Bevezetésül | 9 |
Előfutárok | 15 |
Az első évtizedek: A kései realizmus és a késő szimbolizmus (1890-1915) | 25 |
A kései realizmus | 28 |
A naturalisták | 29 |
A kései realizmus új változatai | 30 |
A késő szimbolizmus | 32 |
Az osztrák és német késő szimbolizmus | 35 |
Spanyol és portugál változatok | 37 |
Kelet-közép-európai modernizmus | 38 |
Az orosz szimbolizmus | 39 |
Késő szimbolista próza | 41 |
A szimbolista színház | 42 |
Más törekvések a századvégen | 43 |
A "bécsi irodalom" | 44 |
A nyelvi forradalom | 45 |
Századvégi új népiesség | 48 |
A nagy összefoglalók: Proust, Kafka, Ady | 48 |
Az avantgarde kora (1910-1930) | 53 |
Az avantgarde meghatározása | 53 |
Az avantgarde keletkezésének társadalmi okai | 55 |
Az avantgarde filozófiai alapjai | 61 |
Az avantgarde poétikája | 62 |
Az avantgarde története. Guillaume Apollinaire | 62 |
Az izmusok sora | 63 |
Az avantgarde elterjedése és funkcióváltása | 69 |
Az avantgarde és a nemzeti hagyományok | 72 |
Az avantgarde átalakulása, viszonya a munkásmozgalomhoz | 74 |
Az avantgarde "másodlagos" hatása | 81 |
James Joyce | 83 |
A húszas évek | 83 |
A kései realizmus továbbélése | 85 |
Az új szovjet próza. Az új amerikai próza | 87 |
Az új klasszicizmus | 89 |
Az "új játékosság" | 93 |
Szatirikus vonulat. A kamaszregények | 95 |
Az "új tárgyiasság" | 98 |
Bestseller, krimi, sci-fi | 99 |
Új realizmus, szintetikus realizmus, szocialista realizmus (1930-1960) | 103 |
A kor jellege | 103 |
A szintetikus realizmus jellemzói | 105 |
Az avantgarde lehanyatlása | 109 |
A realista fordulat elméleti előkészítése | 114 |
A szintetikus realizmus változatai. A filozófiai nagyregény | 115 |
A történelem iránti vonzalom | 118 |
A lélektani-analitikus regény | 121 |
A kor összefoglaló művei | 123 |
Két életmű: Faulkner és Krleza | 126 |
Avantgarde és realizmus "baloldali" szintézise | 128 |
Az avantgarde-tól a nihil felé | 132 |
Angolszász baloldali avantgarde | 132 |
Garcia Lorca, Hemingway | 133 |
Spanyol és latin-amerikai baloldali avantgarde | 135 |
Az új népiesség | 137 |
Pszeudorealista és jobboldali áramlatok | 140 |
Katasztrofizmus, ermetismo, ellenállási irodalom | 142 |
A második világháború traumája | 143 |
Az 1945 utáni realista törekvések | 147 |
Az olasz neorealizmus | 147 |
A szovjet háborús regény | 148 |
A német lelkiismeret-vizsgálat | 149 |
A szocialista realizmus és változatai | 150 |
Az angol egyetemi regény | 151 |
Az amerikai új realista regény | 152 |
Az avantgarde továbbélése | 155 |
Új avantgarde mozgalmak: lettrizmus, Cobra | 159 |
Az abszurd és a groteszk | 161 |
Az egzisztencialista irodalom | 166 |
Változás az ötvenes években | 169 |
A neoavantgarde időszaka (1960-1975) | 173 |
A neoavantgarde meghatározása | 173 |
A neoavantgarde megjelenésének okai | 174 |
Neoavantgarde és technika | 175 |
A "fogyasztói társadalom" és a neoavantgarde | 177 |
A művészet funkciójának válsága | 178 |
"Új baloldal", "ellenkultúra" és neoavantgarde | 180 |
Esztétikai, kultúrfilozófiai elmélete | 182 |
A neoavantgarde fő típusai | 184 |
A "jel"-művészet | 184 |
A francia "új regény" | 185 |
A komputerköltészet, a képvers | 188 |
Az anarchista "kiáltás"-avantgarde | 193 |
1968 májusa | 196 |
A neoavantgarde a szocialista országokban | 197 |
Neoavantgarde a színpadon | 199 |
Neo-szimbolicitás, új-mágikusság, új-irracionalizmus | 200 |
A neoavatgarde és a politikai tevékenység | 204 |
Neoavantgarde és a harmadik világ | 209 |
A neoavantgarde hanyatlása | 209 |
A neoavantgarde hozadéka | 211 |
Modern realista művek a neoavantgarde évtizedében | 214 |
Az utolsó évtized (1975-1985) | 217 |
Az olvasmány visszatérése. "Új bensőségesség" | 218 |
A történelem iránti érdeklődés | 221 |
A latinamerikai irodalom betörése | 223 |
Fekete-Afrika irodalma | 226 |
Izraeli irodalom | 227 |
A szovjet nemzeti irodalmak | 227 |
A társadalmi regény új válfajai | 228 |
Idézőjeles realizmus. Az irodalom relativizálása | 229 |
A líra vége, | 232 |
Befejezésül | 234 |
Névmutató | 235 |