1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamos vasutak I-II.

Kézirat/Járműgépészeti Intézet Vasúti Járművek Tanszék

Szerző
Budapest
Kiadó: Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 338 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: 6. javított, átdolgozott kiadás. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A BME Közlekedésmérnöki Karán bevezetett uj tanterv szükségessé tette, hogy az 1978-1984 között megjelent Villamos vasutak-kiegészitéseket részben átdolgozva és megfelelően kiegészítve egy kötetben... Tovább

Előszó

A BME Közlekedésmérnöki Karán bevezetett uj tanterv szükségessé tette, hogy az 1978-1984 között megjelent Villamos vasutak-kiegészitéseket részben átdolgozva és megfelelően kiegészítve egy kötetben bocsássuk a hallgatóság rendelkezésére. Mint az a tartalomjegyzékből is kitünik, a tárgyalt anyag nem öleli fel a villamos vontatás teljes tárgykörét, de az egyes fejezetek, mint önmagukban zárt egységek alkalmasak az alsóbb- és felsőéves hallgatók tanulásának az elősegitésére. A "Jegyzet" szóval kezdődő utalások Gábor-Jekelfalussy: Villamos vasutak /J55-701/ c. jegyzetére vonatkoznak. Vissza

Tartalom

Bevezetés
1. Vontatójármüvek vonóerő- és teljesitményszükséglete 3
1.1. Vontatójármüvek vonóereje 3
1.11. A kifejtendő vonó- és fékerő nagysága 3
1.12. A kifejthető vonó- és fékerő nagysága 11
1.12.1. A tapadási tényező jellege 14
1.12.2. A méretezésre mértékadó tapadási tényező tapasztalati értékei 21
1.2. Vontatójármüvek teljesitményszükséglete 24
1.21. A menetábra és a gépezeti teljesitmény kapcsolata 31
1.22. Az elméleti és a megvalósítható menetábra 32
1.23. A fajlagos energiafogyasztás 37
2. A gőz-, dizel-, és villamos vontatási rendszerek müszaki-gazdasági összehasonlítása 40
2.1. A vontatási rendszerek általános jellemzői 40
2.2. A vontatási rendszerek üzemi és gazdasági összehasonlítása 47
2.21. A vontatási rendszerek müszaki és üzemi jellemzői 47
2.3. A vontatási rendszerek üzemi és gazdasági összehasonlitása 53
3. Villamos vasutak energiaellátása 72
3.1. A vontatási áramkör 72
3.11. A tápláló áramkörben fellépő feszültségesések 76
3.12. Az egyenáramú vontatási rendszer feszültségviszonyai 84
3.13. Az egyfázisu váltakozóáramú vontatási rendszerek feszültségviszonyai 89
3.2. A felsővezeték kapcsolása 94
3.21. Egyenáramú felsővezetékek 94
3.21.1. Egyenáramú alállomások 94
3.21.2. Egyoldali táplálás 95
3.21.3. Kétoldali és többpontos táplálás 97
3.22. Az egyfázisu nagyfeszültségű vontatási rendszerek felsővezetékének kapcsolása 99
3.22.1. Az alállomások felépítése 99
3.22.2. A csökkentett frekvenciájú /16 2/3 Hz-es/ felsővezetékek kapcsolása 101
3.22.2.1. Egyoldalu táplálás 101
3.22.2.2. Kétoldali táplálás 102
3.22.3. Ipari frekvenciájú /50 Hz-es/ felsővezetékek kapcsolása 103
3.22.3.1. Egyoldali táplálás 105
3.22.3.2. Kétoldali táplálás vagy "V" kapcsolás 108
3.3. Az áramvisszavezetés a sinben 109
3.31. Áramvisszavezetés egyenáramú vasutakon 109
3.32. Áramvisszavezetés egyfázisu vasutakon 112
3.4. A felsővezeték szerkezeti kialakítása 114
3.41. A vonali felsővezeték 115
3.42. Az alsóvezetékes árambevezetés 121
3.43. Az állomási felsővezetékszerkezet 123
4. Egyenáramú szaggatók alkalmazása egyenáramú felsővezetékből táplált jármüveken 126
4.1. Az egyenáramú szaggató müködési elve motoros üzemben 126
4.11. Az egyenáramú szaggató felépitése 139
4.12. Az egyenáramú szaggató vezérlési módjai 151
4.12.1. Impulzusszélesség-vezérlés 155
4.12.2. Impulzusfrekvenciavezérlés 159
4.12.3. Vegyes szabályozás 161
4.2. Egyenáramú szaggatóval felszerelt jármü és a tápláló hálózat kapcsolata 164
4.21. A szürőkondenzátor kapacitása 166
4.21.1. Sebességszabályozás impulzusszélesség szabályozással 174
4.21.2. Sebességszabályozás impulzusfrekvenciavezérléssel 178
4.21.3. Sebességszabályozás vegyes szabályozással 178
4.22. Az egyenáramú szaggató és a tápláló hálózat kapcsolata 178
4.3. Egyenáramú szaggatóval felszerelt soros motoros villamos vontatójármüvek villamos fékezése 179
4.31. A motoros- és féküzem áramkörének a kapcsolása 179
4.32. A villamos fékkapcsolás áram- és feszültségegyenletei 181
4.33. A visszatápláló fékezés stabilitása 183
4.33.1. A motorjelleggörbe hatása a visszatápláló fékezés energetikai viszonyaira 192
4.34. Villamos ellenállásfékezés 200
4.35. Visszatápláló és villamos ellenállásfékezés vegyes alkalmazása 2o6
4.4. Automatikus gerjesztésszabályozás egyenáramú szaggatókkal felszerelt jármüvekben 208
5. Egyfázisu váltakozóárammal táplált tirisztoros vontatójármüvek 211
5.1. Teljesen vezérelt hidkapcsolás 213
5.2. Féligvezérelt hidkapcsolás 222
5.3. A vezérelhető hidkapcsolások visszahatása a hálózatra 226
5.4. Sorbakötött féligvezérelt aszimmetrikus hidkapcsolás 228
5.5. Takarékkapcsolású féligvezérelt hid 230
5.6. Oltható féligvezérelt aszimmetrikus hidkapcsolás 234
5.7. Vontatómotorok 237
5.8. Tervezési és üzemeltetési szempontok 237
5.9. Kettősgerjesztésü villamos motorral felszerelt nagyvasúti tirisztoros vontatójármü vonóerő-sebességszabályozása 239
6. A vontatójármü és a villamos berendezés kölcsönhatása 249
6.1. Az ürszelvény 249
6.2. A hajtott kerékpár és a motor kapcsolata 251
6.21. A hajtómü 251
6.3. Az áttétel 254
6.31. A vontatómotor méretkorlátai 255
6.32. Az áttétel nagysága 258
6.4. Villamos vontatójármüvek néhány jellegzetes hajtómüve 261
6.41. A marokcsapágyas hajtómü 262
6.42. A jármüszekrényre /forgóvázra/ felfüggesztett teljesen rugózott motorok 268
6.42.1. Üreges tengelyes hajtások 268
6.42.2. Kardántengelyes hajtások 269
6.42.3. Csoportos hajtások 273
6.5. A villamos motorral szemben támasztott követelmények 275
6.6. Villamos fékezés 277
6.61. Fékezés a vontatómotorokkal 277
6.62. A sinfék 280
6.63. Fékezési üzemállapotok 284
20. Az egyfázisú soros kommutátoros motor 286
20.1. Az egyfázisú soros kommutátoros motor tulajdonságai 287
20.1.1. Az armaturatekercselésben indukáló feszültség 287
20.1.2. A forgatónyomaték 289
20.2. Az egyfázisú soros kommutátoros motor felépitése 291
20.3. Az egyfázisú soros kommutátoros motor kapcsolása és vektorábrája 296
20.4. A kommutáció 304
20.4.1. A reaktanciafeszültség 307
20.4.2. A segédpólus által indukált feszültség 310
20.4.3. A transzformátoros feszültség 312
20.4.4. A szikrafeszültség 314
20.4.5. A kommutáció javításának lehetőségei 317
20.4.6. A kommutáció hatása a motor nyomatékára 322
20.5. A sebességszabályozás 323
20.6. Villamos fékezés 324
20 7. A transzformátoros feszültség hatása az egyfázisú soros kommutátoros motor szerkezeti kialakitására 326

Stráner Pál

Stráner Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Stráner Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem