ülő figura látható. A kompozíció színei visszafogottak, melankolikusak." Vissza

Fülszöveg

„Záborszky Gábor pályafutása rendkívül egyenletes és kiegyensúlyozott. Következetes könnyedséggel épül egymásra kép, objekt, installáció, grafika, szobor, anyag és forma. Ez a következetesség a legkevésbé jelent egyhangúságot, a témák és formák folyamatosan, logikusan és invenciózusan változnak, egymásra épülnek, az előrelépést visszafordulások követik. Egy-egy motívum felmerülését egy későbbi művön a kibontás követi, majd újra és újra előkerül, felgazdagodik, avagy letisztulva tovább él.
Nincsenek nagy kilendülések, kevéssé érintik festői felfogását a negyven év külső történései - a világban és művészetben - mert a művészetről való felfogása, ideája rendíthetetlen és következetes. Önmagából építkezik, meditatív művészetére, világfelfogására és értelmezésére a külvilág alig van befolyással. Festői építkezése valójában zenei, a fúga struktúrájával írható le munkássága: van Guida (főtéma), Riposta (felelet) és Repercussio (kidolgozás). Keskeny ösvényt használ, az esztétizálás és a... Tovább

Fülszöveg

„Záborszky Gábor pályafutása rendkívül egyenletes és kiegyensúlyozott. Következetes könnyedséggel épül egymásra kép, objekt, installáció, grafika, szobor, anyag és forma. Ez a következetesség a legkevésbé jelent egyhangúságot, a témák és formák folyamatosan, logikusan és invenciózusan változnak, egymásra épülnek, az előrelépést visszafordulások követik. Egy-egy motívum felmerülését egy későbbi művön a kibontás követi, majd újra és újra előkerül, felgazdagodik, avagy letisztulva tovább él.
Nincsenek nagy kilendülések, kevéssé érintik festői felfogását a negyven év külső történései - a világban és művészetben - mert a művészetről való felfogása, ideája rendíthetetlen és következetes. Önmagából építkezik, meditatív művészetére, világfelfogására és értelmezésére a külvilág alig van befolyással. Festői építkezése valójában zenei, a fúga struktúrájával írható le munkássága: van Guida (főtéma), Riposta (felelet) és Repercussio (kidolgozás). Keskeny ösvényt használ, az esztétizálás és a képi brutalitás határán jár folyamatosan. Durva természeti anyagai és csillogó szépségű faktúrái kimért, különös egyensúlyt képesek teremteni.
Ez Záborszky művészetének lényege." Vissza
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Záborszky Gábor Záborszky Gábor Záborszky Gábor Záborszky Gábor
Állapot:
3.440 Ft
1.720 ,-Ft 50
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Záborszky Gábor Záborszky Gábor Záborszky Gábor
Állapot:
3.440 ,-Ft
31 pont kapható
Kosárba