kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magyar Honvédelmi Sportszövetség Repülési Osztálya |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 789 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Előszó | 3 |
A repülés természettana | |
A témakörben használt fogalmak jelölése | 6 |
Az aerodinamika alapelemei | 8 |
Folyadékok és gázok jellemző tulajdonságai | 8 |
A testek halmazállapotáról | 8 |
A levegő mint anyag | 9 |
A levegő nyomása és a nyomás mérése | 10 |
A levegő fajsulya és sürüsége | 12 |
A nyomás terjedése folyadékokban és gázokban | 12 |
A statikus és a dinamikus repülés alapelve | 13 |
A levegő áramlásának törvényszerűségei | 14 |
Az áramvonal | 14 |
A folytonosság törvénye | 16 |
A torlónyomás | 17 |
Az energia megmaradásának elve és a Bernoulli törvény | 18 |
Bernoulli törvényével magyarázható jelenségek | 21 |
A lamináris és a turbulens áramlás | 25 |
A levegő surlódása | 26 |
Az örvény fogalma és létrejötte | 26 |
A szélcsatorna és a hasonlósági törvény | 27 |
A levegő ellenállása és a határréteg | 31 |
A levegő ellenállása | 31 |
A Kármán-féle örvénysor | 35 |
A határréteg fogalma | 35 |
A határréteg és a test-ellenállás | 37 |
A végtelen terjedségü szárny | 42 |
Asszimetrikus áramlási viszonyok | 42 |
A szárnyszelvény és a szárny geometriai jellemzői | 44 |
A szárnyon keletkező légerők | 48 |
A repülőgépek szárnya körüli kialakuló áramkép | 48 |
A nyomás eloszlása a szárnyszelvény körül és a nyomásközéppont | 51 |
A szárnyon keletkező légerők összefüggései | 54 |
A szárnyon keletkező légerők alakulása különböző állásszögek mellett | 57 |
A légerő-tényezők ábrázolása polárdiagrammban | 58 |
A siklószám és a siklószög | 60 |
Milyen tulajdonságokat olvashatunk le a polárdiagramról? A polárdiagram felbontása | 61 |
A geometriai kialakítás hatása a szárnyszelvények légerőtani tulajdonságaira | 64 |
A lamináris szárnyszelvények és tulajdonságaik | 67 |
A felület érdekességének hatása a szárny polárisára | 71 |
A véges terjedségü szárny | 72 |
A nyomáskülönbségek kiegyenlítődése a szárnyvég körül és az indukált ellenállás | 73 |
Hogyan alakul ki a szárny körüli áramlás képe? | 75 |
A Magnus-hatás | 75 |
A szárny örvényrendszere | 76 |
A felhajtóerő eloszlása a fesztáv mentén és az indukált ellenállás alakulása | 80 |
Az oldalviszony hatása az indukált ellenállásra | 83 |
Az egés repülőgép polárisa | 85 |
Az egész repülőgép felhajtóereje és a káros ellenállás | 85 |
Az interferencia ellenállás | 87 |
Az egész repülőgép polárisa és annak fizikai értelmezése | 88 |
Szerkezettan és műszaki ismeretek | |
A témakörben használt fogalmak jelölése | 92 |
A vitorlázó repülőgépekrő általában | 93 |
Általános felépítése, fő részek | 93 |
Vitorlázó repülőgépek osztályozása | 94 |
Iskola gyakorló gépek | 94 |
Teljesítmény gépek | 94 |
Műrepülő gépek | 95 |
Vitorlázó repülőgépekre jellemző adatok | 95 |
Műszaki adatok | 95 |
Teljesítmény adatok | 96 |
Üzemeltetési adatok | 97 |
Fizikai és mechanikai alapismeretek | 98 |
Alapfogalmak | 98 |
Jelölések | 98 |
Idő | 99 |
Sebesség | 99 |
Kör- és görbevonalu mozgás | 100 |
Kerületi sebesség | 101 |
Szögsebesség | 101 |
Centripetális gyorsulás és a centrifugális erő | 102 |
Tömeg és suly | 106 |
Erő | 108 |
Az erő fogalma | 108 |
Aerodinamikai eredetű erők | 108 |
Tehetetlenségi erők | 109 |
Rugalmas erők | 109 |
Az erő jellemzői | 109 |
Koncentrált és megoszló erők | 111 |
Szilárdságtan | 111 |
Alakváltozás | 111 |
Igénybevételek, feszültségek | 112 |
Huzás és nyomás | 112 |
Nyirás | 115 |
Hajlitás | 116 |
Csavarás | 119 |
Kihajlás | 120 |
Repülőgépre ható terhelések | 121 |
Légerők | 122 |
Földi erők | 122 |
Sulyerő | 122 |
Tömegerők | 123 |
Izomerő | 123 |
Kötélerők | 123 |
Rugalmas erők | 123 |
Rezgő mozgás | 123 |
Rezgési jelenségek | 125 |
Méretezési alapfogalmak | 127 |
Terhelési többszörös | 127 |
A nehézségi gyorsulás a "g" | 129 |
Biztonsági tényező | 130 |
Törő terhelési többes | 130 |
Erőhatások sulypontcsörlés közben | 131 |
A repülőgép sulya | 134 |
Suly- és sulypontmérés | 134 |
Sulypont helye | 135 |
Vitorlázó repülőgépek szerkezete | 136 |
Szárny | 136 |
Szárny külső kialakítása | 136 |
A szárnyra ható terhelések | 138 |
Igénybevételek | 141 |
A szárny fő részei | 142 |
Csűrő és ivelőlap | 150 |
Szerkezeti kialakítása | 150 |
Kormányerők csökkentés | 152 |
Statikus kiegyensulyozás | 153 |
Ivelőlap | 153 |
Zuhanófékek | 155 |
Törzs | 158 |
Törzs feladata | 158 |
Törzs terhelése | 158 |
Törzs szerkezete | 159 |
Törzs elsőrész | 161 |
Farokfelületek | 163 |
Kormányerők csökkentése | 166 |
Kormánylapok mozgatása | 168 |
Futóberendezés | 171 |
Építés, gyártás, javítás | 175 |
Építő anyagok | 175 |
Suly kérdés | 175 |
Anyagok összehasonlítása | 176 |
Faanyagok | 177 |
Faféleségek | 177 |
A fa feldolgozása, tulajdonsága | 178 |
A fa osztályozása, bevizsgálása | 178 |
Réteges lemez | 180 |
Enyvek, ragasztóanyagok | 180 |
Követelmények | 180 |
Kazein enyv és használata | 181 |
Műanyag alapu enyvek | 181 |
Faépitésü gépek gyártása, javitása | 182 |
Bordagyártás | 182 |
Főtartók gyártása | 183 |
Fagépek javitása | 184 |
Fémépitésü vitorlázó repülőgépek | 185 |
Fa-fém | 185 |
Hazai fémépitésü vitorlázó repülőgépek | 186 |
Könnyüfémek | 187 |
Nemesités | 187 |
Alkatrészgyártás | 188 |
Korrózió, felületvédelem | 189 |
Szegecselés, szegecsek | 191 |
Szegecselés végrehajtása | 193 |
Hibaelőfordulások, javitás | 194 |
Műanyag épitésü vitorlázó repülőgépek | 196 |
Műanyagok | 196 |
Műanyag vitorlázó repülőgépek gyártása | 197 |
Vásznazás | 199 |
Vászonanyagok | 199 |
Feszitőanyagok | 199 |
Vásznazás | 200 |
Vászonsérülések javitása | 201 |
Festés | 201 |
Faépítésü gépek festése | 201 |
Fémépítésü gépek festése | 202 |
Szerelés | 202 |
Szerszámok | 203 |
Szerelési kötőelemek | 203 |
Csavarkötés | 203 |
Csapok, csapszegek | 204 |
Biztosítások | 205 |
Üzemeltetési tudnivalók, kötelmek | 205 |
Hangár | 205 |
Hangármester | 205 |
Ki- és bepakolás | 205 |
Hangárrend | 208 |
Gépügyeletesi tevékenység | 209 |
Gépügyeletes | 209 |
Repülés előtti vizsga | 209 |
Repülés utáni vizsga | 211 |
Karbantartás | 211 |
Ápolás | 211 |
Tárolás | 211 |
Gépmozgatás a repülőtéren | 213 |
Hangár előtt, starthelyen | 213 |
Gépguritás, mozgatás | 213 |
Szállitás | 214 |
Szállitókocsi | 214 |
Okmányok | 216 |
Üzemeltetési utasitás | 216 |
Légialkalmassági bizonyítvány | 216 |
Repülőgépkönyv | 217 |
Gépnapló | 217 |
Tipusismeret | 218 |
R-26 Góbé műszaki leirása | 218 |
A szárny | 218 |
A törzs és farokfelületek | 220 |
Kormánymozgatások | 222 |
Futómű | 225 |
Kabintető és üléstér | 226 |
Műszaki adatok | 226 |
Teljesítmény adatok | 228 |
Légiüzemeltetési adatok | 228 |
Szerelés | 229 |
E-31 Esztergom műszaki leirása | 230 |
A szárny | 230 |
A törzs és farokfelületek | 231 |
Kormánymozgatások | 231 |
Futómű | 234 |
Kabintető és üléstér | 235 |
Műszaki adatok | 235 |
Teljesitmény adatok | 237 |
Légiüzemeltetési adatok | 237 |
Szerelés | 237 |
Műszertan | |
A témakörben használt fogalmak jelölése | 240 |
Repülést ellenőrző müszerek | 242 |
Magasságmérés | 244 |
Magasságmérő | 245 |
Sebességmérő | 246 |
A Pitot-csöves sebességmérő | 246 |
Venturi-csöves sebességmérő | 247 |
Varióméter | 248 |
Torlólapos variométer | 249 |
Elektromos variométer | 251 |
A szelencés műszerek hibái | 252 |
Iránytük | 253 |
Mágnes | 253 |
Földmágnesség | 254 |
Folyadékos mágneses iránytü | 255 |
Pörgettyüs müszerek | 256 |
Az elfordulásjelző | 258 |
Mühorizont | 260 |
Pörgettyüs irányjelző | 264 |
Hosszdőlés | 265 |
Gyorsulásjelző | 266 |
Müszerek beépítése a repülőgépekben | 266 |
R-26 "Góbé" | 268 |
E-31 "Esztergom" | 269 |
SZD-22-C "Mucha-Standard" | 271 |
SZD-24-4A "Fóka" | 273 |
Magasságírók | 275 |
Kormozott hengeres magasságiró | 276 |
Perávia magasságiró (BR-242) | 278 |
BHG magasságiró | 280 |
Magassági légzőkészülék | 282 |
A magassági légzőkészülék működése, kezelése | 282 |
Rádiókészülékek | 287 |
A rádiókészülékek szerepe repülésben | 287 |
A rádiókészülékek müködési elve | 288 |
A vitorlázórepülésben használt rádiótelefonok | 290 |
AM-01-27 rádiótelefon | 290 |
Telecon rádiótelefon | 291 |
PYE Bantom rádiótelefon | 292 |
FM-05-163 rádiótelefon | 294 |
A rádióforgalmazás szabályai | 296 |
Rádiótelefonok vitorlázó repülőgépbe történő beépítése és felhasználása | 297 |
Gyakorlati repülés | |
A témakörben használt fogalmak jelölése | 300 |
Bevezetés | 302 |
A repülőgép repülési tulajdonságai | 305 |
A repülőgép egyensulya | 306 |
A repülőgép hosszstabilitása, a vizszintes farokfelület szerepe | 308 |
A repülőgép kormányozhatósága és kormányzása | 310 |
A motornélküli repülés elemei | 313 |
A siklás | 313 |
A motornélküli repülőgép sebesség, az erők egyensulya siklásban | 313 |
A sebességi görbe | 319 |
A siklási sebesség a gyakorlatban | 323 |
Milyen tényezők befolyásolják az egyenletes sebességü siklást? | 325 |
A kormányok használata | 330 |
Siklás közben előforduló vezetési hibák, okaik, és kijavitásuk | 334 |
A repülőgép legkisebb sebességének csökkentésére szolgáló berendezések | 341 |
A dugóhúzó | 343 |
A repülőgép dugóhúzó tulajdonságai | 345 |
A dugóhúzó szándékos előidézése | 347 |
Kivétel a dugóhúzóból | 348 |
Fordulók végrehajtása | 350 |
A fordulóban levő repülőgépekre ható erők egyensulya | 350 |
A repülőgép mozgásának elemzése forduló esetén | 351 |
A forduló gyakorlati végrehajtása | 355 |
Az ellentétes fordulónyomaték kiküszöbölése | 361 |
Forduló közben elkövetett vezetési hibák. A csuszó forduló | 362 |
Az éles fordulók | 365 |
A köröző repülés mechanikai viszonyai | 366 |
A spirálozás technikája | 370 |
Az alacsonyan repült fordulókról | 374 |
Milyen hibákat követhetünk még el fordulóban és spirálozás közben? | 374 |
Felszállás csörlő-vontatásban | 378 |
Az orrcsörlés | 380 |
A sulypontcsörlés | 384 |
Az orrcsörlés mechanikai összefüggései | 386 |
A sulypontcsörlés mechanikai viszonyai | 393 |
Csörlés erős szélben és oldalszélben | 396 |
A csörlés közben elkövetett vezetési hibákról | 398 |
Az iskolakör | 400 |
Az ellenszél és a hátszél hatása a siklásra | 403 |
A sebességi görbe alakulása ellenszélben és hátszélben | 405 |
Az oldalszél hatása a siklásra | 407 |
A széllökések, az emelő és a merülő áramlatok hatása | 410 |
Az iskolakör részei | 412 |
Repülés iskolakörön, szélcsendben | 415 |
Hogyan repüljünk iskolakörön általános időjárási helyzetben? | 418 |
Iskolakör-repülés erős szélben és oldalszélben | 420 |
Mi a teendő akkor, ha emelkedés közben elszakad a csörlőkötél? | 421 |
A leszállás | 421 |
A leszállás mechanikai viszonyai | 424 |
A siklószög lerontása a besiklás folyamán | 428 |
A talaj-hatás | 429 |
A leszállás gyakorlati végrehajtása | 433 |
A leszállás különleges esetei | 437 |
Milyen hibákat követ el a kezdő pilóta leggyakrabban? | 440 |
A repülőgép vontatás | 440 |
A repülőgép vontatás mechanikája | 442 |
A vízszintes repülés | 442 |
Az emelkedés lehetősége | 447 |
A felszállás | 450 |
A vitorlázógép vezetése repülőgép vontatásban | 452 |
Felszállás, emelkedése, vízszintes repülés | 454 |
Forduló és körözés vontatásban | 457 |
Vontatás általános időjárási helyzetben | 461 |
Lehuzás | 462 |
A vitorlázórepülés és az időjárás | 463 |
Repülés függőleges áramlatban | 463 |
A lejtőszél | 465 |
Repülés termikus feláramlásban | 470 |
A termik felkutatása és felismerése | 470 |
A termik megfogása és megtartása | 473 |
Célhoz vezet-e a körözési irány megváltoztatása termikfogás közben? | 484 |
A szél hatása a termikben való körözésre és a termik elvesztése | 485 |
Meteorológia | |
A témakörben használt fogalmak jelölése | 488 |
Bevezetés a meteorológiában | 490 |
Általános tudnivalók | 490 |
A légkör anyagának szerkezete és felosztása | 491 |
A troposzféra | 493 |
A sztratoszféra | 494 |
A mezoszféra | 495 |
A termoszféra | 496 |
Az exoszféra | 497 |
Az időjárási elemek | 498 |
A Nap és a Föld hősugárzása | 499 |
A Nap rövidhullámú és a Föld hosszuhullámú hősugárzásáról általában | 500 |
A napsugárzás földrajzi és évszakos változásai | 500 |
A napsugárzás veszteségei | 502 |
Elnyelés | 504 |
Szóródás és visszaverődés | 505 |
A földfelszín sugárzáshátartása | 505 |
Teljes sugárzás | 506 |
Albedo | 507 |
A földfelszin kisugárzása és a légkör visszasugárzása | 508 |
Példa a sugárzás egyenlegre és az albedó számitására | 511 |
A napfénytartam éghajlati vonatkozásai hazánkban | 512 |
A levegő hőmérséklete | 514 |
A levegő hőmérsékletének irányítója a földfelszinen. A földfelszin hőháztartása | 517 |
Hőátadás a földfelszinről a levegőbe | 517 |
A hőmérséklet és mérése | 521 |
A hőmérséklet magassággal való változása. Az állapotgörbe | 522 |
Az inverzió kialakulása és tipusai | 526 |
A lokális és az adiabatikus hőmérsékleti gradiens | 528 |
Az egyensulyi rétegződés | 530 |
Az egyensulyi rétegződések grafikonjai | 533 |
A termik | 536 |
A termikforrások | 539 |
A hőmérsékleti rétegződés a konvekciós rétegben | 540 |
A buborék termik | 542 |
A kémény termik | 547 |
A felhőut | 549 |
A zivatar cella | 551 |
A termik erősségének napközbeni alakulása | 553 |
A levegő hőmérsékletváltozásának okai | 556 |
A hőmérsékleti individuális változása | 557 |
A hőmérséklet advektiv változása | 560 |
A hőmérsékletváltozás általános esete | 561 |
A hőmérséklet néhány éghajlati jellemzője hazánkban | 562 |
A levegő nedvességtartalma. Felhőzet és csapadék | 566 |
A párolgás | 566 |
A víz halmazállapotváltozásai | 567 |
Nedvességi fogalmak. A levegő nedvességének mérése | 569 |
Abszolut nedvesség | 569 |
Gőznyomás (páranyomás) | 572 |
Relativ nedvesség | 573 |
Harmatpont | 576 |
Fajlagos vagy specifikus nedvesség | 576 |
Kondenzációs folyamatok a légkörben | 577 |
A köd keletkezése és tipusai. A smog | 579 |
A felhő keletkezése | 581 |
A felhők osztályozása | 582 |
A Cumulusfelhő képződése | 586 |
A telitett levegő egyensulyi állapotai | 588 |
A lapos, a tornyos gomolyfelhő és a zivatarfelhő légkörfizikája | 591 |
A felhőzet észlelése és egyezményes jelölése a szinoptikus térképen | 605 |
A csapadék keletkezése, fajtái és mérése | 607 |
A jegesedés | 610 |
A látástávolság | 614 |
A gomolyfelhő, a zivatar és a csapadék néhány éghajlati jellemzője hazánkban | 614 |
A levegő nyomása | 620 |
A levegő nyomása és mérése | 626 |
A légnyomás tengerszintre való átszámítása | 629 |
A légnyomási mező alapfogalmai | 631 |
Bárikus rendszerek | 633 |
A légnyomás csökkentése a magasság függvényében | 636 |
Nemzetközi normál atmoszféra | 637 |
A szél keletkezése | 638 |
Szél a ciklonban és az anticiklonban | 640 |
A szélirány és szélerősség mérése | 642 |
A légköri turbulencia | 647 |
Az aerodinamikai és a légköri turbulenciáról általában | 647 |
A légköri turbulencia legfontosabb tulajdonságai | 651 |
Navigáció | |
A témakörben használt fogalmak jelölése. Rövidítések | 660 |
A tájékozódás történetéből | 661 |
Az ember és a tájékozódás | 661 |
A légitájékozódás | 664 |
Földrajzi alapfogalmak | 668 |
A Föld alakja, méretei | 668 |
Jellemző pontok, metszékek a Föld felszínén | 670 |
Földrajzi koordináták, szélesség, hosszuság | 671 |
Időszámítás | 673 |
Látóhatár és változásai | 676 |
Távolságmérési egységek | 677 |
Az orthodrom és loxodrom fogalma | 678 |
A Föld mágneses erőtere | 679 |
Mágnestü az erőtérben | 680 |
A Föld felszinének ábrázolása | 684 |
A kartográfia | 684 |
A földfelszin térképezésének módszerei | 685 |
A vetités módszerei | 685 |
Méretarány | 694 |
Irány és távolságmérés a térképen | 694 |
Térképeink jelei- jelzései | 695 |
A léginavigáció módszerei | 698 |
Elemi navigáció | 699 |
Rádiónavigáció | 699 |
Csillagászati navigáció | 700 |
Navigáció alapfogalmak | 701 |
Az utvonal irányának meghatározása | 701 |
Navigációs szélháromszög | 704 |
Az elemi navigáció müszerei és használatuk | 707 |
Az iránytü használata | 707 |
A magasságmérő használata | 708 |
A sebesség mérése | 710 |
Időmérés | 710 |
Az elemi navigáció eszközei | 711 |
Legfontosabb eszközünk a térkép | 711 |
A szögmérő. Léptékvonalzó | 712 |
Léptékvonalzó - szögmérő kombinációja | 713 |
Háromszögmegoldó tárcsa | 713 |
Hazánk felszine navigációs szempontból | 717 |
A Dunántul | 717 |
Az Alföld | 719 |
Északi-Középhegység | 721 |
Felkészülés a repülőtér körzetén kívüli repülésekre | 722 |
Hazánk légterében érvényes szabályokról | 722 |
A légiforgalom | 724 |
A közlekedési szabályok | 725 |
A távrepülés navigációs előkészületei | 725 |
A térkép előkészitése | 727 |
Az utvonalvázlat elkészítése | 728 |
Egyéb teendők | 728 |
Elindulás a repülőtér légteréből | 729 |
Távrepülés közben | 730 |
Teendők eltévedés esetén | 731 |
Teendők leszállás után | 733 |
Függelék | 733 |
Repülők egészségtana | |
A repülőgépvezetés egészségügyi követelményei | 736 |
A repülés élettani alapfogalmai | 736 |
A magasság és a csökkent légnyomás | 737 |
A magasság és az oxigénelégtelenség | 738 |
Gyorsulások | 742 |
Zajhatás és rezgések | 745 |
A látás szerepe a repülésben | 746 |
Az egyensulyozó szerv | 749 |
A repülőgépvezetők pszichológiai állapota | 750 |
A repülőgépvezetők sportjáról | 751 |
A repülőgépvezetők táplálkozásának sajátosságai | 754 |
Az elsősegélynyújtás alapjai | 755 |
Élesztési eljárások | 756 |
Sérülések | 757 |
Zuzódások | 758 |
Nyilt sérülések, sebek | 759 |
A sebkötözés általános szabályai, kötszerek | 760 |
Rándulások | 764 |
Napszurás, hőguta | 765 |
A sérült szállitása | 766 |
Irodalom | 768 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.