Előszó
Előszót írni nem szándékom, ezt nem szokás elolvasni.
Szükségét érzem azonban, hogy némi tájékozásul egyetmást az olvasó tudomására hozzak.
Fröbel nevelési elvei csaknem az egész földön visszhangra találtak már, s hazánkban még mindig nem jelent meg oly mű, mely e rendszert tüzetesen ismertette volna; - szeretünk a nevelés javításáról beszélni, de nem teszünk ez irányban annyit, mint kellene; persze, ha korteskedő politikai röpiratról, anyagi hasznot biztositó humoristicus vállalatról lenne szó, akkor nem kellene sokáig irókat keresni.
Mindazonáltal reményltem, hogy az annyiszor hangsúlyozott természetszerü nevelés érdekében nálam avatottabb vállalkozand Fröbel rendszere ismertetésére. Ez nem történt, nem volt türelmem tovább várni, s megirtam e munkát magam; ki, mivel e rendszer ismerete tekintetében jóformán ujoncz vagyok, bocsánatot kérek az ismeretek kincseiben gazdagabbaktól, ha néhol tévedtem, esedezve egyszersmind a tévedések szives földerítéséért.
Arról mindenesetre meg vagyok győződve, hogy a ki e munkát figyelemmel átolvassa, megkedveli - nem könyvemet - hanem az abban ismertetett rendszert. Kutforrásokul a Fröbel irodalom jelseb termékeit használtam, ezek Dr. W. Lange, Köhler, Pösche, Marenholtz-Bülow és több mások művei.
Azonban én ugy vélem, hogy inden emberi mű alá van vetve a tökéletesedés törvényének, Fröbel maga sem állitja, hogy rendszere mindenben kimeritő, s igy bátor valék itt amott némely módositást tenni. Ha e módositások helytelenek, félre lesznek dobva, s ha czélszerűk tökéletesebbé teszik a rendszert.
Az utolsó foglalkozás, t. i. a gyöngymunka meg egészen uj, a Fröbel-rendszer erről még mit sem tud, de mert épen Fröbel volt az, ki a nevelőket minden helyes eszköz megragadására fölhivá, s mert én ezen munkanemet gyakorlati kisérlet után a többi foglalkozást mintegy kiegészitőnek, nagy mérvben fejlesztőnek, s a gyermek előtt kedvesnek találtam, nem késtem Fröbel rendszerébe beilleszteni; a kinek nem tetszik hadja el.
Hazánkban Fröbel rendszeréről még kevés ismertetés látott napvilágot, s igy a bevezetésben szükségesnek véltem Fröbel nevelési rendszere alapelveit fölmutatni. Kérem ezen bevezetés figyelmes átolvasását, e nélkül a gyakorlati rész sok helyt érthetetlen lenne.
Ha jelen munkám szives fogadtatásra talál, s ha isten éltet, nemsokára ismét találkozom a természetszerü nevelés barátaival.
Vissza