Bevezető | |
A ROMANTIKÁRÓL | |
AZ EURÓPAI ROMANTIKA LÉTREJÖTTE | |
A felvilágosodás és a romantika | |
Művek és korszakok | 9 |
Az európai irodalmak átalakulása | 16 |
A nyugati és a keleti polgárosodás | 17 |
Távolodások a klasszicizmustól | 22 |
A "preromantika" kérdése | 31 |
A természetes ember és a természetes népek | 35 |
Az osszianizmus | 37 |
A sturm und drang | 39 |
A sturm und drang és a magyar felvilágosodás | 41 |
Herder | 43 |
Zenei klasszicizmus és költészeti klasszika | 48 |
Az epika bizonytalanságai | 52 |
Átalakuló műfajok | 54 |
A romantika sajátságai | |
A romantika kétféle fogantatása | 57 |
A romantika viszonylagos egysége | 62 |
A nemzeti romantikák korlátozott különbözései | 66 |
A romantika nyitott rendszere | 70 |
A romantika világépítése | 71 |
A romantika funkciójának megváltozása | 73 |
Az újító romantika | 75 |
A magyar romantika tájékozódásai | 79 |
A túlhaladás és a megmaradás lehetőségei | 83 |
A romantika helye a korszakban | 86 |
A romantika korszakai | |
A romantika első korszaka | 88 |
A kezdetek bizonytalansága | 93 |
Az első periódus jellemzői: A klasszicizmus és a romantika párhuzamai | 95 |
Az első periódus jellemzői: A francia romantika előkészületei | 97 |
Közép- és Kelet-Európa irodalmai 1820 előtt | 102 |
Az 1820 utáni periódus | 106 |
Romantika és realizmus | 112 |
A fennmaradó romantika | 116 |
A MAGYAR ROMANTIKA | |
A magyar romantika helye az európai romatikában | 119 |
A magyar romantika korszakai | 124 |
A magyar romatikusok elméletei | 129 |
Kölcsey. Az érzelmesség. A nemzeti romantika kialakulása | 134 |
Kisfaludy Károly. Történelmi romantika és történelmi realizmus | 138 |
Vörösmarty. A magyar romantika hőstípusai | 145 |
A magyar romantika kísérletei a valóság ábrázolására | 155 |
Népköltészet. Népszínmű | 158 |
A fiatal Magyarország romantikája | 165 |
Petőfi és a romantika | 171 |
Kemény és Jókai | 173 |
A ROMANTIKÁN INNEN ÉS TÚL | |
Csokonai | 185 |
Csokonai alkotó módszere | 193 |
Csokonairól, olyanoknak, akik nem ismerhetik... | |
A teremtés vesztese | 214 |
Gyulai Pál Bánk-értelmezése | 215 |
Az angyali Bánk | 216 |
Az I. felvonás végmonológja | 219 |
Bánk hazája és becsülete | 222 |
Bánk igazi tragikuma | 225 |
A tündéri láncok | 227 |
Az érzékeny Bánk | 229 |
A levetkező és újból felépülő lélek | 230 |
Gertrudis tragédiája | 233 |
A kerítő és az ártatlan Gertrudis | 235 |
A kétértelmű Gertrudis | 238 |
Melinda tragédiája | 239 |
Bánk helyzete az V. felvonásban | 241 |
A felvilágosodás és a romantika között | 244 |
A karthausi és a miniszter | |
EURÓPA: ELŐZMÉNY ÉS EGYIDEJŰSÉG | |
A klasszikus stíluselmélet | 269 |
Klasszicizmus és a barokk | 284 |
A legboldogabb ember | 294 |
Az Anyegin költője | 310 |
Az ősök | 318 |
A Pan Tadeusz | 340 |
Egy eszményi regény | 354 |
Jegyzet Chateaubriand-ról | 363 |
A lengyel és a magyar romantika párhuzamai | 365 |
Magyar-orosz analógiák | 374 |
A MÓDSZERRŐL | |
Az összehasonlító módszerről | 389 |
A szembesítő módszer | 389 |
Az áthasonítás feltételei | 391 |
A világirodalmi egység és a nemzeti variánsok | 395 |
A korszak mint szövevény és polifónia | 394 |
Az alkotói módszer és az irodalmi irányzat | 402 |
Fejlődés vagy folyamat? | 405 |
A komplex szembesítés | 407 |
A világirodalom tartalma | 408 |
A korszak és az irányzatok | |
A KÖLTÉSZET FORRADALMÁTÓL A FORRADALOM KÖLTÉSZETÉIG | |
A költészet forradalmától a forradalom költészetéig | 437 |
Petőfi a János vitéz előtt | 459 |
Petőfi a Felhők után | 486 |
Jegyzet a Bolond Istók-ról | 501 |
Hét esztendő | 503 |
A világforradalmár patrióta | 520 |
A márciusi barátság | 532 |
Jegyzet | 539 |
Névmutató | 553 |