Előszó
Egyetemünk Pedagógiai Intézete 1970-ben a fejlő-
dés szükségleteit kielégítve három tanszéknek adta át
helyét. Azóta rohamos fejlődésnek indult a Pszicholó-
giai Tanszék s megindult — vidéken elsőként — a
pszichológia szakosok képzése. Uj egységként bontako-
zott ki a Felnőttnevelési és Közművelődési Tanszék,
amely szakképzési, kutatási és művelődéspolitikai fela-
datokat old meg sokrétű tevékenységével.
A Neveléstudományi Tanszék folytatta és folytat-
ja a hagyományos oktatási, képzési, gyakorlati és elmé-
leti program megvalósítását. Mindkét karon pedagógiai
diszciplínákat oktat s bevezeti a hallgatókat az adott ke-
retek közt az iskolai, órai és órán kívüli, részben pedig
az iskolán kívüli pedagógiai tevékenység ismereteibe. Pe-
dagógia szakosokat képez nappali és levelező szakon.
Aktív továbbképzési funkciókat tölt be egyetemen és
azon túl a megyei és városi pedagógus továbbképzés
rendszerében. A kutatások terén egyre inkább az iskolai
élet és tevékenység problématörténeti, illetve aktuális
elméleti-gyakorlati kérdései kerültek az évtized alatt a
figyelem középpontjába. Bekapcsolódott a tanszék az
oktatáspolitikai határozat előkészítésébe s részben vég-
rehajtásába is. Dolgozik a tanszék néhány kutatója, s
1976 óta a tanszéki Kutató Csoport, a jövőt alapozó
kutatási feladatok megoldásán. Egyre elmélyültebb tevé-
kenység bontakozik ki az iskolákkal szükséges gyakor-
lati és elméleti együttműködés folyamán. A kutatások
jelentős mértékben fejlődésnek indultak az évtized során
neveléstörténetből, összehasonlító pedagógiából, s a le-
folytatott vizsgálatok alapján elkészült „A pedagógia el-
méleti és történeti alapjai" c. több éve formálódó tema-
tika részletes kidolgozása. Ezen a ponton is fontosnak
ítéljük, hogy kutatásaink egy része közvetlenül kapcso-
lódik a felsőoktatás szükségleteihez...
Vissza