1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamos vontatás IV.

A villamos vontatás helyhezkötött berendezései/Kézirat/Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Közlekedésgépészeti Intézet

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 298 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 295 példányban jelent meg. 95 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola oktatási tervében már számos éve előirányozta és a Villamos vontatás című tantárgy keretében felvette a villamos vontatás helyhez kötött berendezéseinek... Tovább

Előszó

A Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola oktatási tervében már számos éve előirányozta és a Villamos vontatás című tantárgy keretében felvette a villamos vontatás helyhez kötött berendezéseinek tárgyalását. A téma bizonyos fokú újszerűségét az jelenti, hogy hasonló témakör az egyetemi oktatásban csak az ötvenes évek második felétől kezdve nyert jelentősebb teret.
Ha figyelembe vesszük, hogy valamely vonal villamosítása során az annak üzemét kiszolgáló villamos vontatójárművek értéke a helyhez kötött berendezések értékével közel azonos, a téma még nagyobb jelentőséget nyer.
Hasonló tárgyban összefoglaló jellegű és felsőoktatási szintű kiadvány mindeddig csupán az 1963. évben megjelent Tóth Kálmán "A villamos vontatás helyhez kötött berendezései" című egyetemi jegyzet volt az Építőipari és Közlekedési Műszaki Egyetem Közlekedési Üzemmérnöki Kar Szakmérnöki tagozata részére.
Az elmúlt több mint másfél évtized alatt a villamos vontatás a helyhez kötött berendezéseivel együtt oly lényegi változáson ment át, hogy hasonló jellegű munka új kiadása ma már ismét alapvetően szükségesnek látszik.
Könyvünk lényegében az üzemeltetés feladatát ellátó üzemmérnökök céljaira készült, azonban célkitűzéseiben igyekezett olyan méretezési, számítási feladatok megoldására és további fejlesztési munkára kiindulási alapot adni, melynek ismeretében egyes üzemi jelenségek mélyebbre ható vizsgálatát is el lehet végezni, illetve kisebb tervezési munka alapjait is szolgálja.
Felépítésében az volt a célunk, hogy a villamos vontatási rendszerek általános ismertetése után azok közül a hazai nagyvasúti villamos vontatásban alkalmazott egyfázisú, ipari periódusszámú vontatás helyhez kötött berendezéseinek ismertetésére kerüljön a fő hangsúly. A lényegében két fő részre osztott tárgyalási mód külön tárgyalja az energiaellátás hálózati kérdéseit és a vontatási alállomásokat, illetve a villamos felsővezeték hálózat szerkezeti, kiviteli és üzemeltetési problémáit. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
A NAGYVASÚTI VILLAMOS VONTATÁS ENERGIAELLÁTÁSA
1.0 Az energiaellátás általános szempontjai 5
1.01 A nagyvasúti villamos vontatási rendszerek nagyfeszültségű áramellátásának főhálózati elemei 7
1.1 A vontatási alállomások feladatai 8
1.2 Az alállomások elhelyezésének általános szempontjai 9
1.3 A villamos vontatási alállomások kialakításával szemben támasztott követelmények 10
1.4 Az alállomások villamos berendezéseinek főbb (méretezési) szempontjai 11
2.0 Egyfázisú, ipari periódusszámú vontatási transzformátorállomások 13
2.01 Az országos villamos energiaellátás és a nagyvasúti villamos vontatás kölcsönös kapcsolata 15
2.011 Aszimmetrikus terhelés 17
2.012 Erősen ingadozó terhelések, gyakori rövidzárlatok 18
2.013 A villamos vontatási üzem által előidézett fázistényező vizsgálata 19
2.014 A villamos vontatójárművek által előidézett felharmonikus zavarok 20
2.015 A villamos vontatási üzem energiaellátásának folytonossága 22
2.02 A villamos vontatási rendszer általános áramköri felosztása 27
2.03 Vontatási transzformátor-állomások sémakialakítása, kapcsolástechnikai igények és
azok kielégítése 29
2.04 A főüzemi kapcsoló- és elosztó berendezések és készülék egységeik kialakítása 37
2.05 Egyszerűsített kivitelű transzformátor-állomások. Állomási és vonali kapcsoló-berendezések 58
2.06 A villamos vontatási hálózat terhelhetősége, üzemi és zárlati viszonyai. A készülékek kiválasztásának főbb szempontjai 69
2.061 Terhelhetőség, zárlati viszonyok 69
2.062 Készülékek kiválasztása 79
2.07 Készülékek működtetése, jelzései, reteszelések. Mérések 88
2.08 Az alállomások és kapcsoló-berendezések védelme 92
2.081 Transzformátor-védelmek 94
2.082 Szabadvezetékek védelme 97
2.09 Alállomások és felsővezetéki kapcsoló-berendezések működésének automatizálása 105
2.10 Alállomások földelése. Túlfeszültségvédelem 110
2.11 Segédüzem. Vezénylőberendezések. Távvezérlés 112
2.12 Állomási és vonali kapcsoló-berendezések 119
2.13 A villamos felsővezetékről táplált különleges fogyasztó-berendezések 124
2.14 A villamos vontatás helyhezkötött berendezéseinek üzemeltetése és karbantartása 129
3.0 Az egyfázisú, alacsony periódus számú villamos vontatás energiaellátása 130
3.01 16 2/3 Hz villamos energiatermelés 133
3.02 Periódusszám átalakítás. Periódusváltás 134
3.03 Az alacsony periódusszámú energiaellátó berendezések távvezetékei 138
3.04 16 2/3 Hz vontatási alállomások kialakítása 140
3.05 Az alacsony periódusszámú villamos vontatási rendszer általános kérdései 147
4.0 Az egyenáramú nagyvasúti villamos vontatás energiaellátása 150
4.01 Az egyenáramú villamos vontatási hálózat elvi kialakítása 151
4.02 Hálózati alapkapcsolások 155
4.03 A szerkezeti elemek kialakításának főbb szempontjai 163
4.04 Az egyenáramú kapcsoló- és elosztó-berendezések kialakításának különleges kérdései 168
5.0 Villamos felsővezetéki berendezések 172
5.01 Felsővezetéki hosszlánc 174
5.011 Egyszerű láncvezeték 175
5.012 Függesztő elferdülés 181
5.013 Jégterhelés 184
5.014 Félkompenzált hosszláncok 187
5.015 Félkompenzált hosszláncok függesztőinek elferdülése 192
6.0 Az áramszedő-felsővezeték együttműködése 194
6.01 Az áramszedő viselkedése emelkedő, süllyedő vezetéknél 194
6.02 Keménypont 199
7.0 Megkerülő ill. tápvezetékek 202
7.01 Állapotegyenlet 202
7.02 A kritikus oszlopköz 204
7.03 A vezeték szélkifúvása 206
8.0 Felsővezetéki oszlopok elhelyezése 208
8.01 Kígyózás vágány túlemelés mellett 208
8.02 Maximális oszloptávolság meghatározása 210
9.0 Függesztők méretének meghatározása 216
9.01 Kompenzált hosszláncok függesztői 216
9.02 Félkompenzált hosszláncok függesztőinek számítása 228
10.0 Felsővezetéki hosszláncok tartó elemeinek szilárdsági vizsgálata, fő méreteinek meghatározása 229
10.01 Működő erők 229
10.011 Kígyózási erők 230
10.012 Ívbehúzó erők 232
10.013 Kígyózásból eredő függesztő behúzó erők 232
10.02 Hosszláncok egyedi megfogására szolgáló oszlopok terhelésének meghatározása 234
10.03 Hosszláncok csoportos megfogására szolgáló szerkezetek igénybevételeinek meghatározása 237
10.031 Iránysodrony erők 241
10.032 Kihorgonyzási erők 45
10.04 A keretállásos rendszer méretezési elvei 246
10.041 KR oszlop méretezése 265
10.042 L oszlop ellenőrzése 269
10.05 A két rendszer összehasonlítása 273
11.0 Betonalapok méreteinek meghatározása 274
12.0 Az un. "Csehszlovák rendszer" ismertetése 275
13.0 A munkavezeték élettartama , 278
14.0 Földelések 283
15.0 A diesel és villamos vontatás gazdaságosságának összehasonlítása 289
15.01 Vállalati, üzemi szintű összehasonlítás 291
15.02 Népgazdasági szintű összehasonlítás 292
IRODALOM 293
Tartalomjegyzék 294
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem