Előszó
A munkafüzet célja, hogy a vízépítési ismeretek tantárgy elsajátítását, elmélyítését elősegítse. Az eredményes tanulás feltétele, hogy az otthoni, egyéni tanulás szerves folytatása, betetőzése legyen a tanórai munkának. A tanuló az egyéni tanulással kapcsolatban az alábbi követelményeknek feleljen meg:
- A lehető legnagyobb céltudatossággal dolgozzék, legyen mindig világos, mit miért kell megtanulnia. Értse feladatát és törekedjék állhatatosan annak megoldására;
- tanulás közben tanúsítson teljes aktivitást koncentrálja figyelmét, törekedjék a megtanulandó anyag alapos megértésére és tartós emlékezetbe vésésére;
- ellenőrizze munkája eredményességét, és ennek alapján javítsa, tökéletesítse tanulási módszereit. Ebben segítséget nyújtanak a tanítási anyagokhoz kapcsolódó feladatlapok.
Legfontosabb, hogy mindig gondolkodva tanuljon! Ez különbözteti meg az értelmes tanulást a magolástól. Minden egyes gondolatnál addig kell időzni, amíg megértettük, elhelyeztük azt meglévő ismereteink rendszerében, amíg megkerestük a felmerülő összes problémák megoldását. Jobb eredményt érünk el, ha a tananyag egy-egy fejezetét csak kétszer gondolkodva olvassuk el, mint ha ugyanezt a részt tízszer felületesen néznénk át. Az egyéni tanulással kapcsolatban gyakran merül fel a kérdés, hogy a tananyag egy-egy fejezetét egészében, vagy részekre bontva tanuljuk. Nem nagy terjedelmű, összefüggő fejezet egészének megtanulása gyorsabban, vezet eredményre, és az eredmény is értékesebb, mint a részenkénti tanulás. Ez a módszer nagyobb tudatosságot igényel, a tanuló áttekintése folyamatos, a fejezetrészek kapcsolata világos; a figyelem erősebb összpontosítása nagyobb fokú produktivitást, jobb eredményeket biztosít. A gyakorlatban az úgynevezett kombinált tanulási mód terjedt el, amelyet az alábbi munkaszakaszokban célszerű elvégezni:
- a tanuló olvassa el az egész szöveget és igyekezzék megérteni (utóbbiban a tanórai anyagfeldolgozás segítséget nyújt);
- a nehezebb részeket tanulmányozza külön is; - ismételje meg néhány alkalommal összefüggően az egész szöveget;
- kiegészítésként ismételje át a gyengén elsajátított részeket;
- gyakorolja a szöveget hiba nélkül felidézni, az azokhoz kapcsolódó ábrákat lerajzolni; - oldja meg a munkafüzet feladatait;
- ellenőrizze megoldását, majd szükség szerint ismét tekintse át a kritikus anyagrészeket.
Vissza