Előszó
Kedves barátunk!
Nyolcadik osztályos lettél, s így talán utoljára szólíthatunk meg mint tankönyvünk olvasóját, használóját. Közös irodalmi világjárásunk a végéhez közeledik. Reméljük, az elmúlt években megszoktad, hogy irodalomtankönyved naponta forgatott könyved legyen: sokféle ismeret tárháza, érdekes olvasmányok lelőhelye, élmények forrása vagy tanácsot, útbaigazítást adó kézikönyv.
Ebben a tanévben már bizonyosan első látásra is felfedezed, hogy tankönyvünk az előző évekhez hasonló alapelvekkel és szerkezettel kívánja segíteni mindennapi munkádat. Azt is megszokhattad, jó úgy olvasni az irodalmi műveket, mint aki személy szerint érdekelt, mint akit megszólítottak. A párbeszéd tehát ebben a tanévben is folytatódik. A beszélgetés egyik résztvevője változatlanul te vagy. A műveik segítségével megszólaló újabb írók, költők a beszélgetőtársaiddá, barátaiddá lehetnek. Csak rajtad múlik.
A tankönyv lapjain, képzeletbeli utunkat folytatva térben és időben, egyre közelebb kerülünk a mi korunkhoz. A 20. század elejéről indulunk, felvillantva egy-egy időszak legjelentősebb alkotóit, s ha a művek keletkezési évét figyeled, már a te életedhez közeli évszámokat is találsz. Igaz, tankönyveinkben eddig is szerepeltek kortárs alkotók, de most valóban a hozzánk legközelebbi, a 20. századi művek lesznek túlsúlyban a tankönyvi részben és a szöveggyűjteményben is. Reméljük, az is megnyeri tetszésedet, hogy régebben (ötödik osztályban) megismert írók, költők újabb műveit olvashatod. A tárgyul vett korszak kiemelkedő irodalmi műveinek száma rendkívül nagy, válogatásunk ezért csak egy kis ízelítőt szeretne adni a hatalmas kínálatból. Rendező elvünk is lényegében azonos a hetedik osztályos Világjáróval: a műnemek szerint (líra, epika, dráma) csoportosítottuk a műveket, megmutatva a műfajok sokféleségét. Egy-egy költő, író most is többször előfordulhat a különböző műfajoknál. Úgy gondoljuk, ez még segítheti is az alapos ismeretszerzésedet: újból és újból felfrissítheted a régebben tanultakat. Az életrajzok, a művekhez csatolt sokféle szöveg, dokumentum nem megtanulandó tananyagok, de sokat tanulhatsz belőlük: érdekes adatokat gyűjthetsz, kiegészítheted a művekről szerzett közvetlen tapasztalatodat, egyáltalán segíthetnek elmélyedni a gazdag, változatos kultúrájú, izgalmas 20. században. Úgy hisszük, sok hasznod lehet még belőle, a múltunkat ismered meg általa, hiszen te már inkább a 21. század gyermeke vagy.
Eddig sem tagadtuk, most csak megerősíthetjük, könyvünkkel tanítani szeretnénk téged, ezért írtuk minden sorát (elméleti anyagot és feladatokat), mégis figyelmeztetünk, a tankönyvben nincs fontosabb, mint amit az írók „mondtak". Náluknál fontosabbat mi, szerzők sohasem mondhatunk. Ha mégis „belebeszélünk", most is neked szeretnénk segíteni a magyarázattal, a kérdéssel, az összefüggések feltárásával, az ajánlással, a gyakorló és elmélyítő feladatokkal. Ugye tudod már: a párbeszéd résztvevői között te vagy a legfontosabb, hiszen csak akkor jön létre a „beszélgetés", ha te is akarod. Most is te indíthatod el a társalgást, kíváncsiságból vagy kötelességből. Csak a te olvasásod közben szólal meg a többi résztvevő. Egy kérésünk van, bízzál bennük! Hozzád akarnak szólni, neked akarnak válaszolni. Tedd fel kíváncsi kérdéseidet, mert azok vezethetnek el téged a tudáshoz. Mi szerzők azt reméljük, hogy a tankönyved, a tanárod, a társaid és a máshol olvasott könyvek segítségével valamennyi kérdésedre választ kaphatsz.
Ha áttekinted a fejezeteket, láthatod világjáró utunk állomásait. Ezek közben megismerkedhetsz az alkotókkal, példákat láthatsz a legfontosabb műfajokra. A különböző olvasmányokra figyelve pedig sokfelé kalandozhatsz: a művek gazdag, több korszakot is bemutató helyszínein, a 20. század íróinak „modem" világában és egy érdekes, forrongó, eseménydús történelmi korszakban. Szöveggyűjteményünk pedig azt bizonyítja számodra: az irodalom az időben szüntelenül változó folyamat, de az értékek és a formák vissza-visszatérnek.
Vissza