1.067.288

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Webergonómia

Jakob Nielsen nyomán/Izsó Lajos előszavával, Bővíz László, Rung András kommentjeivel

Szerkesztő
Róla szól
Budapest
Kiadó: Typotex Elektronikus Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 242 oldal
Sorozatcím: Edition 2.0
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-279-578-2
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Jakob Nielsen a web világának nem egyszerűen egy meghatározó alakja, hanem - ahogy a New York Times találóan fogalmazott - ő „a weblap-használhatósági guru". Ezen a területen ma valószínűleg neki van a legnagyobb tapasztalata a világon.
A használhatósági vizsgálódásának vezéreszméje mindenekelőtt az egyszerűségre való törekvés. A web nem termékkatalógus, nem újság, nem könyv és nem televízió, még csak nem is ezek analógiájára működik. Hanem kattintás alapú interaktív tevékenység, használói élményalkotás, információvadászat és mozgás együttese.
Ez a könyv az elmúlt két évtized jó és rossz webalkalmazási tanulságait összegzi, a szerző legfrissebb „használhatósági jelentései" alapján, (www.useit.com/alertbox)
A kötetet a hazai ergonómia bemutatásával Izsó Lajos nyitja meg, és az editition 2.0 hagyományainak megfelelően két fiatal „webergomán", Bőviz László és Rung András kommentjei kísérik.

Tartalom

A kommentek szerzőiről 9
Előszó (Izsó Lajos) 11
A szerkesztő előszava 17
KERET: Jakob Nielsen használhatósági bevezetője weblapján, a www.use/t.comon 23
Bevezető - miért éppen a webergonómia ? 27
KERET: A weblap felépítése (avagy szerkesztői aggodalmak) 31
KERET: Egyszerűség a weben 32
1. OLDALTERVEZÉS
1.1 Az oldal kitöltése 33
KERET: A felhasználók viselkedése („tudományos" alapvetések) 35
1.2 Felbontásfüggetlen megjelenítés 36
KERET: Szövegletapogatás (átláthatóság, „szkennelés") 38
1.3 Szemantikus kódolás 39
KERET: Miért ne használjuk a legújabb technológiákat? 41
1.4 Stíluslapok 42
KERET: Az információs architektúra „szabványairól" 46
1.5 A keretek 48
KERET: A célzott hírlevelek megerősödéséről 49
KERET: A gördítősáv és a görgetés 56
1.6 A válaszidő 58
KERET: Válaszidők: a három legfontosabb határ (és a haladási mutató előnyei) 60
1.7 Az oldalméret 62
KERET: A tízes szám varázsa, avagy a felhasználói élmény időskálájáról 64
1.8 A hipertextlinkek 69
KERET: Navigáció: strukturális és helyi linkek egy lapon belül 69
KERET: A linkek megjelenítésének vezérelvei 73
KERET: Mikor kell mégis új ablakot nyitni? Avagy a webalapú kisalkalmazások (appletek) és a PDF-, Power Point-, Excel-fájlok elhelyezése a lapunkon 76
1.9 A linkfajták 79
KERET: PR-részleg a weben: hogyan írjunk újságíróknak? 80
KERET: A jelszavakról és az e-mailes címkérésről 84
KERET: Jelölőnégyzet és választógomb - 13 irányelv 86
1.10 Letisztult grafikai tervezés: hitelesség 89
KERET: Webtervezési normák 91
1.11 Betűbeállítás 92
KERET: Olvashatósági vezérelvek a weben 93
1.12 Összefoglalás 94
KERET: Mindig növeli a használhatóságot, ha... 95
2. TARTALOMTERVEZÉS
2.1 A webírás alapelvei 97
KERET: A szlogen megfogalmazása 99
2.2 Letapogathatóság 100
KERET: A weboldalak F alakú olvasása (és a gördítés aktuális irányelvei) 104
2.3 Szövegdarabolás: a hipertext használata 108
KERET: A legördülő menükről 111
2.4 Oldal- és főcímírás 112
KERET: Információvadászat régen és a Google korában 115
2.5 Az olvashatóság grafikus szabályai 117
KERET: Az alacsonyan iskolázott és az idős felhasználók védelme 118
2.6 Online dokumentáció írása 120
KERET: PDF - miért ne, de ha igen, akkor hogyan? 122
2.7 A felhasználók által készített tartalom 124
KERET: Weblog-ergonómia: a tíz legrosszabb tervezési hiba 125
KERET: A felhasználói hűségről 131
2.8 Amultimédia nehézségei 132
2.9 Képek és fényképek 134
KERET: Priorizálás: a felhasználó vezetése 136
2.10 Animáció 137
2.10.1 Átmenetek folytonosságának bemutatása 138
2.10.2 Átmenetek jelzése térbeli mozgatással 138
2.10.3 Időbeli változások illusztrálása 139
2.10.4 A kijelző megsokszorozása 139
2.10.5 Grafikai ábrák gazdagítása 139
2.10.6 Háromdimenziós struktúrák megjelenítése 140
2.10.7 Figyelemfelkeltés 140
KERET: A legutálatosabb reklámokról 142
2.11 Mozgókép 143
KERET: Kép- és hangfolyam 145
2.12 Hang 147
2.13 3D-s grafika 149
2.14 Összefoglalás 151
KERET: Összefoglaló Jákob Nielsen „top tíz" éves hibabejelentéseiből - 53 kivonatolt vétek és panasz 153
3. (HON)LAPTERVEZÉS
3.1 A honlap (nyitólap) alapelemei: név, logó, navigáció, kereső 170
3.2 Milyen széles monitorra tervezzük a webhelyet? 173
KERET: Képernyőfelbontás és oldalelrendezés 174
3.3 Le az ósdi beköszönőoldalakkal! 176
KERET: A honlap top tíz fejlesztési vezérelve és házilagos tesztelése 176
3.4 A tájékoztató megismétlése a belső oldalakon 180
3.5 Mélylinkelés a belső oldalakra 181
KERET: A metaforák helyes használata 181
3.6 A navigáció szintjei 183
3.6.1 Hol vagyok? 184
3.6.2 Hol jártam már? 184
3.6.3 Hová mehetek innen? 185
3.7 A navigáció támogatása a böngészőkben 185
KERET: Top tíz információfelépítési hiba 186
3.8 Linkek 188
3.9 Lineáris és hierarchikus lapfelépítések 190
KERET: Az e-kereskedelemről 192
3.10 Navigáció: főmenü és kenyérmorzsatérkép 194
KERET: Kevert és tiszta navigációs hierarchia: három példa 195
3.11 A felhasználó-központú felépítés és navigáció jelentősége 197
3.12 A termékinformációk elrendezése 198
KERET: Kínálat és kereslet 199
3.13 Az eligazodás megkönnyítése 201
KERET: Laptérkép 203
3.14 Ne használjunk 3D-t a navigációra! 204
3.15 Az oldal, a laprész és a lap mint hierarchikus szervezőelemek 205
KERET: Tovább követhető műveletek elhelyezése 206
3.16 A kereső alapbeállítása 208
KERET: Keresési módszerek: keresőmotorok vs. linkek 209
3.17 A részletes keresés használati helye 209
KERET: A keresés mentális modellje: elvárások és készségek 211
3.18 A keresési eredményoldal megtervezése (és a céloldali fejlécek szövegezése) 214
KERET: Keresőmotoros láthatóság: beszéljünk a felhasználó nyelvén! 217
3.19 A keresési céloldalak megtervezése 218
KERET: Organikus érkezési oldalak, lepattanási ráta (avagy küzdelem a felhasználókért: nyakunkon a karácsony!) 219
3.20 Összetett domainnevek 222
3.21 Az URL érvényben tartása, illetve archiválása 224
3.22 A régi URL-ek támogatása 226
3.23 Összefoglalás 227
KERET: A tíz legtöbb haszonnal járó tanács egy weblap áttervezéséhez 228
4. ÖSSZEFOGLALÁS - AZ EGYSZERŰSÍTETT TERVEZÉS PILLÉREI
4.1 MESEJOO weboldalak 234
4.2 Rugalmas használhatóság 236
4.3 Eljött az ergonómusok kora? 238
4.4 Minden kattintással szavazunk 239
KERET: Youzit.com (Usability.sucks): Jakob Nielsen Magritte A képek árulása című festményét fejleszti 241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem