1.060.435

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Világkép és drámai forma összefüggése Ibsen és Strindberg műveiben

Szerző
Szerkesztő
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: Magyar Színházi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 115 oldal
Sorozatcím: Színházelméleti Füzetek
Kötetszám: 14
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A dolgozat Ibsen és Strindberg drámáit vizsgálja. A vizsgálat alapanyagául olyan müveket választottam, melyek drámairói munkásságuk egy-egy jelentős szakaszát reprezentálják mind a formai megoldás... Tovább

Előszó

A dolgozat Ibsen és Strindberg drámáit vizsgálja. A vizsgálat alapanyagául olyan müveket választottam, melyek drámairói munkásságuk egy-egy jelentős szakaszát reprezentálják mind a formai megoldás terén, mind világnézeti tekintetben. Az elemzésre kerülő drámák kiválasztási szempontja tehát az volt, hogy alkalmasak legyenek Ibsen és Strindberg pályáján a formai-világnézeti fejlődés /ill. változás/ fő állomásainak bemutatására.
Az elemzések célja nem a müvek értelmezése, csak annyiban az, amennyiben minden műelemzés egyben óhatatlanul értelmezést is jelent. A dolgozat - szándékom szerint - inkább drámaelméleti tanulságokkal szolgál, mivel elsődleges célja kimutatni, hogy az irói világkép változásával hogyan változik a drámai forma egy életművön belül, s hogyan függ össze szükségszerűen a kettő. Az egyes elemzések következtetéseinek általánosítása is drámaelméleti szempontú: annak megállapítására törekedtem, hogy hol van a vizsgált drámák helye a dráma münemén belül, és az irók társadalmilag-történelmileg meghatározott világképe hogyan viszonyul a drámai kifejezés lehetőségéhez. Ez a megközelités azonban természetesen drámatörténeti vonatkozásokkal is együttjár. Hiszen szükségképpen fölmerül az a kérdés, hogy a választott irók munkássága a drámai kifejezésnek az adott korszakban tipikus problémáit hordozza-e. Ennek megválaszolása pedig újabb drámaelméleti kérdéseket vet föl, azaz: ezek a társadalmi-történelmi korszak által meghatározott kifejezésbeli-formai problémák milyen következményekkel járnak a drámai münem egészére nézve: kitágitják-e a münemi kereteket, továbbfejlesztik-e a drámai münem fogalmát és megvalósulási lehetőségeit vagy esetleg cáfolják a kor drámai kifejezésének lehetőségét? Végül: levonhatók-e következtetések a dráma münemének további perspektíváira nézve? Előfeltevésem az volt, hogy a XIX. század második felében, ebben a "túlérett" és ugyanakkor előremutató, forrongó korban ezek a drámák egy társadalmi válságot tükröző tudatállapot lecsapódásai, s mint ilyenek, szükségszerűen formai válságot is reprezentálnak. Vissza

Tartalom

Bevezetés 1
Három Ibsen-dráma elemzése
Kisértetek 12
A vadkacsa 23
Solness építőmester 42
Három Strindberg-dráma elemzése
Julié kisasszony 52
Haláltánc 67
Álomjáték 82
Összefoglalás 97
Jegyzetek 107
Irodalom jegyzék 112

Kiss Eszter

Kiss Eszter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Eszter könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem