Előszó
A VEZÉRKÖNYV Koroncz Lászlónak, a lelkigyakorlatosház igazgatójának munkája. Ő már írt ilyen könyvet egy másik hittankönyvhöz. Amikor fölkértem e munkára, azt kérdezte, hogy nem baj-e, ha egy kicsit hasonlítani fog a másik könyvre. Azt válaszoltam, hogy egyedül ő írhat olyan könyvet, amely hasonlít arra a másikra.
Szerettem volna magam megírni, de nem jutottam hozzá. Tovább meg már nem lehet halasztani. Én csak lektoráltam. Meggyőződésem, hogy Koroncz László jó munkát végzett. Minden gyereknek minden példa új. Így vagyunk a rajzokkal is.
A lényeg az, hogy a kezdők jó ötleteket találnak ebben a könyvben. Olcsó füzetek kiadásával bővíthetem e könyv ismert, vagy kevésbé ismert példáinak tárházát, - ha megfelelő számú igény van rá.
Ha nem kérnek új példákat, akkor nincs is szükség rájuk.
Megköszönöm Koroncz igazgató úr munkáját.
Koroncz László munkáját kiegészítettem azoknak a másodikos leckéknek a kidolgozásával, amelyek a harmadikos hittankönyvben nem szerepelnek. Ezek könyvünk végén
találhatók.
Bajtai Zsigmond
HOGYAN KELL A KÖNYVET HASZNÁLNI?
Segédkönyvet adunk a kedves hitoktató kezébe, tehát nem valami KRESZ-szabályzatot, vagy merev menetrendet, amihez ragaszkodni kell, vagy legalábbis illene. Az itt közölt tanítási módszer csupán egy a sok elképzelhető hitoktatási és nevelési módszer közül. Azok számára, akik használják, többféle módon jelenthet segítséget. Egyeseknek a felépítés, másoknak példák, ismét másoknak a tananyag kifejtése szolgálhat javára. Lehet, hogy valaki egész órát kitöltő anyagot talál benne.
Alternátív metódust találhat a hitoktató a könyvünk utolsó leckekidolgozásában (a másodikos könyv 21. leckéje a 134. oldalon) és az ABC-gyerekekben.
Ezek a katekézisek két hittankönyvhöz készültek:
Bajtai: Jézus, a mi életünk (3. osztály)
Bajtai: Ilyeneké az Isten Országa (2. osztály)
A legtöbb másodikos lecke a harmadikban újra szerepel, mivel a másodikosok majdnem mindent elfelejtenek. A VEZÉRKÖNYV a bővebb könyvet, a harmadikos könyvet veszi alapul és követi. Minden leckéjénél két példát közlünk, hogy mind a két évre legyen új példa. Másrészt módot ad választásra! Mivel a másodikos könyvben vannak olyan leckék is, amelyek a harmadikos könyvben nem szerepelnek, ezeknek a kidolgozását a könyv végére tettük. Hogy a másodikos könyv anyaga áttekinthető legyen, külön másodikos tartalomjegyzék is van.
Az órák menete a klasszikus felépítés rendjéhez igazodik az előterjesztés, kifejtés, és alkalmazás hármas tagozódásában. Ezt a három tanítási óraegységet akkor is haszonnal alkalmazzuk, ha az egyes pontok kitöltésében más elképzeléseink vannak.
Talán feltűnik, hogy egyes tananyagok kibontásában egy órán belül csak egyszer alkalmazzuk az ismétlő visszakérdezést, a „Foglaljuk össze" órarészlet alatt.
Vissza