1.044.810

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Viharos életpályám szellemi hagyatékaiból, üzeneteiből

Jövőképeim

Szerző
Szerkesztő
Róla szól
Lektor

Kiadó: Vajdasági Magyar Tudományos Társaság
Kiadás helye: Újvidék
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 245 oldal
Sorozatcím: A Vajdasági Magyar Tudományos Társaság kiadványai
Kötetszám: 37
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 18 cm
ISBN: 978-86-88077-01-9
Megjegyzés: Második kiegészített kiadás. 120 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Kiadó, a Vajdasági Magyar Tudományos Társaság Viharos életpályám szellemi hagyatékaiból, üzeneteiből c. könyvem második kiadásával bizonyítja annak időszerűségét és lehetőséget nyújt, hogy... Tovább

Előszó

A Kiadó, a Vajdasági Magyar Tudományos Társaság Viharos életpályám szellemi hagyatékaiból, üzeneteiből c. könyvem második kiadásával bizonyítja annak időszerűségét és lehetőséget nyújt, hogy eljusson mindazokhoz, akik sorskérdéseink iránt fogékonyak és felelősséget éreznek a vajdasági magyarság jövőjéért, fennmaradásáért.
A könyvben igyekeztem feltárni a "nagy politika", az egyes hatalmak kétes szerepét a "kis népek" ("legyőzöttek") sorsának - balsorsának - alakításában, megfeledkezvén a különböző chartákban és kiáltványokban tett ígéreteikről egy igazságosabb világ megteremtésére. Arra a kérdésre is kerestem a választ, hogy milyen erőforrásokra támaszkodva igyekezett a vajdasági magyarság - és az összmagyarság - újból és újból talpra állni, kisebbségi sorsban is fejlődőképes nemzetrészként fennmaradni, sőt az újabb kihívásoknak is megfelelni, helytállni.
Sorsunk alakulását a XX. század közepétől (de különösen a végétől) nagymértékben befolyásolták az emberi szellemet és lelket romboló ideológiák, a fasizmus és a kommunizmus. Habár megtépázva, ezeket is sikerült túlélnünk. Kényszerítő körülmények között létrejött szövetkezéseinkért ezekkel az erőkkel, majd szembefordulásainkért velük szemben, nagy árat kellett fizetnünk. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 1
I. FEJEZET - VÁLOGATÁS DR. TÓTH LAJOS NAPI- ÉS HETILAPOKBAN MEGJELENT CIKKEIBŐL 4
Nyaraló gyerekek között 4
Előkészületek az új tanévre 5
Egy nevelőapa gondoskodása 6
A gyermekek túlterhelése 8
Jóakaratú céltévesztés 9
Jellemnevelés 10
A "nagyok" nyomdokain 12
Elfelejtettük volna 13
Házi feladat 14
Különböző kritériumok szerint 15
Milyen tanítási nyelvű tagozatra írassam? 17
A nemzetiségi tanulók anyanyelvi oktatása legújabb reform-törekvéseink tükrében 19
A rosszindulat pedagógiája 21
Meggyőző érvek helyett - támadás és fenyegetés 24
A nemzetiségi oktatás dilemmái - megoldásra váró kérdései 26
Új időszak kezdetén a nemzetiségi politikában 29
Az anyanyelvű oktatás a nemzeti kisebbségek fennmaradásának és fejlődésének legfőbb záloga 32
A nemzeti egyenjogúság megvalósítása az oktatásban 35
Milyen tanítási nyelvű tagozatra írassam? 38
Süllyedő társadalom - a felelősség hiánya 41
Háborús füstfelhők Eszék felett 43
A kisebbségi sors átélése az elmúlt évtizedek viharában 45
A halál nem alibi 48
Magyar nyelvű iskolába írassam-e? 50
Oktatásügyi törvénytervezetek a korszerű irányítási törekvések és a kisebbségi jogok tükrében 54
A középfokú oktatási törvénytervezet a nemzetiségek nyelvén folyó szakoktatás megszüntetését irányozza elő 56
Elszalasztott alkalom 58
A nevelés válsága 60
A nemzeti tudat kialakulásának körülményei az anyaországban és a kisebbségben élő magyarság körében 63
II. FEJEZET - RÉSZLETEK DR. TÓTH LAJOS TANULMÁNYAIBÓL ÉS KÖNYVEIBŐL 70
1. Tanulmányok 70
A magyar nemzetiségi tanulók anyanyelvi oktatása 70
A magyar nyelv tanításának eredményessége - Az eredmények megállapítása és kiértékelése 85
A régmúlt emlékei a Drávaszögből 93
Szabadkai magyar nyelvű oktatás a XX. század utolsó évtizedében 100
2. Könyvek 110
Magyar nyelvű oktatás a Vajdaságban 1944-től napjainkig 110
Letűnt világok tanúja 111
Anyanyelvű oktató- és nevelőmunkánk színvonalának emeléséért (neveléstudomány) 114
Történelemtanításunk alappillérei 116
3. Legújabb tanulmányok 118
A magyar és délszláv nemzetiségű általános és középiskolai tanulók oktatása és nevelése a békés együttélésre, meg együttműködésre 118
Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharcban rejlő nevelési lehetőségek 131
Magyar nyelvű oktatásunk fejlesztésének lehetőségei és főbb irányai a Vajdaságban 145
A nemzeti kisebbségek (nemzetiségek) egyenrangúságának példaértékű változatai - modelljei 157
4. Méltatások Dr. Tóth Lajos munkáiról 170
Kőművesné Nyáry Márta: Lelkem tanárai találkoznak 170
Herceg János: Vasárnapi levelek 172
Kapronczay Károly: Letűnt világok tanúja : 173
III. FEJEZET - A MÚLT TAPASZTALATAIN ALAPULÓ JÖVŐKÉPEM 176
1. Az emberiség jövője 176
2. Az ANYAORSZÁGI ÉS A HATÁRON TÚLI MAGYARSÁG JÖVŐJE 196
3. A vajdasági magyarság jövője 216
UTÓSZÓ 235
DR. TÓTH LAJOS TUDOMÁNYOS-SZAKMAI ÉLETRAJZA 236
DR TÓTH LAJOS TUDOMÁNYOS ÉS SZAKMAI PUBLIKÁCIÓI 239

Dr. Tóth Lajos

Dr. Tóth Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Viharos életpályám szellemi hagyatékaiból, üzeneteiből
Állapot:
3.580 ,-Ft
18 pont kapható
Kosárba