1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamoshajtások tervezése

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Nehézipari Könyv- és Folyóiratkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 423 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN:
Megjegyzés: 323 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi száma: 737.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyv első kiadása óta a villamoshajtások területén az elektrotechnika műszaki fejlődésével számos új irányzat keletkezett. A villamoshajtásoknál alkalmazni kezdték a folytonos szabályozást, a... Tovább

Előszó

E könyv első kiadása óta a villamoshajtások területén az elektrotechnika műszaki fejlődésével számos új irányzat keletkezett. A villamoshajtásoknál alkalmazni kezdték a folytonos szabályozást, a villamos gépi erősítőket és bevezették az átmeneti jelenségek számításának és elemzésének módszereit. Ezek az új irányok széles körben elterjedtek az ipari villamoshajtások tervezésénél és használatánál. Ugyanekkor számos elv és tétel elavult és elvesztette időszerűségét. Ezért e könyv első kiadása már sokban nem felel meg a villamoshajtástechnika korszerű színvonalának. Az elhunyt V. K. Popov professzor tanszéke tagjainak és tanítványainak feladatává tették e könyv átdolgozásait az új kiadásra.
E tanszéki kollektíva az új kiadás munkájának alapjául a következő elveket tűzte ki:
1. Meg kell őrizni a könyv folyamatos tárgyalási és szerkesztési módszerét, mely V. K. Popov professzor gazdag pedagógiai tapasztalatain alapul. Ezeket a tapasztalatokat a professzor a leningrádi Politechnikai Intézetben szerezte, ahol a villamoshajtás iskoláját is. létesítette.
2. A könyvet olyan anyaggal kell kibővíteni, amely megvilágítja a háború utáni ötéves terv alatt elterjedt újrendszerű villamoshajtásokat.
3. A könyvet rövidíteni kell olyan mértékben, hogy tankönyvként legyen használható.
4. Felül kell vizsgálni és helyesbíteni a könyvben használt szakkifejezéseket a korszerű követelményeknek megfelelően.
A fentiek szerint az 1., 3., 4. és a 7. fejezetet V. P. Andrejev Sztálindíjas; a 2., 6. és 8. fejezetet V. G. Drannyikov és az 5., valamint a 9. fejezetet Ju. A. Szabinyin dolgozta át. Az első kiadás 9. és 10. fejezetét alaposan rövidítettük és egy fejezetbe vontuk össze, a 11. fejezetet pedig teljesen elhagytuk. Vissza

Tartalom

ELSŐ FEJEZET

Általános ismeretek
1. A villamoshajtás fejlődésének rövid története a Szovjetunióban 5
2. A „villamoshajtás" fogalmának meghatározása 8

MÁSODIK FEJEZET

A VILLAMOSMOTOROK TELJESÍTMÉNYÉNEK MEGHATÁROZÁSA
A MEGENGEDETT MELEGEDÉS ÉS A LÖKÉSSZERŰ TÚLTERHELÉSEK
SZEMPONTJÁRÓL
1. A motorteljesítmény kiválasztásáról általában 9
2. A villamosgép névleges és túlterhelési teljesítményét meghatározó tényezők 11
3. A motorok melegedése állandó üzemben, állandó terhelésnél 16
4. A gép hőmérsékletváltozása tetszőleges terhelésnél 22
5. Üzemidőtartamok osztályozása 25
6. A motor teljesítményének kiválasztása, állandó, változatlan vagy nagyon
kevéssé változó terhelésnél 26
7. Az egyenértékű áram nyomaték és teljesítmény módszere 28
8. Motorteljesítmény meghatározása változó üzemnél, a közepes veszteségek
alapján 36
9. A motor teljesítményének kiválasztása rövidüzemű terhelés esetén 37
10. A motor teljesítményének kiválasztása szakaszos-üzemű terhelésnél 39
11. A szakaszosüzemű motorok teljesítményének átszámítása egyik bekapcsolási
időtartamról egy másikra 43
12. A szerkezeti alakok hatása a hűlési viszonyokra és a melegedési időállandóra 49

HARMADIK FEJEZET

A VILLAMOSHAJTÁS DINAMIKÁJÁNAK ALAPJAI
1. A villamoshajtás mozgásegyenlete 53
2. A sztatikai nyomatékok és erőhatások redukálása 58
3. A forgómozgás lendítőtömegeinek redukálása egy tengelyre 59
4. Lendítőtömegek átszámítása, haladómozgásról forgómozgásra és fordítva 61
5. Az áttételi veszteségek figyelembevétele a sztatikai és dinamikai nyomatékok
és erőhatások levezetésénél 62
6. Erőhatások és lendítő nyomatékok megállapítása forgattyús hajtóműves
gépnél 69
7. A villamoshajtás indítási és fékezési ideje és a munkagép ez idő alatt megtett
útja 76
8. Energiaveszteségek a villamoshajtás indításánál 78
9. A motor névleges fordulatszámának hatása a lendítőnyomatékra és az indítás
alatti veszteségekre 82
10. Áttétel megválasztása a motor és a munkagép között 83

NEGYEDIK FEJEZET

A VILLAMOSMOTOROK MECHANIKAI JELLEGGÖRBÉI
1. Általános megjegyzések 85
2. Relatív értékek felhasználása a mechanikai jelleggörbe kiszámításához 86
3. Független, külsőgerjesztésű egyenáramú motor mechanikai jelleggörbéi 90
4. Független-gerjesztésű motor mechanikai jelleggörbéi az armatúra söntölése
esetén . 99
5. Soros-gerjesztésű, egyenáramú motor mechanikai jelleggörbéi 104
6. A soros-gerjesztésű motor mechanikai jelleggörbéinek számítása 106
7. A kettős-gerjesztésű egyenáramú motor mechanikai jelleggörbéi 114
8. Az aszinkronmotorok mechanikai jelleggörbéi 115
9. Aszinkronmotorok fékezése 122
10. Csúszógyűrűs aszinkronmotorok fékezésének különleges módjai 129
11. A szinkronmotorok mechanikai jelleggörbéi 133
12. Váltakozóáramú kommutátoros motorok mechanikai jelleggörbéi 134

ÖTÖDIK FEJEZET

A VILLAMOSHAJTÁS ÁTMENETI FOLYAMATAI ÉS TERHELÉSI
DIAGRAMMJAI
1. A villamoshajtások átmeneti folyamatainak és terhelési diagrammjainak
tanulmányozása és gyakorlati jelentősége 137
2. Különböző munkagépek sztatikai nyomatékának jellege v 138
3. A villamosított berendezések stabilitásáról általában 141
4. Az átmeneti üzemállapotok vizsgálatának sajátosságai ^ 144
5. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás mechanikai átmeneti
üzemállapotai, állandó sztatikai nyomatéknál 146
6. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás mozgásegyenletének
megoldása, relatív egységekben 150
7. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás indításkor Ms=állandó
esetén 152
8. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás féküzemei
Ms = állandó esetében 155
9. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás átmeneti üzemei
csúcsterhelésnél 159
10. Lendítőtömegek munkája csúcsterhelésű hajtásoknál 165
11. Hajtás csuszamlásszabályozóval 168
12. Kiegyenlített kötelű bányafelvonó villamoshajtásának terhelési diaggrammjai.
A gyalugép és irányváltó hengersor diagrammjainak sajátosságai 172
13. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtások mechanikai átmeneti
üzemállapotai, a sebességtől függő sztatikai nyomatéknál 178
14. A hajtás mozgásegyenletének grafikus és grafo-analitikai integrálásának
alapmódszerei. Az arányossági elv 183
15. Egyenesvonalú jelleggörbéjű mechanikai villamoshajtás átmeneti üzemállapotai
és terhelési diagrammja, úttól függő sztatikai nyomaték esetén 188
16. Egyenesvonalú mechanikai jelleggörbéjű villamoshajtás átmeneti üzemei és
terhelési diagrammjai, az időtől függő sztatikai nyomatéknál 196
17. Villamos-mechanikai átmeneti üzemállapotok, független-gerjesztésű, egyenáramú motoros villamoshajtásoknál, Ms = állandó esetében 201
18. Független-gerjesztésű motor dinamikai sebességcsökkenése lökésszerű terhelésnél és a sebességcsökkenés korlátozási módjai 211
19. Egyszerű módszerek egyenáramú gépeknél az armatúra önindukciós tényezőjének megállapítására 215
20. Soros- és kettős-gerjesztésű egyenáramú motoros villamoshajtás mechanikai
átmeneti üzemállapotai Ms = állandó és Ms = /(n) esetén 217
21. Soros- és kettős-gerjesztésű egyenáramú motoros villamos hajtás mechanikai
átmeneti üzemállapotai Ms = f(S) esetén 224
22. Terhelési diagrammok és átmeneti üzemállapotok számításának sajátosságai,
változó lendítőnyomaték esetén 227
23. A villamoshajtás terhelési diagrammjai, Ms = f(u, S) 231
24. A villamos-mechanikai átmeneti üzemállapotok egyenleteinek megoldása
grafo-analitikai módszerekkel, egyenáramú motoros hajtások esetében ... 233
25. Az aszinkronmotoros villamoshajtások átmeneti üzemállapotairól általában 240
26. Rövidrezárt forgórészű motorok átmeneti üzemállapotainak analitikus tárgyalása, a mechanikai jelleggörbe egyszerűsített egyenletének alkalmazásával,
ha Ms = 0 243
27. Rövidrezárt forgórészű motor átmeneti üzemállapotának analitikai tárgyalása
a pontosabb mechanikai jelleggörbe egyenletének alkalmazásával (relatív
egységekben), ha Ms = állandó 247
28. Veszteségek a rövidrezárt forgórészű motorok álló- és forgórészében, átmeneti
üzemállapotokban 252
29. Aszinkron-motoros villamoshajtások dinamikus fékezése 257
30. A rövidrezárt forgórészű motor megengedett óránkénti bekapcsolási száma,
szakaszos üzemben 258
31. A villamoshajtás munkája rövidrezárt aszinkronmotor esetén, változó
frekvenciánál 261
32. Az aszinkronmotor dinamikai stabilitása, lökésszerű terhelésnél 263
33. Szinkronmotoros villamoshajtások átmeneti üzemállapotai 264
Szinkronmotor dinamikai stabilitása, lökésszerű terhelésné1 267

HATODIK FEJEZET

EGYENÁRAMÚ MOTOROK VEZÉRLÉSE
1. A munkagép fordulatszám-változtatásának jelentősége. A motortejlesítmény
megválasztása fordulatszám-változtatásnál 268
2. Az egyenáramú motorok fordulatszám-változtatási módjai 272
3. Független-gerjesztésű egyenáramú motorok fordulatszám-változtatása 273
a.) Fordulatszám-változtatás az armatúra áramkörébe iktatott ellenállással 273
b). Fordulatszám-változtatás a gerjesztőáram változtatásával 273
c) A motor összetett fordulatszám-változtatása 274
4. Fordulatszám-változtatás többvezetékes rendszerrel 274
5. A motorok soros-párhuzamos kapcsolása a hálózatra 275
6. A motor fordulatszám-változtatása feszültségnövelő generátorral 275
7. Egyenáramú motor fordulatszám-változtatása külön generátorról táplálva
generátor-motor rendszer 276
8. A motor fordulatszám-változtatása generátor-motor rendszerben, sorosgerjesztésű gépekkel 281
9. Generátor-motor rendszer, háromtekercses generátorral 282
10. Él generátor-motor rendszerek villamos gépierősítővel 285
a) A villamos gépi erősítő erősítési tényezője 286
b) Visszacsatolások 288
11 Szabályozó-gerjesztő 288
d) Villamos gépi erősítő öngerjesztéssel 291
e) Villamos gépi erősítő keresztmezővel 295
11. Egyenáramú motorok fordulatszám-változtatása, elektron- és ioncsöves
készülékkel 299
a) Átalakítók rácsvezérlése 301
b) Motor fordulatszám-változtatása és a gáztöltéses átalakítóval ellátott
berendezés teljesítménytényezője 304
c) Elektron- és ioncsöves készülékekkel táplált egyenáramú motorok fordulatszám-változtatása i 306
d) Egyenáramú motorok fordulatszám-változtatása transzduktorral 309
12. Az egyenáramú motorok különböző fordulatszám-változtatási rendszereinek
rövid összehasonlítása és e rendszerek alkalmazásának határai 310
13. A generátor-motor rendszer generátorjának gyorsgerjesztési módszerei 312
14. A generátor gerjesztési folyamatának lassítása 317
15. Átmeneti üzemállapotok a generátor-motor rendszerben 318
16. A motor fékezése 326
17. A motor fékezése a generátor gerjesztőmezejének önfojtása esetén 327
18. Villamos erősítőgéppel ellátott hajtás átmeneti folyamatai 328
19. Grafo-analitikai módszer az átmeneti üzemállapotok számítására generátormotor rendszerben 331

HETEDIK FEJEZET

VÁLTAKOZÓÁRAMÚ MOTOROK SEBESSÉG VEZÉRLÉSE
1. Általános megjegyzések 336
2. Aszinkronmotor fordulatszám-változtatása, a forgórész áramkörébe iktatott
ellenállással 336
3. Aszinkronmotorok fordulatszám-változtatása a tekercsek átkapcsolásával más
pólusszámokra 337
4. Aszinkronmotorok fordulatszám-változtatása frekvenciaváltoztatással 340
5. Különleges aszinkron-motorok (kétforgórészű, nagyobb frekvenciájú, szegmensállórész) 312
6. Váltakozóáramú kommutátoros motorok felhasználásának határai 344
7. Kommutátoros, kaszkád gépcsoport alkalmazási területei, működési elve és
főtípusai 345
8. Aszinkronmotorok kaszkádkapcsolása egyenáramú géppel 350
9. Aszinkronmotor és generátor-motor rendszerek egyenáramú kaszkádja 354
10. Az aszinkrongép és az állórészről táplált kompenzált kommutátoros gép
kaszkádkapcsolása 356
11. A kaszkádberendezések alkalmazásának perspektívái 359

NYOLCADIK FEJEZET

A MOTOROK SEBESSÉGSZABÁLYOZÁSA ÉS A MOTOROK
SZINKRONIZÁLÁSA
1. A sebességszabályozás kérdésének gyakorlati jelentősége 360
2. Egyenáramú motorok sebességszabályozása szénszabályozókkal 361
3. Egyenáramú motor sebességszabályozása hidraulikus szabályozóval 361
4. Egyenáramú motorok sebességszabályozása ion-csöves készülékkel 362
5. Villamos erősítőgépek alkalmazása sebességszabályozásra 367
a) Keresztmetszős erősítőgép 367
b) Villamos erősítőgépek öngerjesztéssel 369
c) Szabályozó-gerjesztő mint sebességszabályozó 370
6. A generátor-motor rendszer sajátosságai tág sebességváltoztatási határok esetén,
ha a motor sebességét gerjesztőárammal szabályozzák 370
7. Sebességszabályozás önszinkronizálókkal és szénszabályozóval 372
8. Sebességszabályozás háromfázisú differenciállal 373
9. Motorok együttforgása 374
10. Közös tengelyre dolgozó motorok 376
11. A szinkronkapcsolat alapfogalmai 377
12. Háromfázisú segédszinkrongépek alkalmazása a motorok szinkronizálására 379
13. Aszinkron hajtómotorok szinkronizálása háromfázisú aszinkron segédgépekkel 380
14. Villamostengely aszinkronmotorok forgórészének ellenálláson keresztül történő
összekapcsolásánál 387
15. Egyenáramú és váltakozóáramú kommutátoros motorok szinkronizálása 389
a) Egyenáramú motorok szinkronizálása 389
b) Váltakozóáramú kommutátoros motorok szinkronizálása 390
16. A szervmotoros villamos hajtás és a pontos megállás 390

KILENCEDIK FEJEZET

A VILLAMOSHAJTÁSOK SZERKESZTÉSÉNEK FŐFELADATAI ÉS A
HAJTÁS-TÍPUSÁNAK MEGVÁLASZTÁSA
1. A villamoshajtás tervezésének sorrendje 392
2. Az áramnem megválasztása 396
3. Különböző rendszerű sebességvezérelt villamoshajtás alkalmazhatóságának
műszaki és gazdasági határai 399
4. Váltakozóáramú nem-vezérelt motorok kiválasztása 400
Irodalom

V. K. Popov

V. K. Popov műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: V. K. Popov könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem