| Bevezető | |
| A ROMANTIKÁRÓL | |
| AZ EURÓPAI ROMANTIKA LÉTREJÖTTE | |
| A felvilágosodás és a romantika | |
| Művek és korszakok | 9 |
| Az európai irodalmak átalakulása | 16 |
| A nyugati és a keleti polgárosodás | 17 |
| Távolodások a klasszicizmustól | 22 |
| A "preromantika" kérdése | 31 |
| A természetes ember és a természetes népek | 35 |
| Az osszianizmus | 37 |
| A sturm und drang | 39 |
| A sturm und drang és a magyar felvilágosodás | 41 |
| Herder | 43 |
| Zenei klasszicizmus és költészeti klasszika | 48 |
| Az epika bizonytalanságai | 52 |
| Átalakuló műfajok | 54 |
| A romantika sajátságai | |
| A romantika kétféle fogantatása | 57 |
| A romantika viszonylagos egysége | 62 |
| A nemzeti romantikák korlátozott különbözései | 66 |
| A romantika nyitott rendszere | 70 |
| A romantika világépítése | 71 |
| A romantika funkciójának megváltozása | 73 |
| Az újító romantika | 75 |
| A magyar romantika tájékozódásai | 79 |
| A túlhaladás és a megmaradás lehetőségei | 83 |
| A romantika helye a korszakban | 86 |
| A romantika korszakai | |
| A romantika első korszaka | 88 |
| A kezdetek bizonytalansága | 93 |
| Az első periódus jellemzői: A klasszicizmus és a romantika párhuzamai | 95 |
| Az első periódus jellemzői: A francia romantika előkészületei | 97 |
| Közép- és Kelet-Európa irodalmai 1820 előtt | 102 |
| Az 1820 utáni periódus | 106 |
| Romantika és realizmus | 112 |
| A fennmaradó romantika | 116 |
| A MAGYAR ROMANTIKA | |
| A magyar romantika helye az európai romatikában | 119 |
| A magyar romantika korszakai | 124 |
| A magyar romatikusok elméletei | 129 |
| Kölcsey. Az érzelmesség. A nemzeti romantika kialakulása | 134 |
| Kisfaludy Károly. Történelmi romantika és történelmi realizmus | 138 |
| Vörösmarty. A magyar romantika hőstípusai | 145 |
| A magyar romantika kísérletei a valóság ábrázolására | 155 |
| Népköltészet. Népszínmű | 158 |
| A fiatal Magyarország romantikája | 165 |
| Petőfi és a romantika | 171 |
| Kemény és Jókai | 173 |
| A ROMANTIKÁN INNEN ÉS TÚL | |
| Csokonai | 185 |
| Csokonai alkotó módszere | 193 |
| Csokonairól, olyanoknak, akik nem ismerhetik... | |
| A teremtés vesztese | 214 |
| Gyulai Pál Bánk-értelmezése | 215 |
| Az angyali Bánk | 216 |
| Az I. felvonás végmonológja | 219 |
| Bánk hazája és becsülete | 222 |
| Bánk igazi tragikuma | 225 |
| A tündéri láncok | 227 |
| Az érzékeny Bánk | 229 |
| A levetkező és újból felépülő lélek | 230 |
| Gertrudis tragédiája | 233 |
| A kerítő és az ártatlan Gertrudis | 235 |
| A kétértelmű Gertrudis | 238 |
| Melinda tragédiája | 239 |
| Bánk helyzete az V. felvonásban | 241 |
| A felvilágosodás és a romantika között | 244 |
| A karthausi és a miniszter | |
| EURÓPA: ELŐZMÉNY ÉS EGYIDEJŰSÉG | |
| A klasszikus stíluselmélet | 269 |
| Klasszicizmus és a barokk | 284 |
| A legboldogabb ember | 294 |
| Az Anyegin költője | 310 |
| Az ősök | 318 |
| A Pan Tadeusz | 340 |
| Egy eszményi regény | 354 |
| Jegyzet Chateaubriand-ról | 363 |
| A lengyel és a magyar romantika párhuzamai | 365 |
| Magyar-orosz analógiák | 374 |
| A MÓDSZERRŐL | |
| Az összehasonlító módszerről | 389 |
| A szembesítő módszer | 389 |
| Az áthasonítás feltételei | 391 |
| A világirodalmi egység és a nemzeti variánsok | 395 |
| A korszak mint szövevény és polifónia | 394 |
| Az alkotói módszer és az irodalmi irányzat | 402 |
| Fejlődés vagy folyamat? | 405 |
| A komplex szembesítés | 407 |
| A világirodalom tartalma | 408 |
| A korszak és az irányzatok | |
| A KÖLTÉSZET FORRADALMÁTÓL A FORRADALOM KÖLTÉSZETÉIG | |
| A költészet forradalmától a forradalom költészetéig | 437 |
| Petőfi a János vitéz előtt | 459 |
| Petőfi a Felhők után | 486 |
| Jegyzet a Bolond Istók-ról | 501 |
| Hét esztendő | 503 |
| A világforradalmár patrióta | 520 |
| A márciusi barátság | 532 |
| Jegyzet | 539 |
| Névmutató | 553 |