1.062.345

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamos vasutak

Kézirat/Villamosmérnök hallgatók részére

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 398 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 295 fekete-fehér ábrával. Megjelent 195 példányban. Kézirat. Tankönyvi szám: J 5-22.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasút az ember egyik legnagyobb jelentőségű találmánya és a múlt században végbement Ipari forradalom egyik legfontosabb része, amely alapvetően megváltoztatta nemcsak a szárazföldi közlekedést,... Tovább

Előszó

A vasút az ember egyik legnagyobb jelentőségű találmánya és a múlt században végbement Ipari forradalom egyik legfontosabb része, amely alapvetően megváltoztatta nemcsak a szárazföldi közlekedést, hanem az emberiség egész életberendezését is, mert összekötötte az egymástól távoleső vidékeket és országokat, és ezáltal lehetővé tette a modern nagyipar kialakulását.
Hosszú ideig a gőzmozdony volt a vasút kizárólagos vontató járműve, és a világ vasútjainak túlnyomó része még ma is gőzvontatással működik, A XIX. század végén azonban a szén mellett két másik energiahordozó is megjelent, úgy hogy ma háromféle vasúti vontató jármű szokásos: gőz-f villamos- és dieselmotoros járművek.
Nagy vasutakon a villamos vontatás legfőbb előnye a gőzvontatással szemben az9 hogy hőerőművekben fejlesztett villamos energia révén három-négyszer jobban kihasználja a szénben rejlő energiát, ezenkívül lehetővé teszi, hogy vontatási feladatokra a gőzmozdonyokhoz szükséges legjobb minőségű szenek helyett kis fűtőértékű szeneket használjunk fel. A füst és korom elmaradása alagutakban, városok belsejében fekvő vonalakon és pályaudvarokon igen jelentős, mert megszünteti a lakások és középületek állandó szennyezését és szükség esetén lehetővé teszi földalatti pályaudvarok építését is. A villamos mozdonynak további előnye a gőzmozdonnyal szemben /és ebből a szempontból a dieselmozdonnyal szemben is, hogy nem kell magával vinnie az erőművet /kazánt illetve dieselmotort/, tehát a mozdonyba csak a vontatáshoz szükséges gépi berendezést kell beépíteni. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Villamos vasúti alapismeretek 17
1.1. Bevezetés 17
1.2. Vasúti alapfogalmak 19
1.3. A vontatás mechanikája 32
1.4 Villamos vasutak tervezési adatainak meghatározása 52
1.5. Villamosvasúti járművek hajtóművei 86
2. Villamosvasúti járművek motorai 105
2.1 A vasúti vontatásban használt motorfajták 105
2.2. Az egyenáramú soros motor 106
2.3 Az egyenáramú söntmotor 113
2.4. A kettősgerjesztésű motor 120
2.5. Az egyenáramú külső gerjesztésű motor 122
2.6. Az egyfázisú soros kommutátoros motor 123
2.7. A többfázisú aszinkron motor 129
2.8. A vontatómotorok összehasonlítása 136
2.9. A vontatómotorok méretezésének alapelvei 141
2.10.A vontatómotorok szerkezeti felépítése 156
3. Villamosvasúti járművek villamos berendezése 161
3.1. A járműrendszerek 161
3.2. Egyenáramú felsővezetékből közvetlenül táplált soros motoros járművek 164
3.21. Sebességszabályozás 164
3.22. A járművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi 176
3.23. Villamos fékezés 177
3.24. Többmotoros járművek főáramkörének kapcsolása 181
3.25. Nagyvasúti járművek megengedhető legnagyobb felsővezeték feszültsége 194
3.26. Városi vasutak főáramköri villamos berendezése
3.3. Felsővezetékből táplált egyfázisú soros motoros járművek
3.31. Bevezetés
3.32. A vontatómotorok 204
3.33. A járműtranszformátorok
3.34. A feszültségszabályozás kapcsolásai 211
3.35. Villamos fékezés . 216
3.6. A segédüzemek ellátása 217
3.37. A főáramkör kapcsolási vázlata 219
3.38. Összefoglalás 221
3.4. Dieselvillamos járművek
3.41. A dieselmotor és a vasúti jármű tulajdonságainak összehangolása
3.42. Dieselvillamos járművek villamos berendezése
3.43. A főgenerátor
3.44. A vontatómotorok kiválasztása
3.45. A dieselmotor megindítása 241
3.46. A főáramkör kapcsolása 241
3.5. Ward-Leonard rendszerű járművek
3.51. Bevezetés 243
3.52. A vontatómotorok 245
3 .53. A főgenerátor 249
3.54. A szinkron motor
3.55. A transzformátor
3.56. A segédüzemek ellátása
3.57. A főgépcsoport megindítása
3.58. A főáramkör kapcsolása
3.6. Egyéni irányítós járművek 262
3.61. Bevezetés
3.62. Az egyfázisú egyenirányítás következtében fellépő alapproblémák . 263
3.63. Az egyenáram simítása
3.64.A vontatómotorok
3.65. Az egyenirányító
3.66.A transzformátor
3.67. A segédüzemek energiaellátása 298
3.68. Egyenirányítás járművek főáramkörének kapcsolása 300
3.69. Az egyenirányítós járművek hatása a nagyfeszültségű hálózatra. 302
3.7. Háromfázisú motorokkal felszerelt átalakítós járművek 307
3.71. Bevezetés 307
3.72. A vontatómotorok 309
3.73. A fázisátalakító 317
3.74. A periódusváltó 326
3.75. A segédüzemek ellátása 329
3.76. Összefoglalás 329
4. Vasúti járművek készülékei 331
4.1. A vasúti kapcsolókészülékek feladatai 331
4.2. A vasúti kapcsolókészülékek szerkezete 333
4.3. A vasúti kapcsolókészülékek működtetése 340
4.4. Kapcsolóhenger tervezése 345
4.5. Többes távvezérlés 354
4.6. Automatikus vezérlőberendezések 357
4.7. Védőkészülékek 359
5. Felsővezetékes villamos vasutak energiaellátása 361
5.1. A tápláló áramkörben fellépő feszültségesés 361
5.2. Egyenáramú felsővezetékek kapcsolásai 367
5.3. Egyfázisú felsővezetékek kapcsolásai 370
5.4. Vasútállomások felsővezetékeinek kapcsolása 374
5.5. A sinvisszavezetés 375
6. Vontatási rendszerek 379
6.1. A nagyvasúti villamos vontatási rendszerek 379
6.2. Nem nagyvasúti villamos vontatási rendszerek 389
6.3. A különféle nagyvasúti vontatási rendszerek összehasonlítása 390
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem