A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ismeretek a pszichopedagógia köréből

Kézirat/Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 96 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J12-212. A könyv 507 példányban jelent meg. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt évtizedek gyors ütemű fejlődése fokozott megterhelést rótt gyermekekre, felnőttekre egyaránt. Megváltozott a különböző alapszükségletek kielégítésére fordított és fordítható idő... Tovább

Előszó

Az elmúlt évtizedek gyors ütemű fejlődése fokozott megterhelést rótt gyermekekre, felnőttekre egyaránt. Megváltozott a különböző alapszükségletek kielégítésére fordított és fordítható idő mennyisége. Ez különösen érzékenyen, s az esetek jelentős hányadában előnytelenül érinti a gyermek- és fiatalkorú népességet. Érzelmi szükségleteik csupán részleges kielégítése a személyiségfejlődési zavarok táptalaja. A családok összetartó erejének csökkenése az élethelyzetek instabilitását vonja maga után, nehezítve ezzel az egyéb, tendenciózusan növekvő mértékű és mennyiségű frusztrációk elviselését. Bizonytalanságérzetet fokozó tény az értékek gyors változása, a stabil értékrend hiánya. A korábbi referenciacsoportok működésének megszűnése, az új vonatkoztatási alapok kialakulatlansága vagy túlzott mértékű változékonysága, kiegészülve az ellentmondásos információkkal, a hatalmas információáradattal, nehezíti a megnyugtató tájékozódást és eligazodást az ember szűkebb-tágabb társadalmi környezetében, fokozottan igénybe véve adaptációs képességét. A változásokhoz való alkalmazkodásra szánható idő napjainkra lecsökkent, a célszerű reakciómódok gyors kialakítása kívánatos. Ez az igény azonban az emberi szervezetet, az ember idegrendszerét jelentősen megterheli, s esetenként a személyiségfejlődés enyhébb vagy súlyosabb zavarait indukálja.
Mindezek következményeként napjainkra egyre több gyermek és fiatal, de a felnőtt korosztály nem elhanyagolható hányada is, külső segítséget, szakember támogatását igényli személyiségfejlődési zavarai, nehéz élethelyzetei megoldásához. Ezt a segítségnyújtást kívánja szolgálni a maga gyógypedagógiai eszközrendszerével a pszichopedagógia is, híven tudománytörténeti előzményeihez.
E jegyzet célja olyan alapvető ismeretek nyújtása, mely lehetővé teszi az eligazodást a pszichopedagógia cél- és feladatrendszerében. A pszichopedagógia és a gyógypedagógia viszonyában annak a fejlődésnek bemutatása, mely az önálló tudományág kialakulásához vezetett. Az ilyen típusú sérülések jellemzőinek megismertetése, a gyógyítónevelés legfontosabb színtereinek felvázolása. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Pszichopedagógia 5
II. Történeti áttekintés 9
III. Az "érzelmi-akarati" sérülés 16
IV. A teljesítmény- és viselkedészavarokat előidéző okok gyermek- és fiatalkorban 20
V. Jellemző tüneti megnyilvánulások 28
VI. Pedagógiai szempontú osztályozás 32
A) Nehezen nevelhetők (kezelhetők) 33
B) Inadaptáltak 34
VII. A nehezen nevelhető (kezelhető) gyermekek és fiatalok gyógyító-nevelésének kérdései 36
1. Történeti előzmények 36
2. A nevelési tanácsadók cél- és feladatrendszere, tevékenységformái 39
3. A támogató nevelés egyéb színterei 42
4. Organikus pszichoszindromák, pszichopathiák, pszichózisok gyógyító-nevelése, gondozása 43
5. A gyógyító-nevelés jelentősége kórházi környezetben 46
6. Nevelőotthonokban élő gyermekek nevelésének alapvető kérdései 47
a) A nevelőotthonok alakulása, a nevelési koncepció fő jellemzői 1948-tól napjainkig 47
b) A nevelőotthonok általános és speciális feladatai 50
c) Néhány fontos speciális feladat teljesíthetőségének lehetőségéről 52
- A családi funkciók átvállalása 52
- Az otthonosság, az anyagi és érzelmi védettség biztosítása 58
- Felkészítés az önálló életvitelre, a társadalomba való beilleszkedésre 60
- A nevelőotthonból kikerült fiatalok (utónevelése), utógondozása 61
d) A gyógyító-nevelés szükségessége, jelentősége nevelőotthonokban 63
7. A gyermek- és ifjúságvédő intézetek (GYIVI) 64
VIII. Az inadaptált gyermekek és fiatalok gyógyítónevelése 66
1. Neurotikus gyermekek és fiatalok átnevelésének kérdései 66
a) Vértes-féle intézet 66
b) Neurotikus fejlődésirányú gyermekek ellátása napjainkban 69
2. A reszocializáció lehetőségei, jelen gyakorlata 70
a) Előzmények 70
b) Speciális otthonok 72
c) Nevelőintézetek 74
d) Fiatalkorúak Fogháza és Börtöne 75
3. Pártfogói tevékenység - utógondozás 77
IX. A pszichopedagógia módszerei, lehetőségei, fejlődésének kérdései 80
Irodalom 85

Volentics Anna

Volentics Anna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Volentics Anna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem