A szerkesztő előszava | 7 |
A fizika tantárggyal szemben támasztott társadalmi követelmények (dr. Berkes József) | 13 |
Történelmi előzmények (Bálint József) | 16 |
A felszabadulás előtti fizikaoktatás | 16 |
A XX. század első negyede | 16 |
Mikola Sándor munkássága | 18 |
Öveges József munkássága | 20 |
Módszertani folyóirat születik | 22 |
A felszabadulástól 1963-ig | 22 |
Az 1963-as tanterv | 24 |
Az 1978-as tanterv | 25 |
A módszertani irodalom a felszabadulás óta | 26 |
A modern fizika és a filozófia kapcsolata (Bálint József) | 28 |
A filozófia természettudományos alapjai | 28 |
A fizikai megismerés sajátosságai és jelentősége | 29 |
Dialektikus szemlélet a fogalomalkotásban | 32 |
Az objektív dolgok fizikai tulajdonságai | 33 |
A minőségi és a mennyiségi változások viszonya | 34 |
Lényeg és jelenség | 35 |
Az objektív világ fizikai struktúrája | 36 |
A világnézeti nevelés lehetőségei fizikaórákon (dr. Berkes József) | 38 |
A világ anyagisága | 38 |
Anyagfajták | 38 |
Az anyag térben és időben létezik | 39 |
Az anyag megmaradása | 40 |
A korpuszkuláris anyag szerkezete | 40 |
Az anyag tulajdonságai | 41 |
Az anyag és a mozgás elválaszthatatlan | 42 |
A mozgás - kölcsönhatás | 43 |
A kölcsönhatások fajtái | 44 |
Kiegyenlítődési folyamatok | 45 |
A kölcsönhatás - determináció | 46 |
A dialektika törvényeinek érvényesülése fizikaórákon | 50 |
Mozgás és nyugalom | 51 |
A fizikai megismerés útja | 52 |
A tudományos és az iskolai ismeretszerzés viszonya | 53 |
A fizikai fogalmak, a fogalomalkotás | 57 |
A gyakorlat, az alkalmazás szerepe | 59 |
A fizikai megismerés módszerei | 60 |
A fizikatörténeti események tanításának szerepe | 63 |
Az egyes osztályok témaköreinek világnézeti nevelési lehetőségei (dr. Berkes József) | 66 |
A 6. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 68 |
A kölcsönhatás, erő, mozgás | 69 |
Az energia, a munka és a hő | 74 |
A hőjelenségek | 82 |
A 7. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 85 |
Az elektromos áram | 85 |
Egyensúly a folyadékokban és a gázokban | 89 |
Az egyszerű gépek és a hőerőgépek | 90 |
A 8. osztályos tananyag világnézeti nevelési lehetőségei | 91 |
A testek mozgása | 91 |
A fényjelenségek | 94 |
Az elektromos áram hatásai, az indukció | 96 |
Áramkörök elemi szintű tárgyalása a tulajdonság és a funkció alapján (Bálint József) | 98 |
Egyszerű áramkörök | 99 |
Kapcsolási elemek tulajdonságai | 100 |
Az ellenállás determinatív tulajdonságai, funkciói | 102 |
Összetett áramkörök | 105 |
Alapvető törvények az áramkörökben | 112 |
Az elektromágneses indukció | 122 |
Az indukció alapjelenségei | 122 |
Az indukált áram iránya | 124 |
Az egyenáramú elektromotor komplexitása | 126 |
Az energia szállítása | 127 |
Iskolai tapasztalatok (Bálint József) | 130 |
A kísérleti terv | 130 |
Felmérő feladatok | 131 |
A felmérés eredményének értékelése, tapasztaltok és következtetések | 137 |
Dialektikai tapasztalatok | 143 |
A világnézeti nevelés eszközei és módszerei a fizikában (dr. Berkes József) | 146 |
A fizika tantárgy tanítása kapcsán megvalósítható világnézeti nevelés eszközei | 146 |
A fizikaórákon megvalósítható világnézeti nevelés legfontosabb módszerei | 147 |
A fizika és más tantárgyak koordinációja | 148 |
Utószó (dr. Berkes József) | 151 |
Irodalomjegyzék | 155 |