1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elemző összhangzattan

Funkció-tan/Haladók részére, akik a számjelzett basszus tanulmányán már túl vannak

Szerző
Budapest
Kiadó: Rózsavölgyi és Társa Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal. Nyomtatta Antiqua Rt., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ezt a munkámat tankönyvnek szánom. A könyv célja a tanulót arra a szintre emelni, amelyen képes lesz valamely zenemüvet harmóniailag elemezni, olyanfélekép, mint ezt a II. RÉSZ elemzési mintái... Tovább

Előszó

Ezt a munkámat tankönyvnek szánom. A könyv célja a tanulót arra a szintre emelni, amelyen képes lesz valamely zenemüvet harmóniailag elemezni, olyanfélekép, mint ezt a II. RÉSZ elemzési mintái mutatják.
E könyv tanulásának megkezdése feltételezi az elemi összhangzattan ismeretét. A tanuló, mielőtt ebbe a könyvbe belekezd, kell, hogy ismerje a dur- és mollskálákat (utóbbiakra vonatkozóan pontosabban: a természetes-, harmónikus- és melódikus-mollsorokat), parallel összefüggéseket, hangközöket, enharmónikusan azonos hangközöket, számjelzett basszust. Tisztában kell lennie a szigorú, négyszólamú szerkesztés elemi szabályaival, tilalmaival, képesnek kell lennie valamely számjelzett basszust úgy írásban, mint zongorán megoldani.
Ebben a könyvben vannak ugyan olyan feladatok, melyek még az elemi összhangzattan keretébe tartoznak, ilyenek a kadenciális szekvenciák és zárlatok gyakorlása zongorán; ezeket a gyakorlatokat ismétlés- vagy pótlásképpen ajánlom, amennyiben a négyszólamú szerkesztés, a különböző hangnemekben való könnyed mozgás, a kadenciális feloldások még nem váltak volna vérévé a tanulónak. Könyvem tulajdonképpeni célja azután tovább vinni a tanulót, hogy a harmóniák funkcionális összefüggésébe bele tudjon mélyedni, hogy kifogástalanul tudjon harmóniailag elemezni bármely kompozíciót, mely az ú. n. „atonalitás" határain innen van. Ezen a határon mi túl nem megyünk; ami ezen a határon túl történik, már a jövő esztétikusaira és elmélet-tanítóira tartozik... Vissza

Tartalom

Előszó 5
I. ELMÉLETI RÉSZ
1. A zenei korszak, melyre elméletünk támaszkodik 9
2. Hét-fokú sorok - Az „akkord" fogalma - Öt-fokú sorok . 11
3. Példák: a régi sorok „renaissance"-ára - Keverék-sorok -
Kétes tonalitás 16
4. Bitonalitás 25
5. Idegen hangok 28
a) Alterált akkordhang 29
b) Váltóhang 33
c) Átmenőhang 40
d) Késleltetés 44
e) Előlegezés 45
f) Orogonapont 47
6. Funkció-törvény 52
7. Az akkordoknak funkciók szerint való osztályozása 60
a) Hármashangzatok 60
b) Kétéltű hármashangzatok 63
c) Négyeshangzatok 68
d) Alterált S-akkordok 69
e) Alterált D-akkordok 71
f) Kétértelmű akkordok . . . 74
g) Több funkció egyidejűleg (Funkció-keverés) 75
8. A kvartszext-akkordról 76
9. A szűkített szeptakkordról 89
10. A bővített szext-, kvintszext- és terckvart-akkordról ... 100
11. A nápolyi szextről 111
12. Még néhány alterált akkordról (Érintkezés a régi sarokkal) 118
13. Kadenciális Szekvenciák . 122
14. Zárlatok 132
15. Moduláció 145
16. Hiányos és lappangó harmóniák 154
17. Felhangok - Mixtúra az újabb zenében 161
18. Egészhangú skála 168
II. GYAKORLATI RÉSZ
(Elemzések)
Jelmagyarázat 173
1. Bach: Orgona-fantázia (G-moll) 177
2. Beethoven: A „Mondschein"-szonáta 1. tétele 189
3. Liszt: „Hárfa"-etűd 195
4. Wagner: „Tristan"-előjáték 209
5. Debussy: „Prélude á l'aprés-midi d'un faune" 232
Függelék 252

Weiner Leó

Weiner Leó műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Weiner Leó könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem