1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vendéglátó ismeretek II.

A vendéglátóipari szakmunkásképzés számára

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 139 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-221-796-9
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 21412. Fekete-fehér ábrákkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"Az elmúlt évben azzal a bevezetővel kezdtük tanulmányainkat, hogy a vendéglátás több évezredes múltra tekint vissza és mindig hozzá tartozott az általános emberi kultúrához. Akkor... Tovább

Előszó

Részlet:
"Az elmúlt évben azzal a bevezetővel kezdtük tanulmányainkat, hogy a vendéglátás több évezredes múltra tekint vissza és mindig hozzá tartozott az általános emberi kultúrához. Akkor mindezt nem fejtettük ki részletesebben. Ezért ismét visszatérünk a témához, de most már a vendéglátás rövid történelmi ismertetésének keretében. Induljunk ki hát a régi nagy kultúrákból mi is, és nézzük meg, milyen társadalmi-gazdasági körülmények hatottak a vendéglátás kialakulására és fejlődésére.
A VENDÉGLÁTÁS RÖVID TÖRTÉNETE
Már Hérodotosz részletesen beszámol műveiben az egyiptomi lakomák fényűző pompájáról. Homérosz írásaiban is igen sokat olvashatunk a görög vendéglátásról, vendégjogról, vendégbarátságról. Az Odüsszeiában, az Iliászban bő részletek mutatják be a különböző étkezéseket, lakomákat, a társadalmi élet fontos eseményeit. Homérosz Achillese például igen járatos volt a vendéglátás szabályaiban, értett a gasztronómiához. Az irodalom a valóságot tükrözte. Athénban, Olümpiában és egyebütt, ahova az üzleti élet vagy az ünnepi játékok miatt sok idegen érkezett, jelentős számú vendéglő és szálláshely épült.
A rómaiak vendéglátásáról is jelentős irodalmi emlékeink vannak Ovidius, Horatius műveiben. Ezek szerint a rómaiaknál már olyan vendéglátóhelyek is voltak, ahol lóváltásra, éjjeli szállásadásra rendezkedtek be, sőt fürdővel is szolgáltak a fáradt utasoknak.
1. A magyar vendéglátás kialakulásáról
A hazai vendéglátásról István király uralkodása idejéből maradtak fenn bizonyítékok. 1006-ban már jövedelmező kocsmák is működtek, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy az egyházi személyektől megvonta az állam az italmérés jogát." Vissza

Tartalom

VI. A vendéglátás fejlődése és fejlesztése
A vendéglátás rövid története 3
1. A magyar vendéglátás kialakulásáról 3
2. Vendéglátásunk fejlődése a felszabadulás után
3. Jellemző irányzatok 10
Korszerűség a vendéglátásban 11
1. Nem mindig a legújabb a legkorszerűbb! 12
2. Az általános felhasználhatóság követelménye
3. Kulturáltságot a gyakorlati munkába! 14
4. Néhány példa 15
A vendéglátás fejlesztése 16
1. Az étkezési lehetőségek bővítése 16
2. A vendéglátás a korszerű táplálkozásért 20
3. Területenként differenciált fejlesztés 22
4. A vendéglátás további fejlődése 24
A kapitalista és a szocialista vendéglátás 24
(Kiegészítő anyag)
1. A tőkés országok vendéglátása 24
2. A szocialista vendéglátás 26
3. A vendéglátás múltja és jövője (összefoglalás)
Válaszolj rá! 29
Próbáld meg Te is! 30
Irodalmi ajánlatunk 30
VII. A vendéglátás iránti kereslet 31
Mi a kereslet? 31
A jövedelem hatása a vendéglátás iránti keresletre 34
Az árak és a vendéglátás iránti kereslet összefüggései 38
A népesedési viszonyok és a vendéglátás iránti kereslet összefüggései 40
A foglalkoztatottság szerepe a vendéglátás iránti kereslet alakulásában 43
A fogyasztói szokások hatása a vendéglátás iránti keresletre 45
A vendéglői étkezés gyakorisága 49
A kereslet megismerésének módszere: piackutatás az üzletben 54
Amíg az igényből kereslet lesz. (Összefoglalás) 54
Próbálj feleletet adni a következő kérdésekre! 56
Néhány érdekes feladat 57
VIII. A vendéglátás kínálata és forgalma 58
A kínálat 58
1. Áruk és szolgáltatások 58
2. A választék 61
3. A reklám 65
A forgalom 68
1. A forgalom terjedelme 68
2. A forgalom növekedési üteme 71
3. A forgalom szerkezete 76
4. Idényszerűség 84
5. A forgalom területenkénti alakulása 89
Az üzleti munka: csapatjáték! 96
Az árukínálat és a szolgáltatások bevétele: a forgalom. (Összefoglalás) 97
Várjuk válaszodat! 99
A gyakorlat mesterré tesz! 100
Egy kis irodalom 100
IX. Árképzés az üzletben 101
Az árak tartalma 101
1. Az ár eltér az értéktől 101
2. Az árrendszer 102
3. Az ármegállapítás lényege 105
4. A vendéglátás árait meghatározó tényezők 107
Az eladási árak kiszámítása 109
1. Az ételek árképzése a kereskedelmi vendéglátásban 109
2. A munkahelyi vendéglátás ételárképzése 117
3. Az italok árképzése 118
4. A szolgáltatások árának megállapítása 123
5. Árengedmények 124
6. Kalkulációs hibák a gyakorlatban 126
7. Néhány fontosabb rendelkezés 127
Árformák (Kiegészítő anyag) 127
A vendég és az üzlet közös érdeke: a helyes árképzés. (Összefoglalás) 129
Tudsz-e válaszolni? 130
Egy kis házi feladat 131
Szakirodalom 131
Táblázatok és ábrák jegyzéke 132
Fontosabb forrásmunkák 134
Tárgymutató 135

Dr. Hajdu Endre

Dr. Hajdu Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Hajdu Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem