1.053.719

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vezetéslélektan 4.

A vezető mint egyén/A vezető a szervezetben

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Budapesti Műszaki Egyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mindenkinek, aki csak dolgozott vagy dolgozik, akár beosztottként, akár vezetőként, vannak tapasztalatai, élményei a szervezetek, intézmények működéséről és vezetéséről.
A vezetéslélektan - amely... Tovább

Előszó

Mindenkinek, aki csak dolgozott vagy dolgozik, akár beosztottként, akár vezetőként, vannak tapasztalatai, élményei a szervezetek, intézmények működéséről és vezetéséről.
A vezetéslélektan - amely a pszichológia és a menedzsment találkozásából született -, arra törekszik, hogy valamifajta módszeres leírását adja a szervezeti működés és a vezetés jelenségeinek, törvényszerűségeinek.
A vezetéslélektan tárgyalása remélhetőleg feleleveníti tapasztalatainkat, élményeinket is, s bizonyos töprengéseinkre, kérdéseinkre választ is ad. De könnyen lehet, hogy újabb kérdéseket, problémákat vet föl bennünk. Korántsem állítom, hogy minden kérdésre megadjuk a megfelelő választ, de bizonyos ismeretek birtokában már az önálló válaszkeresésre is vállalkozhatunk. Valójában erre van, erre lenne szükségünk, hiszen olyan dinamikusan változó jelenségvilágról van szó, amely mindig meghaladja a leírható, megfogalmazható törvényszerűségeket.
Különösen örvendetes, hogy ez a kötet az oktatásban működő olyan intézményvezetők kezébe kerül, akik felismerték: hivatásuk ötvözi a szocializáló oktató-nevelő munkát és a modern menedzseri tevékenységet. Ennek alapján pedig vállalták, hogy az utóbbi terület ismeretanyagában is elmélyednek.
Könyvünk felépítése kettős. Egyrészt összefoglaló ismeretanyagot, elméleti áttekintést adunk a vezetéslélektan szerteágazó eredményeiről. A vezetéslélektani ismereteket a következő csoportosításban tárgyaljuk
- a vezető mint egyén,
- a vezető a csoportban,
- a vezető a szervezetben,
- a vezetői tevékenység.
Ez a tárgyalásmód igazodik a vezetéslélektan nemzetközileg kialakult tematikájához.
Könyvünk másrészt igazodik a távoktatás feltételeihez, ezért a második részben az önálló tanuláshoz állítottunk össze feladatgyűjteményt.
Ezeknek a feladatoknak, gyakorlatoknak a megoldásával juthatunk el az iskolai szervezetek vezetéséhez, illetve a saját munkánkban felmerülő emberi és pszichológiai problémák valóságos megragadásához és talán megoldásához.
Miközben érvényesítjük ezt a sajátos tematikát, tárgyunk azt is megkívánja, hogy felelevenítsük a pszichológiai ismeretek vázlatát, utaljunk a menedzsmenttel való kapcsolatokra és az iskolavezetés néhány alapkérdésére.
Ez a könyv, valamint a végén található irodalmi összeállításból választható művek az érdeklődéstől függően egészíthetik ki, tehetik teljesebbé a menedzsmenthez kapcsolódó pszichológiai ismeretek megszerzését.
Arra nem vállalkozhatunk, hogy kész „recepteket" adjunk bármilyen kérdéshez, de ha ezeket az ismereteket, gyakorlatokat az önálló munka egészíti ki, bizonyosak vagyunk abban, hogy sok vezetési helyzet megoldásához megtalálja a kulcsot a tanulmányait végző kedves olvasó. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
Első rész: Elméleti összefoglalás 9
I. fejezet: A pszichológia, a menedzsment és a vezetéslélektan alapjai 11
1. Az általános pszichológia vázlata 11
a) A pszichológia fogalmának értelmezése 11
b) A lelki jelenségekről általában 12
c) Megismerő funkciók 12
d) Dinamikus irányulások 14
e) Az érzelmek 16
2. A személyiségről 16
a) Az emberismeret 17
b) Személyiségjegyek 18
3. A pszichológia területei 23
4. A humán menedzsment áttekintése 23
a) A szervezés és a vezetéselmélet 23
b) A munkatudományok 24
c) A viselkedéstudományok 24
d) Szervezetpszichológia 25
e) Szervezetfejlesztés 25
f) Az emberi erőforrások fejlesztése 28
5. Iskolavezetés és vezetéslélektan 29
a) A menedzsment a köznevelésben 29
b) A vezetői készség és vezetéslélektan 30
Ellenőrző kérdések, feladatok 33
II. fejezet: A vezető mint egyén 35
1. A vezetővé válás modelljei 35
a) A karizma, a karizmatikusság 35
b) Az erőszak- behódolás modellje 36
c) A születési előjog 36
d) A rokonszenv és a bizalom elve 36
e) A választás módszere 37
f) A képzettség, a képesítés szerepe 37
g) A tulajdonságelmélet 38
h) A kontingenciaelmélet 38
i) A véletlen szerepe 39
j) Szociológiailag preferált jegyek 39
k) Alkalmasságvizsgálati eljárások 40
2. Az egyén és munkája 41
a) Az alkalmasság és feltételrendszere 41
b) A munkaköri alkalmasság összetevői 42
c) A munkaköri feladatok 43
d) A munkatevékenység elemzése, leírása 46
e) A követelmények megállapítása 47
f) A kiválasztási módszerek 48
3. A munka értékelése, minősítése 49
a) A minősítés a nemzetközi szakirodalomban 49
b) A dolgozók minősítése 50
Ellenőrző kérdések, feladatok 54
III. fejezet: A vezető a csoportban 55
1. A csoportdinamika 55
2. A szociometria 56
3. Az emberi kapcsolatok jellemzői 58
a) A kommunikációs folyamat 58
b) Alá- és fölérendeltségi viszonyok 60
c) A kommunikáció két szintje 61
4. Az érzelmek és indulatok 62
5. Az interakciós folyamat 63
a) Az interakciós folyamat típusai 63
b) Problémamegoldó viselkedési módok 64
c) A csoportbeli viselkedés elemei 65
6. Az empátia, a beleélés képessége 66
7. A szociális készségfejlesztés 67
a) A tréningmódszer 67
b) A csoportformák változatai 68
c) A csoportok működése 68
d) Az önismeret 69
e) A csoportfolyamat 71
Ellenőrző kérdések, feladatok 73
IV. fejezet: A vezető a szervezetben 75
1. Az ember és a szervezetek 75
2. A személyiség motivációs rendszere 77
a) A pszichoanalízis 77
b) A „mezőelmélet" 78
c) Murray szükségletelmélete 79
d) Maslow motivációselmélete 80
e) Herzberg munkamotiváció elmélete 80
f) Rogers személy-központú megközelítése 81
g) A teljesítménymotivációs iskola 81
h) Az „OD" és „HRD" irányzata 83
i) A Berne-féle személyiségelmélet 84
j) A motiváció további hatásai 85
3. Tanuláselméletek a szervezeti viselkedésről 86
4. A magatartási döntéselmélet 88
5. Formális és informális struktúrák 89
a) A formális szervezet 89
b) Az informális szervezet 90
6. A kommunikációelmélet 92
7. A szerepek, mint a viselkedés formái 93
a) A szerepek alapvető típusai 94
b) A szerepkonfliktusok típusai 95
8. A kultúra és a szervezed viselkedés 97
a) A szervezeti kultúra alapdimenziói 98
b) Különböző kultúraelméletek 99
9. A szervezetfejlesztés alapjai és módszerei 100
a) Különböző irányzatok, eljárások 100
b) Az optimális eredményesség feltételei 102
c) A megbízási szakasz 103
d) Információgyűjtés a szervezetről 103
e) Előzetes interjúk lefolytatása 105
f) Együttműködési és szervezetfejlesztési tréning 106
g) Folyamatkonzultáció 108
h) Az eredmények hasznosítása 109
10. A humán menedzsment a szervezetben 109
Ellenőrző kérdések, feladatok 112
Második rész: A módszertani gyakorlatok alkalmazása 113
Bevezetés 115
1. Feltételezés az emberekről 116
2. Tanulási, gondolkodási, szellemi feldolgozási módok és a vezetési problémák közelítésmódjai 117
Tanulási stílus és vezetői közelítésmód 117
3. Az alkalmasság lényege 118
Kérdések, feladatok 118
4. Vélemény a munkaalkalmassági követelményekről 119
Feladatok 128
5. Alkalmassági kritériumok 129
6. A kiválasztási módszerek az esélyes jelöltek felkutatására 130
Feladatok 130
7. Szempontok a minősítő és értékelő munkához 131
8. A közalkalmazotti minősítési rendszer 132
9. Egy minisztériumi minősítési rendszer 134
10. Szempontok a felvételre jelentkezővel folytatott beszélgetéshez 142
Feladatok 143
11. A szervezet és az egyén közötti konfliktusok 144
Feladatok 144
12. A munkahelyi stressz forrásai 145
Feladatok 145
13. Az egyén fejlődésének különböző lehetőségei 146
Feladatok 146
14. A változtatás és a fejlődés elősegítése 147
Feladatok 147
15. A „Q"-elemzés" 148
Feladatok 149
16. A szervezet mint rendszer értékelése 150
Feladatok 156
17. A kiscsoportok hatékonyságának öt feltétele 157
Feladatok 158
18. A munkaköri szerepkapcsolatok felmérése 159
Feladat 159
19. A szervezeti gátló tényezők 160
20. Az egészséges és hatékony szervezet jellemzői 160
Feladatok 161
21. A változtatással szembeni ellenállások főbb típusai 162
Feladatok 162
22. Konfliktustipológia: a konfliktusok szintjei 163
23. Konfliktus kezelési módok (Thomas-Kilmann alapján) 164
24. A vezetői rács 168
Feladatok 169
25. Interperszonális készségeim 170
Irodalom 173

Dr. Gazdag Miklós

Dr. Gazdag Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gazdag Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem