Előszó | 19 |
A vezető | |
Egy kis történelem | 29 |
Mi a vezetés? | 29 |
"Az idő kútja" | 32 |
"Az ipar kapitánya" | 35 |
Max Weber és a bürokratikus vezetés | 36 |
A termelés specialistája: Frederich Winslow Taylor és a "tudományos vezetés" | 37 |
A szervezés specialistája: Henri Fayol | 39 |
Elton Mayo és a "human relations" - avagy a munka szociológiai megközelítése | 41 |
Elméletek és modellek | 43 |
Vezetői szerepek | 45 |
Humanisztikus megközelítések | 46 |
A sikeres vezető tulajdonságai | 53 |
Viselkedési modellek - vezetési stílusok | 62 |
A sikeresség, mint a helyzet függvénye (kontingencia-elméletek) | 67 |
A Z-elmélet feltételezései | 76 |
A R-elmélet feltételezései: relációs megközelítés | 79 |
A vezetés rendszerelméleti megközelítése | 80 |
Az átalakító (transzformáló) vezetés modellje | 82 |
A vezetési stílus "ára" | 88 |
A vezetői hatalom | 91 |
A hatalom és engedelmesség | 93 |
Hatalom és társadalmi szerep | 93 |
A vezetés- befolyásolás | 97 |
A vezetői hatalom típusai | 99 |
A hatalmi űr | 103 |
A személyes hatalmi bázis kiépítése | 104 |
A hatalom személyközpontú megközelítése | 106 |
Törekvések a hatalom megosztására | 114 |
A hatalom veszélyei | 118 |
A vezetői munka gyakorlata | 131 |
A Vezetés, mint szociális folyamat | 133 |
A vezetői szerepek | 134 |
Vezetői tevékenységek | 137 |
A Vezető időgazdálkodása | 171 |
A hatékony vezetés hét aranyszabálya | 181 |
A sikeres vezetők tízparancsolata | 188 |
Vezetők és beosztottak | 191 |
A vezetők mentálhigiénéje (Buda Béla) | 199 |
A hatalom | 201 |
A megterhelés | 201 |
Stressz | 202 |
A vezető életmódja | 205 |
A vezetői alkalmasság - a vezetői egészség | 206 |
Erőltetett fiatalosság - depresszió | 208 |
Érzelem-felismerési képtelenség | 210 |
A neurotikus panaszok jelző funkciója | 212 |
A vezetői szerep és a személyiség | 213 |
Vezetőképzés | 217 |
A vezetők fejlesztése | 220 |
Felnőtt-nevelés | 223 |
Tanulócsoportok, intenzív csoportok, tréningek (Mészáros Aranka) | 227 |
Empátia a vezetésben (Buda Béla) | 247 |
Az empátia fogalma és jelentősége | 249 |
Az empátia fejleszthető | 249 |
Az empátia lélektana | 250 |
Az empátia fejlesztésének lehetőségei | 252 |
Az empátia felhasználási lehetőségei | 254 |
Az vezető és az empátia | 256 |
A csoport (a munka szociálpszichológiája) | |
Bevezetés | 261 |
A munkacsoport | 263 |
Alapfogalmak | 265 |
A munkacsoport nagysága | 266 |
A munkacsoport kialakítása | 267 |
A team - avagy az együttműködő csoport | 271 |
A szociális klíma vagy másképp: a csoport légköre | 284 |
Konformitás és normaképzés a csoportban | 286 |
Munkaetika, a munkáról való vélemények | 291 |
A jó vezető figyel a csapatfolyamatokra | 292 |
A munkatevékenység motivációja | 293 |
A motiváció fogalma | 296 |
Motivációelméletek | 296 |
A dolgozók motiválásának főbb formái | 305 |
A különféle motivációs tényezők szerepe | 306 |
A motiváció hatása | 309 |
Halogatás: egy motivációs csapda természete | 310 |
A motiváció mérése (hagyományos eljárások) | 311 |
A motiváció mérése: újabb eljárások | 312 |
Újabb törekvések a munkamotiváció terén | 314 |
A szociális attitűd | 317 |
Mit nevezünk attitűdnek? | 320 |
Hogyan mérjük az attitűdöt? | 324 |
Attitűdvizsgálatok a munkapszichológiai gyakorlatban | 329 |
Attitűd befolyásolása | 31 |
Attitűd mint módszertanilag hasznos fogalom | 332 |
Értékek a munka világában | 335 |
Az érték fogalma | 337 |
Általános- és munkaértékek | 339 |
Egyéni és szervezeti értékek | 340 |
A munkával való elégedettség | 343 |
A munkával való elégedettség modelljei | 345 |
A munkával való elégedettség vizsgálati módszerei | 349 |
A munkával való elégedettséget befolyásoló tényezők | 350 |
A munkával való elégedettség vagy elégedetlenség következményei | 352 |
Frusztráció | 354 |
Elmélyedés a munkában | 356 |
Összefoglalás | 361 |
A szervezet | |
A szervezet elemzésének és fejlesztésének célja: A hatékony szervezet | 365 |
A szervezetpszichológia célja | 363 |
Mit nevezünk szervezetnek? | 370 |
A szervezet működését befolyásoló tényezők | 372 |
A vállalat informális (nem hivatalos) szervezete | 374 |
A szervezet stratégiája | 378 |
Milyen a hatékony szervezet? (amit a "guruk" mondanak) | 381 |
A szervezetek elméletei | 385 |
A metafora lényege | 387 |
A szervezet mint gép | 387 |
A szervezet mint élőlény | 392 |
A szervezet mint agy | 400 |
A szervezet egyéb metafórái | 409 |
Kommunikáció a szervezetben | 413 |
A kommunikáció fogalma | 416 |
Alapvető pszichológiai tényezők a kommunikáció terén (a kommunikáció személyiségpszichológiai megközelítése) | 418 |
Kommunikáció és meggyőzés (a kommunikáció csoportlélektani megközelítés) | 425 |
Kommunikáció a vállalaton belül és kívül (a kommunikáció szervezetelméleti megközelítése) | 431 |
A kommunikáció eszközei | 441 |
Kreativitás a szervezetben (ötletgyár) | 445 |
A pszichológia érdeklődése a kreativitás iránt | 447 |
A kreativitás témája Magyarországon | 448 |
A kreativitás fogalma | 449 |
Kreativtás és innováció | 450 |
Az alkotás folyamata | 450 |
A kreatív társadalom | 452 |
A kreatív szervezet | 453 |
A kreatív ember | 454 |
A kreativitás fejlesztésee | 460 |
A kreativitás nem luxus | 474 |
A szervezeti kultúra (Török L: Gábor) | 477 |
A kultúra szó eredete és jelentésváltozásai | 480 |
A szervezeti kultúra iránti érdeklődés fellángolása: a japán kihívás | 481 |
A szervezeti kultúra - nemzeti (befogadó) kultúra | 482 |
A siker kultúrája - és a kultúra sikere | 488 |
Szervezeti kultúratípusok - Charles Handy | 492 |
A szervezeti kultúra típusaik alakító, befolyásoló tényezők | 497 |
A kultúra szerkezete és változása - Edgar H. Schein | 498 |
A szervezeti kultúra megváltoztatásának lehetőségei | 500 |
A szervezeti kultúra vizsgálatának módszerei | 502 |
A szervezeten belüli kultúra megismerésének eszözei | 503 |
Konfliktuskezelés a szervezetben (Wagner János) | 509 |
Az alternatív konfliktuskezelés | 511 |
Hogyan tud egy páratlan kivülálló segíteni egy tartós, kölcsönösen kielégítő megállapodás létrejöttében? | |
Pszichoterror a munkahelyen (Kaucsek György - Simon Péter) | 535 |
A pszichoterror fogalma | 537 |
A pszichoterror folyamata | 541 |
A pszichoterror kiváltó okai | 544 |
A pszichoterror típusai | 544 |
A pszichoterror következményei | 548 |
A pszichoterror-ellenes intézkedések | 551 |
A pszichoterror vállalati szabályozása | 555 |
Befejezésül | 558 |
Kultúrák közötti különbségek | 559 |
Történeti áttekintés | 561 |
A kultúrák közötti pszichológiai kialakulását sürgető változások | 562 |
Motiváció | 536 |
Értékek | 564 |
A munkával való elégedettség | 566 |
A munka ellenértékével kapcsolatos attitűd (szervezeti igazságosság) | 567 |
Hatékonyság | 568 |
Vezetési stílus | 569 |
Kiválasztás | 570 |
Testnyelv | 572 |
Képzés és fejlesztés | 572 |
Kultúrák közötti különbségek - magyar szemmel | 573 |
Milyenek a magyar vezetők? | 576 |
Mindenütt otthon, avagy a vezető mindig világpolgár | 577 |
A szervezetfejlesztés | 581 |
Mi a szervezetfejlesztés? | 583 |
A változtatás szüksége | 587 |
Szervezetfejlesztési eljárások | 589 |
Szervezetfejlesztés egyik célja a rugalmas szervezet | 593 |
Szervezetfejlesztés lehetőségei | 598 |
A fejlett szervezetet fejlett emberek alkotják | 602 |
Ember a szervezetben (Utószó helyett) | 605 |
I.Függelék | |
A vezetők tulajdonságainak mérése | 613 |
A szervezetek vizsgálatának módszerei | 615 |
II.Függelék | |
Négy évtized fő tendenciái a magyar munka- és szervezetpszichológiában 1960-2000 között (Gazdag Miklós) | 625 |
A 60-as évek két tendenciája: A pszichotechnikai hagyományok feléledése és a szervezési, vezetési kérdések megjelenése | 628 |
A 70-es évek két tendenciája: Az ergonómia és a munkamotiváció | 636 |
A 80-as évek két tendenciája: A szervezetfejlesztés és a személyzeti pszichológia | 641 |
A 90-es évek két tendenciája: Az "átrendeződés" és a professzionális tanácsadás kialakulása | 646 |
Irodalomjegyzék | 651 |