Előszó | 9 |
Bevezetés | 11 |
A motor nélküli repülőgép | 12 |
A motor nélküli repülés lehetősége | 14 |
Repülés függőleges légáramlatokban | 20 |
Hogyan válik a motor nélküli repülőgép vitorlázó repülőgéppé: | 21 |
A vitorlázó repülőgép és a vitorlázórepülés | 26 |
A vitorlázó repülőgép története | 31 |
1920 előtt | 32 |
1920-tól a második világháborúig | 38 |
Mai vitorlázó repülőgépeink ősei | 49 |
A termikus távrepülés új igényeket támaszt | 55 |
Merre tart a vitorlázó repülőgépek fejlődése? | 69 |
A vitorlázó repülőgépek kialakításának elméleti alapjai | 73 |
A vitorlázó repülőgép aerodinamikája | 73 |
A folyadéksúrlódás és a határréteg | 76 |
A testek ellenállása | 77 |
A végtelen terjedtségűnek tekintett szárny körüli áramlás jelenségei | 80 |
A szárnyra ható erők és nyomatékuk | 80 |
A szárnyszelvények aerodinamikai tulajdonságai | 85 |
A kormányfelületek aerodinamikája | 91 |
A véges terjedtségű szárny | 94 |
A felhajtóerő fesztávolság menti eloszlása és az indukált ellenállás | 94 |
A repülőgép polárgörbéje | 99 |
A vitorlázó repülőgép jellemző teljesítményadatai | 100 |
A vitorlázó repülőgép repülési tulajdonságai | 101 |
A vitorlázó repülőgép stabilitása | 102 |
A statikus hossz-stabilitás | 103 |
A szárny nyomatéka. A vízszintes farokfelület szerepe | 104 |
A vízszintes farokfelület méretei, elhelyezése és beállítási szöge | 106 |
A hossz-stabilitás mértéke. Az egyensúlyi helyzet megváltoztatása | 109 |
A közepes aerodinamikai húr és az egyenértékű szárny | 111 |
A súlypontvándorlás megengedhető határai | 112 |
A dinamikus hossz-stabilitás | 114 |
A repülőgép iránystabilitása | 116 |
A szélzászló-stabilitás. A függőleges farokfelület és a szárny V állásának szerepe | 117 |
A törzs alakjának szerepe a repülőgép iránystabilitásában. Mekkora legyen a függőleges farokfelület? | 119 |
A repülőgép oldalstabilitása | 120 |
A szárny csillapítása orsózó mozgásban | 122 |
A dinamikus oldalstabilitás problémái | 123 |
A vitorlázó repülőgép kormányzása és kormányozhatósága | 124 |
A kormányzás elve és hatásossága | 125 |
A magassági és az oldalkormány | 125 |
A pillangókormányban egyesített magassági és oldalkormány | 127 |
A repülőgép hossztengely körüli kormányzása. A csűrőkormány | 128 |
A kormányszerveken a kormányok kiterítésekor kifejtendő erők | 131 |
A csuklónyomaték | 131 |
A kormányerők összhangja és a kormányerők csökkentésének módjai | 132 |
Az elengedett kormánnyal mutatott stabilitás és a kormányerő összefüggései | 134 |
Két különleges repülési fázis: az átesés és a dugóhúzó | 136 |
A repülőgép repülési tulajdonságai kis sebességekkel. Az átesés | 136 |
A dugóhúzó | 138 |
A korszerű vitorlázó repülőgépek | 141 |
Teljesítmény-vitorlázógépek | 141 |
Az átlagsebesség mint teljesítménymérce | 143 |
A repülőgépvezető képességeinek és a temik emelkedési sebességének hatása az átlagsebességre | 144 |
A vitorlázó repülőgép jósági fokát meghatározó tényezők az átlagsebesség szemszögéből | 145 |
A szárny kialakításának szempontjai | 147 |
A felületi terhelés nagyságának hatása | 147 |
A korszerű szárnyszelvények jellegzetességei | 148 |
Az oldalviszony és a fesztávolság hatása | 152 |
A szárny alaprajzi alakja és az elcsavarás | 153 |
A szárnyvégek kialakítása és az ellenállás kapcsolata | 155 |
A szárnyfelület simaságának hatása a polárgörbe alakulására | 156 |
Felhajtóerőt növelő szerkezetek. Változtatható alakú szárnyak | 159 |
A törzs kialakítása | 162 |
A szárny és a törzs közötti átmenet kialakítása | 167 |
Féklapok | 170 |
Hogyan érvényesülnek a korszerű vitorlázórepülés elvei a teljesítmény-repülőgépek kialakításában? | 171 |
Az M-30 Fergeteg | 171 |
Az OE-01 | 173 |
A Beatty-johl BJ-3, egy különleges időjárási területre tervezett vitorlázó repülőgép | 175 |
A Sigma 1 kísérleti vitorlázó repülőgép | 177 |
Iskola-vitorlázógépek | 179 |
Különleges vitorlázó repülőgépek | 183 |
Farok nélküli és csupaszárny vitorlázó repülőgépek | 183 |
Az önmagában repülő szárny problémái | 184 |
Néhány megépült farok nélküli és csupaszárny vitorlázó repülőgép | 191 |
Kacsa-elrendezésű repülőgépek | 194 |
A vitorlázó repülőgépek szilárdsága | 196 |
A légerőkből származó terhelések | 197 |
A földi erőkből származó terhelések | 205 |
Egyéb terhelések | 207 |
A vitorlázó repülőgép terheléseinek változása műrepülés közben | 208 |
A vitorlázó repülőgépek építésére és légialkalmasságának feltételeire vonatkozó előírások | 211 |
A vitolázó repülőgépek részeinek szilárdsági igénybevételei | 217 |
A szárny szilárdsági igéynbevételei | 217 |
A farokfelület szilárdsági igénybevételei | 225 |
A törzs szilárdsági igénybevételei | 226 |
A vitorlázó repülőgépek szerkezetének merevsége és rezgésmentessége | 229 |
Néhány szó a rezgőrendszerekről | 234 |
A vitorlázó repülőgép szerkezeti részei mint önálló rezgőrendszerek | 235 |
A szárny | 235 |
A törzs és a vitorlázó repülőgép egyéb részeinek rezgései | 238 |
A repülőgép általános rezgései | 239 |
A rezgéseket gerjesztő erőhatások | 240 |
A hajlító és csavarórezgések kapcsolódása | 242 |
A vitorlázó repülőgépek szerkezete | 245 |
A vitorlázó repülőgépek szerkezetének általános elrendezése és osztályozása | 246 |
Építési anyagok | 250 |
Faanyagok | 250 |
Fémek | 253 |
Műanyagok | 254 |
faszerkezetű vitorlázó repülőgépek | 256 |
Két különleges szerkezetű vitorlázó repülőgép | 259 |
Fémépítésű vitorlázó repülőgépek | 262 |
Üvegszálerősítésű műanyagból készült vitorlázó repülőgépek | 267 |
Üvegszálerősítésű műanyag repülőgépszerkezetek szilárdsági problémái | 267 |
Az üvegszálerősítésű műanyag vitorlázó repülőgép szerkezete és gyártása | 272 |
Irodalom | 277 |
Név- és tárgymutató | 279 |