1.063.182

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Villamos vasutak

Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 395 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: 308 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kézirat. Tankönyvi szám: J 5-701. Megjelent 200 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasút az ember egyik legnagyobb jelentőségű találmánya és a múlt században végbement ipari forradalom egyik legfontosabb része, amely alapvetően megváltoztatta nemcsak a szárazföldi közlekedést,... Tovább

Előszó

A vasút az ember egyik legnagyobb jelentőségű találmánya és a múlt században végbement ipari forradalom egyik legfontosabb része, amely alapvetően megváltoztatta nemcsak a szárazföldi közlekedést, hanem az emberiség egész életberendezését is, mert összekötötte az egymástól távoleső vidékeket és országokat, és ezáltal lehetővé tette a modern nagyipar kialakulását. Hosszú ideig a gőzmozdony volt a vasút kizárólagos vontató járműve, és a világ vasútjainak túlnyomó része még ma is gőzvontatással működik. A XIX. század végén azonban a szén mellett két másik energiahordozó is megjelent, úgy hogy ma háromféle vasúti vontató jármű szokásos: gőz-, villamos- és dieselmotoros járművek. Nagyvasutakon a villamos vontatás legfőbb előnye a gőzvontatással szemben az, hogy hőerőművekben fejlesztett villamos energia révén három-négyszer jobban kihasználja a szénben rejlő energiát, ezenkívül lehetővé teszi, hogy vontatási feladatokra a gőzmozdonyokhoz szükséges legjobb minőségű szenek helyett kis fűtőértékű szeneket használjunk fel. A füst és korom elmaradása alagutakban, városok belsejében fekvő vonalakon és pályaudvarokon igen jelentős, mert megszünteti a lakások és középületek állandó szennyezését és szükség esetén lehetővé teszi földalatti pályaudvarok építését is. A villamos mozdonynak további előnye a gőzmozdonnyal szemben /és ebből a szempontból a dieselmozdonnyal szemben is/, hogy nem kell magával vinnie az erőművet /kazánt illetve dieselmotort/, tehát a mozdonyba csak a vontatáshoz szükséges gépi berendezést kell beépíteni. Ezért villamos mozdonynak nagyobb lehet a teljesítőképessége, mint az azonos súlyú gőzmozdonynak vagy dieselmozdonynak. Ugyanakkora súlyú villamos mozdony tehát nehezebb szerelvényeket tud azonos sebességgel vontatni, mint a gőzmozdony /illetve dieselmozdony/, vagyis ugyanakkora forgalom lebonyolításához kevesebb vontató járműre van szükség, illetve villamosítás révén ugyanazon a vonalon azonos számú mozdonnyal nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani, mint gőzvontatással. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Villamosvasúti alapismeretek 17
1.1. Bevezetés 17
1.2. Vasúti alapfogalmak 19
1.3. A vontatás mechanikája 30
1.4. Villamosvasúti járművek mozgása és energiafelvétele 51
1.5. Villamosvasúti járművek hajtóművei 80
2. Vontatómotorok 101
2.1. A vasúti vontatásban használt motorfajták 101
2.2. Az egyenáramú soros motor 102
2.3. Az egyenáramú söntmotor 111
2.4. Az egyenáramú kettősgerjesztésű motor 115
2.5. Az egyenáramú külső gerjesztésű motor 118
2.6. Az egyfázisú váltakozóáramú soros kommutátoros
motor 119
2.7. A többfázisú aszinkron motor 125
2.8. A vontatómotorok tulajdonságainak összehasonlítása 131
2.81. A motorok jellege 131
2.82. Irányváltás 135
2.83. A kerekek megcsúszásának következményei 135
2.84. összefoglalás 143
2.9. A vontatómotor igénybevétele és nagyságának
meghatározása 144
2.91. A vontatómotorok terhelhet őségé 144
2.92. A motor melegedésének ellenőrzése 145
2.93. A vontatómotor tervezési adatainak
meghatározása 150
2.94. A vontatómotor főméretei 158
2.95. A vontatómotorok terhelhetőségének villamos
határai 160
2.96. A tapadóerő befolyása a vontatómotorok
terhelhetőségére 174
2.10 A vontatómotorok szerkezeti felépítése 176
3. Villamosvasúti járművek villamos berendezése 181
3.1. A járművek osztályozása 181
3.2. Egyenáramú felsővezetékből táplált soros motoros
járművek 183
3.21. Sebességszabályozás 183
3.22. A járművek vonóerő-sebesség jelleggörbéi 193
3.23. Villamos fékezés 194
3.24. Többmotoros járművek főáramkörének
kapcsolásai 198
3.25. A megengedhető legnagyobb felsővezeték-feszültség 211
3.3. Felsővezetékből táplált egyfázisú soros motoros
járművek 215
3.31. A vontatómotorok 217
3.32. A járműtranszformátorok 220
3.33. A feszültségszabályozás kapcsolásai 223
3.34. Villamos fékezés 231
3.35. A segédüzemek energiaellátása 232
3.36. A főáramkör kapcsolási vázlata 233
3.37- összefoglalás 235
3.4. Diesel-villamos járművek 235
3.41. A dieselmotor és a vasúti jármű tulajdonságainak összehangolása 236
3.42. A jármű főáramköri villamos berendezése 240
3.43. A főgenerátor 241
3.44. A vontatómotorok kihasználása 250
3.45. A dieselmotor megindítása 253
3.46. A főáramkor kapcsolása 253
3.5. Ward-Leonard rendszerű forgóátalakítós járművek 255
3.51. A vontatómotorok 257
3.52. A főgenerátor 260
3.53. A szinkron motor 267
3.54. A transzformátor 271
3.55. A segédüzemek energiaellátása 271
3.56. A főgépcsoport megindítása 272
3.57. A főáramkör kapcsolása 273
3.6. Egyenirányítás járművek 275
3.61. Az egyenirányítás alapösszefüggései 276
3.62. Az egyenirányító 288
3.63. Az egyenirányítós járművek transzformátora 293
3.64. Az egyenirányítók védelme 301
3.65. A hullámos áramú vontatómotorok 365
3.66. Sebességszabályozás 313
3.67. Villamos fékezés 315
3.68. A segédüzemek energiaellátása 316
3.69. A főáramkör kapcsolása 317
3.7. Háromfázisú motorokkal felszerelt átalakítós
járművek 318
3.71. A vontatómotorok 320
3.72. Sebességszabályozás 320
3.73. Villamos fékezés 325
3.74. A fázisát alaki tó 326
3.75. A periódusváltó 329
3.76. A segédüzemek energiaellátása 332
3.77. összefoglalás 332
4. Vasúti járművek készülékei 335
4.1. A vasúti kapcsolókészülékek feladatai 335
4.2. A vasúti kapcsolókészülékek szerkezete 336
4.3. A vasúti kapcsolókészülékek működtetése 345
4.4. Kapcsolóhenger tervezése 348
4.5. Többes távvezérlés 355
4.6. Automatikus vezérlőberendezések 358
4.7. Védőkészülékek 360
5. Felsővezetékes villamos vasutak energiaellátása 361
5.1. A tápláló áramkörben fellépő feszültségesés 361
5.2. Egyenáramú felsővezetékek kapcsolásai 366
5.3. Egyfázisú felsővezetékek kapcsolásai 369
5.4. Vasútállomások felsővezetékeinek kapcsolása 373
5.5. A sínvisszavezetés 373
6. Vontatási rendszerek 377
6.1. A nagyvasúti villamos vontatási rendszerek 377
6.2. Nem nagyvasúti villamos vontatási rendszerek 386
6.3. A különféle nagyvasúti vontatási rendszerek
összehasonlítása 387
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem