1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vonal és forma

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Lampel R. (Wodianer F. és Fiai) R. T. Könyvkiadóvállalata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím: Néptanitók Könyvtára
Kötetszám: 41-42
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: XI. évfolyam, 1-2. szám. Fekete-fehér képekkel, ábrákkal illusztrált. Franklin-Társulat nyomdája nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Walter Crane «Vonal és forma» c. munkája jó szolgálatot tehet mindazoknak, akik a művészetek iránt érdeklődnek, de különösen azoknak, akik a művészeti oktatás valamely ágával foglalkoznak. A mi... Tovább

Előszó

Walter Crane «Vonal és forma» c. munkája jó szolgálatot tehet mindazoknak, akik a művészetek iránt érdeklődnek, de különösen azoknak, akik a művészeti oktatás valamely ágával foglalkoznak. A mi irodalmunk ilyen munkáknak mondhatni teljesen hijjával van, s így e könyv lefordítása és kiadása a Néptanítók Könyvtárában, úgy vélem, nincs minden jelentőség nélkül.
Nem kell bővebben megokolnom, hogy ilyen munka mennyire illik e vállalat keretébe ; mert hiszen ide beleillik mindaz, ami a művelődést bármely irányban szolgálja, a tanítót munkájában támogatja, s tanítását - ha mindjárt közvetett uton is, - értékesebbé teszi.
Mennyi szó hangzott el ujabb időben a művészeteknek az iskolába való beviteléről, s a művészeti oktatásról! A modern rajztanítás minő más elveken alapszik, mint amelyeket eddig követtek! Az ily könyv, minő a Walter Crane-é bevezeti az embert a művész eszmekörébe, s ezzel megadja azokat a szempontokat, melyek segítségével mindenki maga kiépítheti a művészeti oktatás alapelveit.
Hogy ez a könyv magyar nyelven megjelenhetett, azt a művészi Ízlés két kiváló terjesztőjének köszönhetjük: K. Lippich Elek miniszteri tanácsos úrnak, ki szives volt a képek költségét a nml. minisztérium által utalványoztatni és Radisich Jenő iparművészeti muzeumi igazgató úrnak, ki Walter Crane-től a fordítás és a rajzok jogát megszerezte. Kötelességemnek érzem, hogy nekik a nyilvánosság előtt is köszönetet mondjak.
Bevezetésül Walter Crane rövid jellemzését adjuk Nádai Páltól, ki a fordítás átnézésében is segítségemre volt.
Budapest. 1910. julius hó.
Dr. Weszely Ödön. Vissza

Tartalom

Walter Crane. Irta: Dr. Nádai Pál _9
A szerző előszava . . 31
Első fejezet. A körvonal eredete és szerepe. - Silhouette. -
A határvonalak megállapítása. - A jellemzés ereje. - Betűalakitás. - A vonalrajz módszerei. - A fokozatos módszer. - A
kalligrafikus módszer. - A segédvonalas módszer. - A japán közvetlen ecsetmódszer. - Az íves módszer. - A szögletes módszer. - A vonal neme. - A mozdulat kifejezése vonallal. - Az anyag kifejezése. - Érzelmek. - A vonal kifejezőképességének
fokozatai 33-49
Második fejezet. A vonal nyelve. - Tájszólások. - Különféle
vonalművészek stilusának összehasonlítása. - A vonal fokozatainak sora. - Ábrázolás, írás. -- Vonal és forma viszonya. - Két
út. - A grafikai feladat. - A külső. - Az ornamentális feladat. - Tipikus vagy hagyományos kezelés. - Ritmus. - Vonalhálózat a mintarajzolásban. - Falikárpit rajzolása. - Ellenőrző
formák. - Emlékezőtehetség. - Fejlődés a rajzban. - Változatosság az egységben. - Ellensúly. - A vonal logikája. - Visszatérő vonalak és formák. - A sugárzás elve. - A vonal értéke és alkalmazása 50-72
Harmadik fejezet. A vonal megválasztásáról. - A vonal alkalmazása. - Minőség és nyomaték. - A fénykép befolyása. - A hangsúlyozás értéke. - A technikai befolyás. - A művészi feladat. -
Az anyag és eszköz befolyása. - Ecsetmunka. - A szén. - Az
irón. - A toll 73-89
Negyedik fejezet. A forma megválasztása. - Alapformák. -
Térkitöltés. - Csoportosítás. - A forma analógiái. - Tipikus
ornamentális formák. - Ornamentális egységek. - A forma ellenértékei. - Tömegek a rajzban. - Ellentét. - Hasonló és rokonformák variálása. - Az emberi s állati formák felhasználása az ornamentális rajzolásban 90-117
Ötödik fejezet. Az uralkodó és határvonalak, a területek és
hálózatok befolyásáról. - A geometriai dekoratív síkok és hálózatok keletkezéséről. - Az ismétlődő vonal értéke. - Hagyomány. - A kiterjedés. - Az alkalmazkodó-képesség. - Geometriai hálózatok a síkdíszítményben. - Friz és mező. - Mennyezetdiszités. - Kölcsönhatás .118 - 141
Hatodik fejezet. A rajzolás alapfeltételei: vonal, forma tér. -
A Szerkezeti és ornamentális vonalak elvei a szerves alakzatokban - A lomb alakja és tömege. - Háztetők. - A középkori
város - Szerves és esetleges szépség. - Kompozíció : Szabályos
és szabálytalan. - A vonalas kifejezés ereje. - Tömegek és vonalak viszonya. - A harmonikus kompozíció elvei - 142-162
Hetedik fejezet. A forma térbeliségéről. - A térbeliség kifejezésének három módja. - Az ellentét. - Fény és árnyék, mintázás.
Az ellentétek és síkok alkalmazása a mintarajzolásban. - Dekoratív relief. - Egyszerű vonalellentét. -- A relief kifejezése
vonalas árnyékolással. - A forma reliefjének árnyékvonalak által
való kiemelése és ennek különféle hangsúlyozása. - A relief
kifejezése puszta fény- és árnyék útján a körvonal alkalmazása
nélkül. - A fényképezés elve. - A relief kifejezése különböző
síkok és homorú meg domború felületek által az építészeti párkányokon. - Mintázott relief. - A fény és árnyék s a különböző
síkok alkalmazása a mintázásban és szobrászatban. - A szobrászati relief egyiptomi rendszere. - Görög és gót architektonikus
szobrászat a konstruktív és ornamentális érzék befolyása alatt. -
Szobrászati síremlékek, érmek, pénzek, gemmák. - Firenzei reliefmunkák a tizenötödik századból. - Desiderio di Settiguano 163-194
Nyolcadik fejezet. A relief ábrázolása vonalrajzzal. - Grafikai
és ornamentális cél. - A felszín és a konstruktív valóság. -
Esetleges és lényeges. - A természeti formák ábrázolása és
jelölése a rajzban. - Külső és belső látás „ 195--210
Kilencedik fejezet. A vonal és forma alkalmazása a különféle
anyagoknak és módszereknek megfelelő rajzban. - Faldiszítés. -
Olasz mesterek freskói. - Modern falfestés. - Falfelület és mintarajzok. - Méret. - A lábazat alsó szegélye. - A lábazat. -
A falsík. - A fríz. - A szőnyeg. - Szövetrajz. - Perzsa szőnyegek. - Szines szövetek hatása. - Nyomtatás. - A falkárpit. - Színes üveg 211-235
Tizedik fejezet. A vonal és a forma kifejezése a színnel. -
Ugyanazon szín és forma hatása különféle színű alapon. --
A színek radiációja. - A fehér körvonal, mint a szines formák kiemelője. - A szín erejének fokozása más színek által.
Kiegészítő színek. Harmónia. - A színérzék. - A színek arányos elosztása. - A tiszta színek jelentősége. - Tónusok és
síkok. - Az idő tónusa. - Minta és festmény. - A festményminta. - De Hoogh és Ver Meer. - Chiaroscuro. - Ver Meer
1632. - Mintafestmények. - Botticelli. - Carlo Crivelli
Perugino. Tiziano. - Paolo Veronese. - F. Madox Brown 236-255

A KÉPEK JEGYZÉKE.
A körrajz eredete . _ ... - - -- 32
Silhouette - ...- - ... - 33
Tengerpart és hegylánc vonalai __ .„. „.. 34
Római nagy betűk arányai s rajzolásuk .„ .„ 36
Gót betűk arányai s rajzolásuk „ _ _ 36
Haladó módszer ..„ - - - - - - -- 37
Kalligrafikus módszer - - - - - 38
Segédvonalas módszer 39
Íves és szögletes módszer.- „ 41
A virág alakját és jellegét jellemző vonalak: liliom és mák „ 42
Bükkfalevelek silhouetteje és vonalas rajza - _ - 43
Mozdulat-vonalak .„ __ 44
A szél hatását kifejező vonalak fákon _ .. . _ 44
Fodros vonalak a tengerparti homokban „.. --- 45
Különféle szerkezetet és felszínt jellemző vonalak _ - 46
Érzelmet kifejező vonalak. A hajnalcsillagok William Blaketől (Jób
könyvéből.) 47
Bánat és levertség vonalai. Flaxman Homér-illusztrációk 48
Tájkép „ - - 49
Vonalfokozatok skálája _ ... .„ - - - - - 51
Íves és szögletes vonalak irányának fokozatai - - -- -52
Írva rajzolás „,, .„53
Olajfaág természet után _ 56
Olajfaág dekoratív módon rajzolva „,. ~ --- -57
Pipacs , .„ __ ... - -- - --- 58
Hímzés-tervezet - - - ... - -- - - -59
Kérdés és felelet _ - - - - -60
Hálózat az ismétlődő minta geometriai alapszerkezetének bemutatására 61
Befoglaló vonalak használata .„ _ ... - - -- - 63
Ismétlődő minta kipróbálása .„. „ „ - ~~ - - 64
Kapcsolat megteremtése különböző elemek között a befoglaló vonalak
s a közöket kitöltő diszítmény által - ~~ --- - -65
Az egyensúly elve a rajz különféle rendszerénél. Váltakozó, átlós, szimmetrikus, vízszintes és ritmikus elrendezés. - - 66
Szegélyelemek - - . ', „ _ 68
Hullámvonalak mint szegélymotívumok -- - - - 68
A vonal sugárzási elve a természeti formákban 69
A mellizmok s bordák sugaras vonalai - 70
Lgaras vonalak az építészeti szerkezetben : a Westminster boltozata 71
Jellemző vonalak - - - - - 74
Gyümölcs (tollrajz) - - - - -75
A hangsúlyozásnak különböző módjai- - - - - 78
A hangsúlyozás különböző módjai egy fej rajzolásánál. , - - ...78
A hangsúlyozás különböző módjai ugyanazon tájképen - - - - 79
Szöveg és rajz közötti ornamentális kapcsolat - „ - 80
Szövetminta vázlata s ugyanannak átvitele négyzethálós papirra - „. 81
Ecsetformák „ - - -- 84
Állatformák közvetlen kifejezése ecsettel - - - - - - - 85
Japán ecsetrajz - _ - - - - - - - -86
Elemi térformák - - - - - - -91
Elemi térformák alkalmazása az építészetben - - - - _ 91
Mákfejek - - ~ -- - - - - -92
A magok elhelyezkedése az almában _ ... „ - „ .. ... 93
Kocka és gömb alkalmazása az építészetben „ .„. . 94
A kockából kimetszett «kutyafog» ... ... - ...94
Négyzetkitöltés... .„ ... ... - ... - ... ... .;. ... ... - - 95
Körkitöltés „ _ _ . ... . . „ _ .. . - . - 96
Intarzia-elemek ,. „ . - - ... ... ,., ... 97
Rokonformák csoportosítása: Görbevonalú formák ... ... ... ._ ... ,„ 98
Rokonformák csoportosítása: Szögletes tormák . __ ... ... „. 99
A fametszést jellemző csendélet ... _ „_ .„. __ „_ __ _ 100
¦Japán minta .„ _ ... „. ,„. ._ .„, 101
Gyümölcs- és levélformák kezelése: Összefüggő ivek .„ „ 102
Összefüggés a fa és levelének körrajza között ... ... .„, 103
Néhány analóg forma „. .„ ... „ _. , 104
Tipikus elemek és összetételeik családfája ... .„ .. _ . „. 106
Példa a rajz egyensúlyozására ... ... _ _ ._ 108
A szőnyegek tükrének és szegélyének egyensúlyozott tömegelosztása 109
Tömegelosztás perzsa szőnyegeken .,_ ... ._ _ __ 110-112
Ismétlés és ellentét a szegélymintáknál .. _...__. 113
Befoglaló vonalak az állati formák ornamentális rajzolásánál .. ..115
Emberi alakok elhelyezése geometriai formákba ... „116
Az uralkodó- és határvonalak összefüggése 119
Ismétlődő elemek váltakozása - _ __ __120
A körülzáró vonal befolyása a virág-, állati és emberi formák rajzára 121
Parthenonrészlet 123
A szelek tornya Athénben _ _124
Konstantin diadalkapujának részlete 125
A ravennai S. Vitale apsisa 126
Részlet Gervaise-Allarich sírjának baldachinjáról .„ _ 127
A szerkezeti vonal szerepe az építészeti díszítésben ... 128
Szerkezeti és diszitő vonalak ismétlődése _ „, 129
Kőből faragott fülkediszités __ ... _ _ 130
Szerkezeti vonal ismétlése az építészeti díszítésben .,„ .„ 131
Gótikus téglaminták... _ _ „. 132
Szerkezeti vonalakból leszármazott síkdíszitmények 134
Négyszögbe és körbe szerkesztett ismétlődő minták 135
«Pontozásos» hálózatban ismétlődő minta.,.. „ .,„ .,.. „. 137
A falikárpit frízének és falmezejének összefüggését mutató példa 139
Szerkezeti és ornamentális vonalak a természeti formákban ... ... _ „ 144
Sugaras, visszatérő és ismétlődő vonalak a csontváz és izomzat szerkezetében „ „ ... .. .145
A forma és vonal főbb rendszerei a fák elágazásában és lombozatában 146
A lombozat szerkezeti elvei ... „„.„.„. ... 147
Dürer Albert: Részlet «A tékozló fiú» című metszetről „ ... „ 149
Dürer Albert: Szent Antal .„ ... ... ... ... ... ... 150
Rotbenburgi házfedelek... ... .. ... ... . 151
Szt. Margit-utca Canterburyban ... . 153
Szabályos kompozició : Geometriai formákba foglalt emberi alakok 155-156
Szabálytalan kompozició: Vihar- és nyugalom-kifejezések a tájképben 158
Szabálytalan kompozició: Nyugalom és mozgás kifejezése ... „ 160
Egy körmenet mozdulatai. Kavics elhelyezkedése a parton s a patakban 161
A térbeli forma kifejezése: 1. körvonallal; 2. ellentéttel; 3. fénny és
árnyékkal ... „. „„ .„„„._ ... ... ... ... ... ... 164
Az ellentét s a síkok alkalmazása a mintarajzolásban ... .. 166
Dekoratív relief: A sisaktakaró kezelése ™ ... _ ... _ 167-168
Mintázott alapból kiemelkedő dombormű. Martin de Visch sírja, Bruges
1452 171
A forma reliefjének kifejezése egyszerű vonalellentétek által ... ... 172
A formarelief kifejezése egyszerű vonalkázással ... .„ .„ ... 173
A formarelief kifejezése átlós árnyékolással.„ ... 175
A forma kiemelésének különféle módja árnyékvonalkákkal ... ... ... 176
Dürer Albert módszere a ruházat kezelésében. Fametszet a Szent Szűz
életéből .. ... ...„.„_ ... ... „ ... .. 177
Dürer Albert: Tollrajz _ _ 178-
Filippino Lippi: Ruhatanulmány .„ _ ... 170
Rafael: Drapériatanulmány .„ ... ... „ .. _ _„ 189
Körvonal nélkül, csupán fénnyel és árnyékkal megrajzolt relief _ 181
A forma reliefje fekete alapon fehérrel s fordítva ._ „ .. 182
Építészeti párkányok reliefje _ _ ... _ .„ ... ... 184-
Római korinthusi rendszer. Nerva fóruma Rómában „ .. . 185
Egyiptomi relief Thebából .. _ .„..._... ... .. - ... 187
Eleusisi görög és denderahi egyiptomi relief ... 188:
Chartresi székesegyház: Faragványok a nyugati homlokzaton „ ... 190
Chartresi székesegyház: A nyugati főkapu tympanonja ... .„ „ .. ... 191
Vittore Pisano néhány érme (XV. század dereka)„ ... .192
A fehér és a fekete ellentéte ... ... ... 196
Az előbbi alak kezelése fény- és árnvékrajzzal ... 197
A forma kifejezése fénnyel és árnyékkal: 1. körvonal nélkül ; kórvonallal 198
Toll és prém jellemzése vonallal ^ ------- - - -199
A ruházat grafikai és ornamentális kezelése „_ 200
Madarak dekoratív ábrázolása -- --- -- - -- 202 -
Indus és perzsa formákba komponált növényelemek „ 204
Táncoló alak és mozgásának vonalai „„ - --- - - - - -- 205
Liliom és rózsa növésének és szerkezetének vonalai 206
Hegyes és sziklás part a naupliai öbölből; sekély folyóvíz mozgási vonalai 209
Giotto: Szüzesség. (Assisi) - - - - - 212
Pinturicchio : Falfestmény a sienai Piccolomini kápolnában -213
A faldíszités alapvető hálózatai - -216
A függélyes vonalak a tér magasságát, a vízszintesek a tér szélességét
nagyobbítják 217
A fal dekoratív beosztása 219
Részlet egy burgundi szőnyegről, (South Kensington Museum) 222
Pinturicchio: Fresco a Borgia termekben _ _ - 223
Az Ardebili mecset szent szőnyegének részlete. (XVI. századbeli perzsa
munka) 226
A szegély kezelése perzsa szőnyegeken .„, __ __ 227
Arrasi szőnyegek technikája és felszínük hatása „„ „„ ..„ „„ „.. 228
A lánc- és bélfonál által rajzolt minta selyemfüggönyön ; a sablónozás
elve 229
Indiai nyomtatott kartontakaró, South Kensington Museum 231
Üvegfestmény kezelése: 1. a forma és szín befoglalása ólommal; 2. metszet 234
Ugyanazon szín és forma hatása más-rnásszínű alapon ..„ .„ 237
Színelmosódás a határvonal mentén ; fekete vagy fehér határvonal alkalmazása a szín tisztaságának megóvására _ „,. .„. „ 238
Jan V. Eyck: Arnolfini és neje arcképe. (London) „ _ -245
Ver Meer van Delft: Nő a zongoránál. (London) 246
Botticelli: Jézus születése (London) _ _ ,„ -J48
Holbein: A követek (London) __ _ „ 249
Botticelli: Madonna a gyermek Jézussal. (London).,.. _ .„ .„ .„ 250
Carlo Grivelli: Angyali üdvözlet, (London) , „_ .. .„ 251
Perugino : Szűz Mária szent Mihály, szent Rafael és Tóbiás. (London) 252
Tiziano: Bacchus és Ariadné. (London) ,.„ 253
F. Madox Brown: Krisztus szent Péter lábait mossa. (London) „ 255

Walter Crane

Walter Crane műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Walter Crane könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem