Bevezető (Einhorn Ágnes) | 9 |
Az idegen nyelvek tanításának néhány kulcskérdése a németnyelv-oktatás tükrében | 13 |
Szablyár Anna: A hazai némettanítás áttekintése | 15 |
Tudunk-e németül? | 16 |
A némettanítás 1945-től napjainkig | 17 |
A nyelvtanítás céljai a társadalmi-politikai változások tükrében | 26 |
A német nyelv tanítása a különböző iskolatípusokban | 27 |
Tanárképzés és tanártovábbképzés | 29 |
Német nyelvkönyvek a közoktatásban | 32 |
Irodalom | 35 |
Morvai Edit: Az általános iskolai nyelvoktatás | 41 |
Az idegen nyelvek helye a tantervekben | 41 |
A Nemzeti alaptanterv általános iskolai vonatkozásai | 44 |
Nyelvtanárok az általános iskolában | 49 |
Az általános iskolai nyelvoktatás céljai, lehetőségei | 51 |
Irodalom | 55 |
Petneki Katalin: A tantervek és az érettségi vizsga | 57 |
Bevezetés | 57 |
A nyelvoktatás néhány meghatározó nyelvfilozófiai megközelítése | 58 |
Az idegen nyelvi tantervek | 62 |
Az 1978-as tanterv | 67 |
A NAT és az érettségi általános követelményei | 72 |
Irodalom | 82 |
Vándor Judit: Vélemények az érettségi vizsga általános követelményeiről és a vizsgaszabályzatról | 87 |
Előzetes megjegyzések | 88 |
A kérdőív | 89 |
A kérdőívekre adott válaszok elemzése | 93 |
Levelek, írásos vélemények | 95 |
Összegzés | 95 |
Vizsgáztatási hagyományok Magyarországon | 97 |
Az 1997. évi német nyelvi érettségi áttekintése (Einhorn Ágnes) | 99 |
Bevezetés | 99 |
Az érettségi vizsga szabályozása, lebonyolítása | 99 |
A gimnáziumi vizsgák | 102 |
A két tanítási nyelvű gimnáziumok érettségi vizsgája | 114 |
A szakközépiskolai vizsgák | 115 |
A különböző típusú záróvizsgák felhasználási köre | 121 |
Összefoglalás | 122 |
Az 1997. évi német felvételi vizsga elemzése | 125 |
Bevezetés | 125 |
Az idegen nyelv tanítása és a nyelvtudás mérése | 126 |
A közös érettségi-felvételi adatok | 128 |
Az írásbeli vizsga eredményei | 134 |
Az 1997. évi felvételi vizsga (ELTE német szak) | 147 |
Összefoglalás | 151 |
Az 1997. évi német érettségi-felvételi teszt fordítási feladatainak (D-rész) elemzése (Einhorn Ánges-Dávid Ágnes) | 153 |
Bevezetés | 153 |
A vizsgálat célja, módszerei | 155 |
Fordítás németre | 156 |
Fordítás magyarra | 173 |
Összefoglalás | 185 |
Irodalom az 1-3. fejezethez | 190 |
Einhorn Ágnes: Érettségi vizsgamodellek külföldön | 193 |
Bevezetés | 195 |
Az angol nyelvi érettségi vizsga Németországban | 198 |
Baden-Württemberg | 199 |
Bajorország | 202 |
Türingia | 203 |
Összefoglalás: a németországi vizsgák | 204 |
A német nyelvi érettségi vizsga néhány európai országban és a nemzetközi érettségiben | 206 |
Finnország | 206 |
Franciaország | 208 |
Írország | 209 |
A nemzetközi érettségi | 212 |
Szlovénia | 213 |
A külföldi vizsgamodellekben megnyilvánuló tendenciák | 216 |
A vizsgák szabályozása | 216 |
Készségmérés a vizsgákban | 217 |
A nyelvtani és lexikai kompetencia mérése | 220 |
Az anyanyelv megjelenése a vizsgákban | 221 |
A két vizsgaszint közötti különbség | 223 |
A vizsga javítása, értékelése | 224 |
Összefoglalás | 225 |
Feladatsorok forrása | 226 |
Irodalom | 227 |
Mellékletek | 229 |