1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vezetési ismeretek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 232 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kevés olyan tudomány van, mint a vezetéselmélet Úgy érezzük, hogy mindannyian értünk hozzá, hiszen az életben lépten-nyomon kerülünk olyan helyzetbe akaratlanul is, hogy vezető szerepbe... Tovább

Előszó

Kevés olyan tudomány van, mint a vezetéselmélet Úgy érezzük, hogy mindannyian értünk hozzá, hiszen az életben lépten-nyomon kerülünk olyan helyzetbe akaratlanul is, hogy vezető szerepbe kényszerülünk. Természetesen a gazdasági társaságok kinevezett felső- és középvezetői egészen más helyzetben vannak. Nekik tudatosan készülniük kell erre a feladatra, sőt már kiválasztásuk is különleges feladat, hiszen bebizonyosodott, hogy egyes képességek, emberi tulajdonságok hiánya miatt alkalmatlanok lehetnek a vezetői posztra.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy a vezetési ismeretek irodalma nem tud kész recepteket adni. Igen hamar kiderül, hogy a szituációk végtelen variációjában a módszereket is különbözőképpen kell megválasztani. Ezért a vezetést nemcsak megtanulható tudománynak és gyakorlati elemekből álló szakmának, hanem művészetnek is nevezik.
Az előbb elmondottak már jelzik, nem könnyű feladatra vállalkozik az, aki el akarja sajátítani a vezetéselmélet alapjait. Ez a jegyzet azoknak a vasúti szak- és továbbképző tanfolyamokon résztvevő kollégáknak készült, akik középvezetői munkakör betöltésére jogosító bizonyítványt fognak kapni. Ez az egy könyv azonban nem pótolhatja a bőséges szakirodalom részletes tanulmányozását, amelyet a gyakorlati munka során is folytatni kell. Erre biztatok mindenkit - hiszen mint mindenben az életben, ezen a téren is mindig megjelennek az új kutatási eredmények, gyakorlati tapasztalatok. A jó vezetőt pedig hangsúlyozottan jellemzi, hogy folyamatosan önképzéssel is fejleszti magát.
A jegyzet összeállításánál figyelembe kellett vennem, hogy a rokon és határtudományok főbb részeivel is megismertessem az olvasót (természetesen a terjedelmi korlátok figyelembevételével). A témakörök sorrendje ugyan meghatároz egy irányt, de az egyes fejezetek viszonylagos önállósága lehetővé teszi a „szemezgetést". Azt javaslom mégis, a könnyebb érthetőség kedvéért egyetlen fejezetet se hagyjon ki. A tanulás és a vizsgára való felkészülés megkönnyítése érdekében a tankönyvben sok gyakorlati példa található és a fejezetek végén ellenőrző kérdések olvashatók.
Azt azonban semmiképp ne felejtse el a kedves olvasó, hogy csak könyvből nem lehet megtanulni az emberek, munkafolyamatok és szervezetek vezetését. Nagyon sok megfigyelés, kínnal és keservesen megszerzett tapasztalat árán, sok esetben a megérzés, az intuíció felhasználásával lehet jó eredményeket elérni.
E gondolatok jegyében kíván mindenkinek sikeres elmélyülést és felkészülést a vezetési ismeretek tanulásához.
A szerző Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
1. A VEZETÉS ÁLTALÁBAN 9
1.1. A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓJA, SZINTJEI 9
1.1.1. A vezetés funkciói 9
1.1.2. Tervezés 12
1.1.3. Szervezés 13
1.1.4. Az emberek irányítása (közvetlen irányítás) 14
1.1.5. Koordináció 14
1.1.6. Ellenőrzés 15
1.1.7. A vezetés szintjei, erőforrásai 15
1.2. A VEZETÉSELMÉLET TÖRTÉNETE 17
1.3. A VEZETŐI KÉPESSÉGEK ÉS SZEREPEK 20
1.3.1. A fejlesztendő vezető képességek 20
13.2. A vezetői szerepek 22
2. A VEZETÉS KÖRNYEZETE 24
2.1. A VEZETÉS KÖRNYEZETÉNEK ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA 24
2.1.1. A gazdasági (piaci) környezet 25
2.1.2. Politikai környezet 26
2.1.3. Szociális környezet 26
2.1.4. Technológiai (tudományos-technika) környezet 26
2.2. NEMZETI KULTÚRA 26
2.2.1. A nemzeti kultúrák csoportosítása 27
2.2.2. A nemzeti kultúrák találkozásának gyakorlati hatásai 28
2.3. SZERVEZETI KULTÚRA 30
2.3.1. A szervezeti kultúra jellemzői 30
2.3.2. A szervezeti kultúrák csoportosítása 32
2.4. A VÁLLALAT ADOTTSÁGAINAK BEFOLYÁSOLÓ SZEREPE 33
2.4.1. A vállalkozás mérete 34
2.4.2. Alapfolyamati és információtechnológia 34
2.4.3. A vállalkozás eredete 34
2.4.4. A telepítési helyzet 35
2.4.5. A szervezet alapfeladatai (tevékenységi kör) 35
2.5. KONTINGENCIA ELMÉLET 35
3. A SZERVEZETI FORMÁK 37
3.1. A SZERVEZETEKRŐL ÁLTALÁBAN 37
3.2. A MUNKASZERVEZETEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI 37
3.2.1. A munkamegosztás 38
3.2.2. A hatáskörmegosztás 39
3.2.3. A koordináció és eszközei 40
3.2.4. A szervezet összetevői 43
3.2.5. A különböző konfigurációk jellemzői 44
3.3. A MUNKASZERVEZETEK FŐBB TÍPUSAI 48
3.3.1. Vállalkozói (lineáris) szervezet 49
3.3.2. Funkcionális szervezet 49
3.3.3. A divizionális szervezet 51
3.3.4. A mátrix szervezet 55
3.3.5. Konszern- és holding szervezet 58
3.4. A MÁV RT. FELÉPÍTÉSE 60
3.5. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT, AZ ÜGYREND 60
3.6. SZERVEZETI VÁLTOZÁSOK KEZELÉSE 62
3.6.1 Változásvezetési taktikák 64
4. EGYÉN A SZERVEZETBEN 68
4.1. A SZEMÉLYISÉG, A SZEMÉLYISÉG MÉGIS MERÉSE 68
4.1.1. A személyiségtípusok 71
4.1.3. Az önismeret 72
4.1.4. OK-elmélet 75
4.2. KÉPESSÉGEK, TANULÁS 77
4.2.1. A klasszikus kondicionálás elmélete 78
4.2.2. Az operáns kondicionálás elmélete 78
4.2.3. A társas tanulás elmélete 79
4.2.4. Komplex tanulás 79
4.2.5. Tudatos-tudattalan tanulás 79
4.2.6. A változások tanulása 80
4.3. ÉRZÉKELÉS, ÉSZLELÉS 80
4.4. HIEDELMEK, ÉRTÉKEK, BEÁLLÍTÓDÁS 82
4.5. DÖNTÉSELMÉLET 84
4.6. HATALOM ÉS BEFOLYÁS 87
4.6.1. Személyes hatalomforrások 89
4.6.2. A szervezetek által biztosított hatalomforrások 90
4.6.3. A szervezet külső függéséből következő hatalom 91
5. MOTIVÁCIÓ 93
5.1. A MOTIVÁCIÓ LÉNYEGE 93
5.2. A MOTIVÁCIÓ TARTALOMELMÉLETEI 94
5.2.1. Maslow szükséglet hierarchiára alapozott motivációelmélete 95
5.2.2. Herzberg kéttényezős modellje 97
5.2.3. Alderfer létezés-kapcsolat-fejlődés elmélete 99
5.2.4. McClelland kapcsolat-teljesítmény-hatalom elmélete 99
5.2.5. Hunt cél-motiváció elmélete 100
5.3. A MOTIVÁCIÓ FOLYAMATELMÉLETEI 101
5.3.1. Skinner megerősítéselmélete 101
5.3.2. Célkitűzés-elmélet 103
5.3.3. Elvárás-elmélet 104
5.3.4. Méltányosság-elmélet 106
5.4. AZ EGYÉNEK MOTIVÁCIÓS MÓDSZEREI 108
5.4.1. Teljesítményértékelés 108
5.4.2. Munkakör átalakítás 111
5.5. MEGEGYEZÉSES EREDMÉNYCÉLOKKAL VALÓ VEZETÉS 112
6. CSOPORTOK 115
6.1. A CSOPORTOK TÍPUSAI 115
6.2. A CSOPORT KÜLSŐ ÉS BELSŐ FELTÉTELRENDSZERE 117
6.3. A CSOPORT STRUKTÚRÁJA 118
6.3.1. A csoport mérete 118
6.3.2. A csoport összetétele 119
6.3.3. Szabályok, csoportnormák 120
6.3.4. A státusz 121
6.3.5. A csoportszerepek 121
6.4. A CSOPORTOK FEJLŐDÉSE 123
6.5. EGYÉNI ÉS CSOPORTKONFLIKTUSOK 123
6.5.1. A konfliktus fogalma 123
6.5.2. A konfliktusok forrása 125
6.5.3. A konfliktus kialakulása 125
6.6. KONFLIKTUSKEZELÉS 127
6.6.1. Személyközi konfliktusok kezelése 127
6.6.2. Csoportközi konfliktusok kezelése 130
6.6.3. A stressz és kezelése 132
6.7. CSOPORTOS DÖNTÉSHOZATALI MÓDSZEREK 133
6.8. A MUNKAHELYI LÉGKÖR 135
7. SZEMÉLYES VEZETÉS (VEZETÉSI STÍLUSOK) 138
7.1. A KLASSZIKUS IRÁNYZAT VEZETÉSI STÍLUS FELFOGÁSA 138
7.2. AZ EMBERI VISZONYOK IRÁNYZATÁNAK VEZETÉSI STÍLUS FELFOGÁSA 140
7.3. A VEZETŐI TULAJDONSÁGOKON ALAPULÓ MEGKÖZELÍTÉSEK 141
7.4. A DÖNTÉS KÖZPONTÚ ELMÉLETEK 141
7.5. A SZEMÉLYISÉGKÖZPONTÚ ELMÉLETEK 144
7.6. A KONTINGENCIA ELMÉLETEK 146
7.7. EMBERKÖZPONTÚ VEZETÉS 147
7.8. AZ ÁTALAKÍTÓ VEZETÉS 149
8. HUMÁN ERŐFORRÁS-GAZDÁLKODÁS 153
8.2. A HUMÁN ERŐFORRÁS-GAZDÁLKODÁS TEVÉKENYSÉGEI 153
9. STRATÉGIAI VEZETÉS 157
9.1. A STRATÉGIAI VEZETÉS LÉNYEGE 157
9.2. A STRATÉGIAI TERVEZÉS MÓDSZEREI 160
9.3. AZ ÜZLETI TERV 162
9.4. KONTROLLING 164
9.4.1. A kontrolling fogalma '64
9.4.2. A kontrolling eszközrendszere 166
10. ELLENŐRZÉS i69
10.1. AZ ELLENŐRZÉS ALAPFOGALMAI, A VELE SZEMBEN TÁMASZTOTT KÖVETELMÉNYEK I69
10.2. AZ ELLENŐRZÉSEK CSOPORTOSÍTÁSA 170
10.2.1. A belső ellenőrzések fajtái 171
10.3. AZ ELLENŐRZÉS FOLYAMATA, MÓDSZEREI 173
10.3.1. Az ellenőrzések előkészítése 175
10.3.2. Felkészülés az ellenőrzésre 176
10.3.3. Az ellenőrzés végrehajtása 177
10.3.4. A helyszíni ellenőrzés megkezdése, lebonyolítása 178
10.3.5. A helyszíni ellenőrzés módszerei 179
10.3.6. A megállapítások írásba foglalása 181
10.3.7. Az ellenőrzések hasznosítása 184
10.3.8. Az ellenőrzés alapján teendő intézkedések 184
10.4. A VIZSGÁLATI PROGRAM 185
10.5. A VIZSGÁLATI JELENTÉS 186
10.6. A MÁV RT. B. 20. SZ. UTASÍTÁSA 186
11. A VEZETŐI MUNKA GYAKORLATI TERÜLETEI 188
11.1. KOMMUNIKÁCIÓ 188
11.1.1. A kommunikáció fogalma 188
11.1.2. A kommunikáció formái, csatornái 190
11.1.3. A kommunikáció zavarai 193
11.1.4. Egy kis tárgyalástechnika 194
11.2. A VEZETŐI IMAGE 197
11.3. VEZETŐI TITKÁRSÁG, ÜGYVITEL 199
11.3.1. A vezetői titkárság lényege 199
11.3.2. Ügyiratkezelés 200
11.3.3. A titkárság egyéb feladatai 201
11.3.4. A MÁV Rt. Ügyviteli Utasításai 202
11.4. VEZETŐI INFORMÁCIÓS RENDSZER 204
11.5. ETIKA 207
11.5.1. Üzleti etikáról általában 207
11.5.2. A MÁV Rt. üzleti etikája 209
11.6. ETIKETT, PROTOKOLL 210
11.6.1. Általános illemtan 210
11.6.2. Az üzleti etikett fontosabb kérdései 214
11.7. TÁRGYALÁSOK, ÉRTEKEZLETEK, ELŐADÁSOK SZERVEZÉSE 217
11.8. VEZETŐI IDŐGAZDÁLKODÁS 221
11.9. MINŐSÉGMENEDZSMENT 224
11.9.1. A minőség, mint követelmény 224
11.9.2. A teljes körű minőségirányítás (TQM) 225
GYAKORLÓ FELADATOK 231
IRODALOMJEGYZÉK 232

Keszmann János

Keszmann János műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Keszmann János könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem