Előszó
Részlet a könyvből:
"Tantervünk az Ember és természet műveltségi terület Természetismeret részterületéhez készült, s a 4-6. évfolyamot öleli fel. Felhasználható órakeretének megállapításához a közoktatási törvényben az egyes évfolyamok számára előírt kötelező óraszámokból, illetve a Nemzeti Alaptanterv által erre a műveltségi területre ajánlott óraszámból (az összóraszám 8-12%-ából) indultunk ki.
Az órák felhasználása hetes ciklusokban képzelhető el.
A tantervíró a 4. évfolyamon heti 2 órát, összesen 74 órát,
az 5. évfolyamon heti 2,5 órát, összesen 96 órát,
a 6. évfolyamon heti 2,5 órát.összesen 96 órát tervezett.
Ez az órakeret természetesen a helyi adottságoknak megfelelően tovább bővíthető, sőt bővítendő is a szabad órakeret terhére. A tanterv valamennyi - ehhez a műveltségi területhez tartozó - követelmény teljesítését célul tűzi ki. A többi műveltségi terület (az Ember és társadalom, az Anyanyelv és irodalom, a Matematika, valamint az Életvitel és gyakorlati ismeretek) részfejezetei közül a vonatkozó ismereteket, megismerési módszereket, gondolkodási algoritmusokat, ábrázolási módokat felhasználja, s itt a közös követelmények teljesítését kívánja meg.
A tanterv különös figyelmet fordít a természet- és környezetvédelmi szempontokra, az emberek egymással és az élővilág többi tagjával szembeni humánus viselkedésére, az egészséges életmódra való nevelésre. Módszereiben fontos szerepet szán a természetes környezet közvetlen megfigyelésére, a kirándulásra, a tanulmányi sétára, a kísérletekre. Számít a tanulók spontán érdeklődése mellett az irányított megfigyelésekre, észlelésekre, a kísérletek kreatív feldolgozására is. Taneszközeiben a hagyományos információhordozók mellett (tankönyvek, térképek, a gyermekeknek írt népszerű-tudományos irodalom) javasolja a tévé, videó, számítógép alkalmazását is. A tanterv a témák szintjéig kidolgozott. Egy-egy tanévre 3-8 átfogó téma jut, amelyeket frontális módszerekkel, de csoportos foglalkozások keretében is jól fel lehet dolgozni. Előzetesen az egyéb műveltségi területek alsóbb évfolyamainak a témakörökhöz kapcsolódó követelményeinek és az általános fejlesztési követelményeinek ismerete szükséges.
Vissza