Előszó
Amikor a Győr-Sopron megye kommunikációs rendszere c. komplex kutatássorozat terve elkészült, csatlakozni kivántam a csoportmunkához a vizuális kommunikáció kutatásával. Végül az adott realitások figyelembevételével a munka egyetlen területre szükült: feltérképezhettük Mosonmagyaróvárott és a környékbeli falvakban a nyilvánosság számára létrehozott vizuális információhordozók képi megjelenését, az üzenetek képileg közvetitett tartalmát. Munkánk egyben folytatása volt a budapesti közterek tárgyi ellátottságát elemző kutatásunknak. Arra a kérdésre kerestünk választ, hogy az adott településen élő embereknek milyen a vizuális környezete, milyenek a potenciális vizuális Információhordozók, mit kinál a látvány a közöttük élő, mozgó, közlekedő, vagy csak átmenetileg ott tartózkodó embereknek. Milyen a köznapi kommunikációs szituáció egyik eleme: a környezet, a szintér, amelyben a mindennapi kommunikáció néhány alaptipusa játszódik. Annak ellenére, hogy közhely-megállapitás a "korunk vizuális kor" / Gombrichtól Kloskowskán át Wittgensteinig/, s a "kép átveszi az irott szó helyét", nagyon kevéssé ismerjük, mik a kép lehetőségei a kommunikációban. Még a legnagyobb hatású, legelterjedtebb tömegkommunikációs eszköz, a televizió vizsgálatakor is legkevesebb szó esik arról, hogy a televizió-kép mint kép hogyan változtatja meg a mindennapi kulturában az érintkezési formákat, hogyan hat vissza a kommunikációs rendszer egészére. Mindennapi környezetünk "képei" közül csak néhányat emlitek: a lakásbelső, az ujságfotók, az árureklámok, a képeslapok, a fényképek, a tévékép - mindez közvetlen környezetünkben, intim szféránkban. A következő csoport: a kulturális intézmények /az óvodától a moziig, a kocsmától a templomig/, a szolgáltató intézmények /az áruháztól az egészségházig, a fodrásztól az ügyvédi irodáig/ és a munkahelyek tárgyi ellátottsága, plakátok, hirdetések, árureklámok képözöne. A mindennapi környezet harmadik közege a legszemélytelenebb s áll legtávolabb a magánszférától, mégis mint tárgyi keret, mint kép, intenziv meghatározója a köznapi társadalmi kommunikáción keresztül a társadalmi közérzetnek. Ez utóbbi "képek" közül néhány: utcakép, köztér, kirakat, hirdetőoszlop, plakát, fényreklám, térkép.
Vissza