Előszó
Előszó
„Ha most is azt csinálod, amit eddig, akkor megint oda jutsz, ahol vagy"
A hazai és nemzetközi iskolai szervezetkutatások egyetérteni látszanak abban, hogy e nagy történelmi hagyománnyal...
Tovább
Előszó
Előszó
„Ha most is azt csinálod, amit eddig, akkor megint oda jutsz, ahol vagy"
A hazai és nemzetközi iskolai szervezetkutatások egyetérteni látszanak abban, hogy e nagy történelmi hagyománnyal bíró intézményi világ számára is elérkezett a filozófia és/vagy szemléletváltás korszaka. A változást - és ebben is egyetértés mutatkozik - az iskola szervezeti és kulturális szerepének újbóli felépítésével lehet csak eredményesen megalapozni.
Nem vitás, hogy a modern iskoláknak továbbra is meg kell őrizniük azt a kettős kötődésüket, melynek egyik ágense a kultúrában rögzített értékek tradicionális áthagyományozásában, másik ágense pedig az egyre dinamikusabban jelentkező intézményi-szervezeti kihívásokhoz való érzékenységben érhető tetten.
Nagyon is aktuális tehát azt a kérdést feltennünk, hogy miképpen követhetjük nyomon az iskolák szervezeti kultúrájának átalakulási folyamatát, és ami még ennél is fontosabb, milyen eszközrendszer áll ahhoz rendelkezésünkre, hogy a szervezeti folyamatokba tudatosan és hatékonyan avatkozhassunk be. Úgy is fogalmazhatnánk tehát, hogy
• ismerjük-e pontosan az iskolák belső szervezeti és életvilágát;
• kapcsolatba tudjuk-e hozni ezeket a dimenziókat a vezetés működési mechanizmusainak tipikus jegyeivel;
• fel tudjuk-e tárni, hogy milyen vezetési mechanizmusok támogatják, illetve akadályozzák egy adott iskola belső szen'ezeti és életvilágának megerősödését.
A válasz - az első pillanatban - nagyon egyszerűnek tűnik: vegyük elő a legkorszerűbb szervezet- és vezetéselméleti szakirodalmat, ismerjük meg a szervezeti folyamatokat, külső és belső változásokat magyarázó és értelmező modelleket, és illesszük hozzá a megfelelő vezetési technikát. Ám, ha jobban elmélyedünk a kérdéskörben, rá kell eszmélnünk, hogy az iskolai szervezetek olyan sajátosságokkal rendelkeznek, amelyek a szervezetelméleti fogalmak egyszerű adaptálása helyett kreatív megközelítést, az iskola külső és belső világának interdiszciplináris megközelítését igénylik. Ezt célozza meg e kötet szerzője is, aki igazgatóként és
- 3 -
Vissza