1.054.133

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Világ-virág

A természetes műveltség alapjelei, és azok rendszere

Szerző
Grafikus
Lektor
Fotózta

Kiadó: Őskép Kiadó
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 281 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal, fotókkal. Negyedik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


Bevezetés
Többé nem lehet kérdés, vajon az agy modellezi-e a környezetét, vagy sem: kell, hogy modellezze." Dr. W. Ross Ashby
Néhány évvel ezelőtt Pállné Kovács Róza korondi (Corund) írókázó... Tovább

Előszó


Bevezetés
Többé nem lehet kérdés, vajon az agy modellezi-e a környezetét, vagy sem: kell, hogy modellezze." Dr. W. Ross Ashby
Néhány évvel ezelőtt Pállné Kovács Róza korondi (Corund) írókázó asszony az általa írókázott cseréptálról (1. ábra) elmondta nekem, hogy annak közepére az életet adó Napot mintázta, belső peremére pedig a cserelapit (cserfalevelet) és a hálót: az életet és a halált jelölő motívumokat. A Napból támadó „nyitó", illetve a Naphoz visszahajló „záró" tulipánok a tavasz és az ősz, a hajnal és az alkony képviselői. (Figyelemre méltó, hogy a motívumok és a belső „fehér" tér együttese ugyanakkor derékszögű osztást, egyenlő szárú keresztet alkot.) A cseréptál mustrája tehát nem öncélúan rendbe rakott hagyományos formák összessége, hiszen alkotója által számontartott, természetes környezetünkről, világunkról szóló hiteles üzenete van.
Ez az önmagában még egyedi esetként kezelhető adat akkor válik igazán lényegivé, ha alaposabban körültekintünk a régi kultúrák és a természeti népek műveltségében; s az egyenlő szárú keresztre szerkesztett rokon alakzatok számlálhatatlan sokaságára lelünk (pl 2., 252., 262. ábra). Ezek a ráismerések késztettek arra, hogy a Vissza

Fülszöveg


A régi kultúrák és a természeti népek műveltségében az elemi alakzatok megszámlálhatatlan sokasága van jelen. Egyebek között a kör, a négyzet, az átlósan osztott négyzet, az állókereszttel osztott négyzet, a kereszttel osztott kör, a lépcső és a spirál. Ezek az alakzatok meghatározó sorrendben egymásból következnek belőlük és általuk szerveződik számos fontos tagoltabb alakzat (pl. forgórózsa,
életfa, kentaur, az analógiásan összetett állat- és növényalakzatok). Mindezek pedig szerte a világon elterjedtek. Földrajzilag egymástól távol eső népek művészetében bukannak föl és gazdasági, társadalmi, szellemi változások ellenére évezredeken át fönnmaradtak. E fölismerések után keresni kezdtem - és meg is találtam a rendező elvet, egy olyan „logikai modell"-t, amely az egymástól térben és időben távol keletkezett
motívumok rendszerét, rokonságát és általános jelentés-tartalmát igazolja. Mindezek után képtelenségnek tűnt számomra, hogy a természetben élő - s annak benne is működő... Tovább

