1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vermes évkönyv 2002.

Beszámoló a Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Soproni Csoportjának 2001/2002. tanévi tevékenységéről

Szerkesztő
Sopron
Kiadó: Vermes Miklós Fizikus Tehetségápoló Alapítvány
Kiadás helye: Sopron
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 72 oldal
Sorozatcím: Vermes évkönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal és színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tíz éve alakult a Vermes Miklós Tehetségápoló Alapítvány Sopronban. Ezzel mintegy keretet adott egy akkor már húsz éve folyó verseny-rendszernek. Hozzávetőleg abban az időben (előtte két évvel)... Tovább

Előszó

Tíz éve alakult a Vermes Miklós Tehetségápoló Alapítvány Sopronban. Ezzel mintegy keretet adott egy akkor már húsz éve folyó verseny-rendszernek. Hozzávetőleg abban az időben (előtte két évvel) tértem vissza a katedrához. Mint szerkesztő is, ismertem az említett fizikaversenyeket, tudtam róluk, hogy diákok, tanárok és a szakmai közvélemény egyaránt etalonnak tekinti azokat a fizika tudásának méréséhez.. Amikor a számítógép bűvöletéből visszatértem eredeti szakmámhoz, jelentős változásokra kellett ráhangolódnom. Nem szakmai tudás bizonyos szintű amortizációjára, és az azóta bevezetett SI mértékegységrendszerre gondolok elsősorban, hanem arra a kellemetlen tapasztalatra, miszerint a régihez képest a diákok fizikával szembeni attitűdje mekkorát zuhant. Ez az az állapot, amit a mindenkori oktatási tárca - valószínűsítem - a természettudományi tantárgyak minimalizálásával reagált le. A Vermes Alapítványnak kezdetben azzal kellett számolnia, hogy rendre megszűntek az addigi szponzorok, és egyes urak (a kormány nevében) arról beszéltek, hogy a tehetségápolás sokadrangú kérdés. Nem érdemelném meg a fizikatanár megjelölést, ha elfogadnám, hogy a nem szakembernek nem kell a fizika ismerete. A világ tele van csodával. Annál inkább rá tudunk csodálkozni, minél többet tudunk róla. Embernek lenni más minőség, mint ahogy ezt a prakticista és pragmatikus gondolkodásmód célozza meg az oktatási rendszer átalakítási törekvéseivel. A tények azonban makacs dolgok. El kell fogadnom, hogy a fizika iránti érdeklődésünk esik. Ettől azonban a jólétünket biztosító technika továbbra is alaptudományaként számít a fizikára. Az átlagembernek csak azt kell tudnia, melyik gombot nyomja meg. Ehhez azonban valakik úgy konstruálják az eszközt, hogy elég legyen, ha a felhasználó csak a gombot nyomja. De hol teremnek ezek a valakik? És hogyan lesz belőlük valaki? Az adottságok megnyilvánulnak, például fokozott érdeklődésben. A tanár - bizonyára - észre is veszi. így teremnek a fizika ötösök. Csak ennyi? Ötöst elérni az egyre csökkenő színvonal közepette egyre könnyebb. Nem ennyi. A pedagógus - ha egyáltalán van rá érkezése - többletenergiát (és időt) fektet a tehetségesbe. Nem csak áldozatkészségből. Azért is, mert TANÁR. Ennek a többlettevékenységnek, érdeklődésnek adnak keretet a versenyek. (Bárki mondhatja: az egyetemi felvételiknek is ez a feladata. Igaz, de annak inspiráló ereje legfeljebb a 12. osztályban kezd igazán késztetni. Ez az idő már kevés ahhoz, hogy valaki lélekben is fizikus legyen.) Tulajdonképpen ez az egyik oka, hogy az Alapítvány támogatását vállaltam. [A másik, hogy munkahelyem, a soproni Vas-Villa' fémipari cs elektronikai jellegű szakközépiskola, így létre tudtunk hozni és folyamatosan fejleszteni - saját készítésű eszközökből - egy bázis-szertárat a versenyek számára. Megszerkesztjük a szükséges kiadványokat. Például ezt is.] Amíg ez a második ok praktikusabb, az első fontosabb. Megmutatni a világ csodáit, kielégíteni a meglévő érdeklődést, kinevelni a tehetségeket, hogy kényelmesebben nyomkodhassuk a gombokat - éppen elég érv az Alapítvány munkája mellett. Ezt az áldozatos munkát támogatni kell. Vissza

Tartalom

Előszó 4
Eseménynaptár a jövő évre 5
Beszámoló az alapítvány 2001/2002. tanévi tehetséggondozó munkájáról 6
Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny Első forduló 9
Második forduló 14
Döntő, 9. osztály, Gyöngyös 19
Döntő, 10. osztály, Sopron 28
Békésy György Fizika Emlékverseny 41
Vermes Miklós Nemzetközi Fizikaverseny 50
Melléklet (Paksi Atomerőmű Rt.) 65
Képek jegyzéke 75
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Vermes évkönyv 2002. Vermes évkönyv 2002.
Állapot:
1.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba