1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A korszerű nevelés alapelvei

A neveléstudomány rendszere

Szerző
Budapest
Kiadó: Királyi Magyar Egyetemi Nyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 556 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. Nyomtatta Kir. Magy. Egyetemi Nyomda.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mai nehéz időkben mindenkit közelről érint a nevelés kérdése. Az ifjúságnak a különböző életpályákon való elhelyezkedése nagyon megnehezült, s ennek folytán különös fontosságot nyert a... Tovább

Előszó

A mai nehéz időkben mindenkit közelről érint a nevelés kérdése. Az ifjúságnak a különböző életpályákon való elhelyezkedése nagyon megnehezült, s ennek folytán különös fontosságot nyert a pályaválasztás kérdése. Ámde nem ez a neveléstudomány legfőbb problémája. Úgy kell a jövő nemzedéket nevelnünk, hogy az minden helyzetben, minden körülmények közt megállja helyét, s kiváló tulajdonságaival végül mindenütt érvényesüljön.
A nevelés erejében s az emberi léleknek a jó iránti fogékonyságában bíznunk kell, s ha ezzel a bizalommal fogunk munkához, a nevelés munkája nem maradhat sikertelen. a tapasztalat is, a tudományos vizsgálódás is, mutatja, hogy ez nehéz feladat, de mégsem lehetetlen. Vissza

Tartalom

Bevezetés
Korszerű nevelés7
A neveléstudomány8
A kultúrfilozófia12
A kultúrpolitika13
Célok és eszmények
Életfeladataink
Az ember életfeladatai15
A nevelés19
Célok és értékek
Világnézet és életfelfogás21
Az értékek23
Az értékek és életfeladatok viszonya26
A nevelés célja27
Müveltség és kultúra
Mi a műveltség?29
A műveltség, mint az életfeladatok megoldásának eszköze30
A kultúra32
Műveltség és kultúra33
Egyéni műveltség, nemzeti műveltség34
Civilizáció és kultúra36
A kultúra mint folyamat, cselekvés és állapot36
A kultúrjavak39
A kultúra fogalma Herdernél40
Kant felfogása a kultúráról40
Spengler felfogása a kultúráról40
Kornis Gyula felfogása a kultúráról41
A nevelés, mint kultúrtényező41
A műveltség erkölcsi természete42
A kultúra különböző ágai43
A műveltség különböző típusai45
Alapműveltség, szakműveltség, általános műveltség47
A célok rendszere
A célok rendszere51
Eszmék és eszmények56
Az ifjúság megértése
Az ifjúság megismerése
A növendék61
A gyermek- és ifjúságtanulmány62
Az ifjúság megértése
A megértés65
A beleélés66
A növendék megismerése67
Felfogásunk a gyermekről68
A gyermek és ifjú fejlődése
A gyermek és ifjú fejlődésének korszakai71
A csecsemőkor74
A kisdedkor75
A gyermekkor78
A serdülőkor81
Az ifjúkor83
Az egyéni különbségek
A charakterologia86
Típusok
A típus fogalma88
A típusok osztályozása89
Testi típusok
A testalkati típusok91
A fiziognómiai típusok94
A temperamentum típusai95
Képességtípusok
Képesség és tehetség95
A képességtípusok felosztása96
Akarati típusok96
Érzelmi típusok97
Értelmi típusok97
Kulturális iránytípusok
Kultúrtípusok98
Komplex-típusok
A gyermek és ifjú típusai99
Fiú- és leánytípus100
Értékelés-típusok101
Környezeti típusok102
A magyar gyermek102
Tanuló-típusok104
Az egyéniség
Az egyéni vonások megfigyelése107
Egyéni jellemlapok108
Szabad irodalmi jellemzések111
Az egyéniség lényege113
A nevelőhatás
A nevelő tényezők
A nevelés tényezői115
A nevelők
A nevelő fogalma116
A szülők117
A többi nevelő120
A dajka120
A dada120
A nevelőnő121
A házi nevelő122
A házi tanító122
A nyelvmester122
A zenetanár122
A kisdedóvónő122
A tanító123
A tanár124
A lelkész124
A nevelő közösségek
A szociális nevelő tényezők125
A család125
A nevelő intézet126
Az állam127
Az iskola127
Az egyház128
A környezet
A környezet fogalma128
A környezettanulmány129
A környezet alakítása és változtatása130
A kultúrjavak
A kultúra, mint a nevelés tényezője és eszköze131
Ismeretlen együtthatók132
A nevelés tényezőinek egymáshoz való viszonya
A növendék és nevelő viszonya133
A növendék és a környezet viszonya134
Nemezedékek ellentéte136
Konfliktusok139
A nevelő hatás elmélete
A nevelés lényege és nemei
A nevelés, mint folyamat, aktus és élmény143
A nevelő hatás lényege144
A nevelő hatás különböző nemei148
Testi és szellemi hatások148
Elősegítő és gátló hatások149
Múló és tartós hatás151
Kellemes és kellemetlen hatások152
Direkt és indirekt hatások153
Egyéni és tömeghatás153
Heteronóm és autonóm hatás156
A nevelő hatás törvényei
A nevelő hatás három alaptörvénye157
A szellemi közösség törvénye158
Adomináló tényezők törvénye160
Az autonóm hatás törvénye162
A nevelő hatás föltételei
A nevelő hatás külső feltételei164
A nevelő hatás belső feltételei164
A direkt és indirekt hatások nemei165
A direkt hatások három csoportja166
A nevelés eszközei
A nevelés eszközei167
A közvetlen hatású nevelő eszközök
A kényszerítő eszközök
A kényszerítő eszközök167
A testi kényszer168
A hipnózis169
A büntetés170
A büntetés fogalma a jogtudományban172
A jogi és pedagógiai büntetés különbsége173
A büntetés káros hatásai173
Van-e szükség büntetésre?174
A büntetés nemei177
A testi büntetés177
A szellemi büntetések178
A természetes következmények elmélete179
Megengedett büntetések az iskolában180
Meg nem engedett büntetések182
A büntetés módja182
A szuggesztív eszközök
A szuggesztív eszközök184
A tisztelet fölkeltése188
A tekintély189
A szeretet és a szimpatikus érzelmek fölébresztése191
A jutalom194
A jutalom nemei195
A példa196
A felügyelet197
A vallásos nevelő eszközök198
Az értelmi eszközök
Az értelmi eszközök (A tanítás)199
Az indirekt hatású nevelő eszközök
Az indirekt nevelő eszközök201
Az ifjúsági olvasmányok201
A nevelő eszközök alkalmazása
A nevelő eszközök alkalmazása208
A nevelő eljárás209
Kényszer és szabadság210
Szigor vagy engedékenység212
Tekintély és szeretet213
A képességek fejlesztése
A nevelés, mint a képességek fejlesztése
A nevelés, mint a képességek fejlesztése és kiművelése214
A képességek fogalma215
Velünk született és a szerzett képességek217
A testi képességek fejlesztése (a testi nevelés)
A testi nevelés jelentősége219
A nevelő és az orvos220
A testi nevelés céljai221
A testi képességek222
A testi nevelés három ága222
Az életföltételek kedvező alakítása
Az életföltételek222
A gyermek testi fejlődése222
A csecsemő ápolása223
A táplálkozás225
A jó levegő225
A ruházat és edzés226
A lakás226
Az iskolaépület227
Az alvás és pihenés227
A tisztaság229
A testgyakorlás
A testgyakorlatok értéke229
A torna
A torna230
A sport
Az atlétika és sport233
A testnevelés egyéb eszközei
A játék235
A munka a testnevelés szempontjából235
A kirándulások236
A cserkészet237
A leányok testi nevelése
A leányok testgyakorlatai239
A testnevelés intézményei
A testnevelés intézményei240
Az egészségtani ismeretek240
A növendék egészsége és a nevelő egészsége241
A szellemi képességek fejlesztése (a formális képzés)
A szellemi nevelés tartalmi és formális célja244
A formális képzés244
A tehetség és képesség246
A speciális tehetségek250
Mely képességeket kell fejlesztenünk?254
A fejlesztés módjai256
Thorndike három törvénye256
A begyakorlás szabályai257
A formális és tartalmi képzés kapcsolata260
A szellemi képességeket értékes tartalommal kell gyakorolni261
Az értékek és célok262
A szellemi működések összefüggése
A lelki élet egysége263
Az akarat nevelése
Az ösztönök
Az akarat nevelésének problémája265
Akarati jelenségek266
Reflexek266
Az ösztönök267
Az ösztönök felosztása269
Az ösztönök a nevelés szempontjából270
Freud ösztönelmélete272
Az ösztönök fölötti uralom275
A táplálkozás ösztönének szabályozása276
Az önfenntartás többi ösztöne276
A nemi ösztön szabályozása és megnemesítése277
A koedukáció280
A nemi felvilágosítás282
Az önkifejtés ösztönei284
A tudatalatti lelki élet és a nevelés286
A hajlamok288
A törekvés, vágy, kívánság289
A szokások
A szokások290
A szoktatás291
A fegyelem
A fegyelem293
A fegyelmezés eszközei293
Az iskolai fegyelem294
Két ellentét296
A tanulók önkormányzata296
Az önfegyelmezés300
Az igazi akarat
A szűkebb értelemben vett akarat301
A cél képzete302
Az akarat szabadsága303
A megfontolás és motiváció304
Az elhatározás306
A cselekvés306
Az akarat nevelésének különböző elméletei307
A helyes értékelés kifejlesztése311
Az akarat formális tulajdonságai312
Az elhatározóképesség314
Az akaratgyakorlatok315
Az akarat irányítása eszmék által317
Az állandó akarat318
A jellem319
A személyiség321
Az érzelmek nemesítése
Az érzelmek értéke323
Az érzelmek kiművelése324
A kedélymozgalmak325
Az érzelmek változatai326
A hangulat327
Az érzületek327
Az érzelmek visszaidézése328
Az érzelmek átterelhetősége329
Az érzelmek elnyomása330
A kedélyi élet gazdagítása331
A testi érzelmek332
A szellemi érzelmek334
A viszonyérzelmek335
A tartalmi érzelmek338
Az értékérzelmek340
Az érzelmek befolyása a többi szellemi működésre341
Az érzelmek kölcsönös hatása342
Az akarat befolyása az érezlmekre342
Önkénytelen és szándékos érzelemkeltés342
Az érzelemkeltés két módja344
A fogékonyság346
A nemes érzelmek uralma347
Az érzelmek fölötti uralom347
Az állandó érzület348
Az értelem fejlesztése
Az értelem fontossága349
Az értelem működések349
A szemléletek
Az érzékszervek350
Az érzékek fejlesztése350
Pestalozzi, Fröbel, Montessori351
A szemlélet351
A szemléltetés352
Az élmény353
A képzetek354
A figyelem
A figyelem357
Az érdeklődés
Az érdeklődés359
Az emlékezet
Az emlékezet és annak jelentősége362
Az emlékezetbe-vésés föltételei364
Hogyna könnyebb valamely szöveget megtanulni?366
A társítás368
Emlékezetben-tartás és felejtés370
A képzetek fölidézése373
A fölidézés föltételei374
Az emlékezet tipikus különbségei375
Az emlékezet fejlesztése378
A képzelet
A gyermek képzelete381
A játék382
A játék nemei383
A teremtő fantázia384
A gondolkodás
A gondolkodás műveletei (Ítélet, következtetés, fogalom, intelligencia)385
A gondolkodás különböző típusai388
A gondolkodás fejlesztése392
A nyelv és a beszéd
A nyelv és a beszéd jelentősége a szellemi élet szempontjából394
A gyermek nyelvének fejlődése395
A beszéd fejlesztése és a nyelvművelés397
Az idegen nyelvek (Klasszikus nyelvek, modern nyelvek)400
A munkaképesség
A munkaképesség jelentősége406
Miben áll a munkaképesség?406
Elfáradás és fölüdülés415
A munkaképesség fokozása4220
A formális képzés eredménye
A formális képzés eredménye422
A kultúrértékek továbbszármaztatása
A mai műveltség főbb jellemvonásai
Korunk az átértékelés kora425
A modern műveltség főbb jellemvonásai426
A technika426
A szociális gondolat427
A gazdasági eszmék429
A politika429
A nemzeti gondolat430
A test kultusza430
Az értékelés változása430
Az erkölcsi felfogás változása431
A tudomány új értékelése431
A művészetek új irányai431
Az irodalom és költészet változásai432
A vallás sajátos jelentősége432
A kultúrértékek kiszemelése
A kultúrértékek kiszemelése433
A realisztikus értékek
A testi kultúra
A testi kultúra értelme435
Testnevelés és testi kultúra435
A testi kultúra kezdete436
A test szépsége436
A sport és az egészség437
A testi élvezetek437
Az erotikum438
A ritmus438
A mozdulatművészet439
A technikai nevelés
A technikai műveltség441
A technikai nevelés443
A munka444
A kézimunka mint tantárgy444
A munka, mint módszertani elv445
A munka mint életföladat447
A gazdasági nevelés
A gazdasági nevelés jelentősége448
A gazdasági nevelés módjai452
A szociális értékek
A társadalmi műveltség
A társadalmi műveltség jelentősége455
A szociális nevelés kérdése456
A társadalmi nevelés460
Az udvariasság461
A szociális érzés462
A szociológiai ismeretek462
Élettechnika463
A nemzetnevelés
Az állampolgári nevelés fogalma és célja467
A jogállamba való beillesztés471
Politikai nevelés471
A hazaszeretet476
A nemzeti szellem476
A nemzetnevelés477
Nemzeti egység478
Az erkölcsi nevelés
Az erkölcsi nevelés fogalma és célja480
Az etika és pedagógiai viszonya481
Az erkölcs és a vallás483
Erkölcsi törvények (normák)484
Az erkölcsi eszmék485
A gyermek erkölcsi fejlődése486
Kettős morál487
Az erkölcsi nevelés tényezői489
Az erkölcsi érzelmek
Erkölcsi érzelmek489
Az erkölcsi tanítás
Az erkölcsi tanítás különböző alakjai491
Az alkalmi tanítás492
A tantárgyak erkölcsi hatása492
A rendszeres erkölcsi oktatás493
Az erkölcsi cselekvés
Az erkölcsi cselekvés494
A fiatalkorúaknál leggyakrabban előforduló vétségek496
Az önellenőrzés498
Ideális értékek
Tudományos műveltség
A tudomány és műveltség viszonya501
A tudományos nevelés503
Az esztétikai nevelés
Az esztétikai nevelés506
A költészet, mint nevelő eszköz507
A művészetek nevelő hatása508
A művészi nevelés módja509
A vallásos nevelés
A vallás511
A vallás pedagógiai jelentősége512
A vallásos nevelés513
A műveltségtartalom hatása
A műveltségtartalom hatása515
Az egész ember516
A hivatásra való nevelés
Hivatás és foglalkozás518
A pályaválasztás519
A hivatásra való nevelés520
Életterv529
Bekapcsolódás a kulturális közösségbe531
Névmutató533
Grafikonok jegyzéke542
Képek jegyzéke544

Weszely Ödön

Weszely Ödön műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Weszely Ödön könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei A korszerű nevelés alapelvei

A borító kopott és foltos, a gerinc megtört. A lapélek egyenetlenek. Több oldalon aláhúzás, jelölés és bejegyzés látható. A címlapon tulajdonosi bejegyzés található. Könyvtári könyv volt.

Állapot:
7.580 ,-Ft
38 pont kapható
Kosárba