Fülszöveg


A régi kultúrák és a természeti népek műveltségében az elemi alakzatok megszámlálhatatlan sokasága van jelen. Egyebek között a kör, a négyzet, az átlósan osztott négyzet, az állókereszttel osztott négyzet, a kereszttel osztott kör, a lépcső és a spirál. Ezek az alakzatok meghatározó sorrendben egymásból következnek belőlük és általuk szerveződik számos fontos tagoltabb alakzat (pl. forgórózsa,
életfa, kentaur, az analógiásan összetett állat- és növényalakzatok). Mindezek pedig szerte a világon elterjedtek. Földrajzilag egymástól távol eső népek művészetében bukannak föl és gazdasági, társadalmi, szellemi változások ellenére évezredeken át fönnmaradtak. E fölismerések után keresni kezdtem - és meg is találtam a rendező elvet, egy olyan „logikai modell"-t, amely az egymástól térben és időben távol keletkezett
motívumok rendszerét, rokonságát és általános jelentés-tartalmát igazolja. Mindezek után képtelenségnek tűnt számomra, hogy a természetben élő - s annak benne is működő törvényét tiszteletben tartó - ember művészetét rendszertelen, primitív képzelgés, babonás félelem, vagy az ún. „díszítő ösztön" hozta létre és tartotta fönn folyamatosan, évezredeken át, alapjait tekintve változatlanul. Sokkal valószínűbb, hogy egymással szervesen összefüggő külső és belső kényszer alapozta, alakította e műveltséget: a megmaradás és a megismerés gyönyörű kényszere, valamint az érzékelés, az észlelés és a gondolkodás - az ember Teremtőjétől
kapott adottságai.
A logikai modell szervezése és alkalmazása döbbentett rá a négyzet őskori „megtalálásának" jelentőségére; de a modell tette lehetővé számomra - egyebek között azt is -, hogy a természetben élő ember miért rájzol, farag, sző vagy hímez lépcsőt vagy hármas levelet a spirál mellé; hogy a lépcső alak miért alkalmas a „kezdődik"
és a „bevégzett" jelölésére, hogy nemcsak a lépcsőnek, hanem valamennyi „megtalált" elemi alaknak és tagoltabb alakzatnak egyetemes jelentéstartalma van, s e jelek (képletek, motívumok) rendszert alkotnak. Vissza

Tartalom


Tartalomjegyzék
Bevezetés 7
I. „Világ virága, világnak virága" 13
Az osztatlan egész 13
A négyzet alaposztása 14
Azonos jelek az alaposztás négy mezejében 22
A megkülönböztetett átlók 28
II. „Egy a kettő, három a négy " 33
Az alapkettősség 33
Az alaposztású négyzet, a fehér és a fekete minőség
megjelenésének „háza" 35
A három négyzetből szerveződő alak formai adottságai . 37
Az L alak az építkezés, a „teremtődés" csírája 39
Az L alak négy helyzetének alapelrendeződése 51
Az L alak négy helyzetének egyéb alapvető elrendeződései 54
Az alapképletek megjelenési módja a szerves műveltségben (A nyitott és zárt világ-virág. A „forgórózsa") 56
III. „Csak ami nincs, annak van bokra, Csak ami lesz,
az a virág " 80
A 3x3-as négyzethálóban szerveződő jelrendszer 80
A jelrendszer szervezési módja és szerkezete 81
A jelrendszer alakjai a szerves műveltségben (A „sugárzó". A „sugár". A „hal". A „bárány".
Az „ülö madár". A spirál) 86
A spirál és a „hármasság" 95
A lépcső és a spirál kitüntetett szerepe (A kígyóspirál a lépcső és a spirál környezete a jelrendszerben) 104
Különböző jellegű és rendeltetésű lépcsőspirálok a szerves
műveltségben (Elemi alakzatok. Tagolt alakzatok). . . 113 Elemi életfatípusok (A „kapu". A négyes szerkezetű
életfa) 135
Az egyező (II) és a keresztező (X) képlet 161
Rokon alakok szerveződési módja a különféle
műveltségekben - és a logikai modell jelrendjében . . 170 A hat alak négy-négy jelhelyzetének forgó, nyitott és zárt
elrendeződése a 3x3-as jelrendszerben (A „sugárzó". A „sugár". A „hal". A spirál. A „bárány".
Az „ülő madár") 177
A 3x3-as jelrendszer 36 jelének alapelrendeződései (A forgásképlet. A nyitott és a zárt elrendeződés) 192
Felhasznált irodalom 234
Függelék 239
Tanulmány az aranymetszésről. (A 4x4-es jelrendszer alapszerkezete és az aranymetszés. A tér-idő jelölődése
a logikai modellben) 241
Logikai formaszervezés és formaszerveződés 251
A teremtő ige működése a négyzetrácsban (Pap Gábor írása) 273-281

Molnár V. József

Molnár V. József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár V. József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem