1.060.444

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúttörténeti emlékkönyv

A MÁV Miskolci Igazgatóság (Üzletvezetőség) újjáalakulásának 100. évfordulójára

Szerző
Szerkesztő
Miskolc
Kiadó: MÁV Igazgatóság
Kiadás helye: Miskolc
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 323 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


E L 0 S Z Ú
A XIX. század ipari-technikai vívmányai a történelemben eddig példa nélküli lenyűgöző ütemű fejlődést eredményeztek.
A fejlődésnek talán legjellegzetesebb képviselője a vasút volt,... Tovább

Előszó


E L 0 S Z Ú
A XIX. század ipari-technikai vívmányai a történelemben eddig példa nélküli lenyűgöző ütemű fejlődést eredményeztek.
A fejlődésnek talán legjellegzetesebb képviselője a vasút volt, néhány évtized alatt alapvetően átalakította az élet minden területét, alapvetően befolyásolta a korszerűbb gazdaság kialakulását.
1859. május 24-én érte el Miskolcot az első vasútvonal, melyet a Tiszavidé-ki Vasúttársaság Szerencs felől épített ki.
1860-ban folytatódott az építés, illetve a vonalátadás Miskolc és Kassa között. A közvetlen Pest - Hatvan - Miskolc közötti vasútvonalat csak 1870-ben adták át a forgalomnak.
A Tiszavidéki vasút államosítása után 1880. november 25-én 519 km-rel alakult meg először a Magyar Királyi Államvasutak Miskolci üzletvezetősége.
1886. január 10-én átszervezés következtében megszüntették a Miskolci üzletvezetőséget, egykori vonatalait Budapestről irányították.
Az 1880-as évek vége és az 1891. év több jelentős magánvasúti társaság államosítását eredményezte, így került MÁV tulajdonába pl. az Osztrák-Magyar Államvasúti Társaság, a Magyar Észak-Keleti Vasút és az Első Magyar-Gácsor-szági Vasút is.
Új, a lényegesen megnövekedett MÁV vonalhálózat igényelte a Miskolci üzletvezetőség újbóli felállítását, amire 100 évvel ezelőtt, 1244 km vágányhálózattal 1892. május 1-én került sor.
A város vezetői közélete örömmel üdvözölte a vasút irányításának e fontos intézményét.
Az évtizedek során egyre szorosabb kapcsolat alakult ki a város és a vasút között.
Miskolc város életének egyik meghatározó tényezőjévé vált az abban nem egyszer példamutatóan részt vállalaló igazgatóság, a nagy számú vasutasság. De alakult, formálódott maga az üzletvezetőség, a hozzá tartozó létesítmények állapota és a vasutasok sorsa, élete is.
Az új vasútvonalak építése és már meglévő vonalak idecsatolásával az üzletvezetőség vonalhálózata folyamatosan gyarapodott, 1911-re már az 1877 km-t is elérte. Az első világháború után a Trianoni békediktátum üzletvezetősé-günk építési vágányhálózatát mintegy 60 %-al csökkentette. A két világháború közti időben 700-800 km volt az építési vágányhossz.
Az első Bécsi döntés következtében a Felvidék zömmel magyar lakta déli része 1938-ban visszatért. 1939-ben a kárpátaljai területek visszacsatolásával jelentősen nőtt a MÁV vonalhálózatának hossza. Különböző átszervezések következtében a Miskolci üzletvezetőség 1939-ben 1124, 1941-ben már 1523 km vasúti pálya irányítását és felügyeletét látta el.
A második világháború után 750 km-re zsugorodott vonalaink hossza.
1949. február 28-án a Közlekedésügyi Miniszter átszervezte a MÁV üzletvezetőségeket irányító MÁV Igazgatóságot - mely Budapesten székelt -, és ennek eredményeként megszűnt az üzletvezetőségi rendszer is.
A továbbiakban a MÁV Miskolci Igazgatóság lett az üzletvezetőség jogutódja. Vissza

Tartalom


TARTALOMJEGYZÉK
Előszó 5. old.
Pál István, dr. Pilz Olivér: A MÁV Miskolci Járműjavító üzem
rövid története 7. old.
dr. Bory Endre: A MÁV Miskolci üzletvezetőség ( Igazgatóság )
felügyelete alá tartozó illetve valaha tartozott vasútvonalak vázlatos ismertetése különös tekintettel a vonalra engedélyezett sebességek fejlődésének történetére 41. old.
Karácsony Tamás: A MÁV Miskolci üzletvezetőség ( Igazgatóság ) vonalhálózatának kiépülése különös tekintettel
a Miskolc környéki vonalakra 57. old.
A vasúti hidak, átereszek építésének rövid
története 63. old.
Karczag Tibor: Fejezetek a hazai singyártás történetéből, a MÁV Miskolci üzletvezetőség ( Igazgatóság ) vonalain felhasznált sinek vázlatos története 75. old. Fejezetek a MÁV Miskolci üzletvezetőség pályafenntartási szakszolgálatának történetéből
1941 - 1949 81. old.
Hegedűs Raffael, Karczag Tibor: A MÁV Miskolci Igazgatóság vonalainak korszerűsítése, felújítása
1949 és 1990 között 97. old.
Buday Ferenc: A vasútállomások, vasúti magasépítmények történetének vázlatos ismertetése 103. old.
dr. Bory Endre: Fejezetek a Tiszavidéki Vasút történetéből ____ 125. old.
A Magyar Északi Vasút vázlatos története 139. old.
Fejezetek a Magyar Északkeleti Vasút történetéből <¦ ~ 143. old.
Fejezetek az Első Magyar Gácsországi Vasút
történetéből 147. old.
Az Ungvölgyi Vasút története U 151. old.
Fejezetek a Bodrogközi és a Hegyközi kisvasút
történetéből 153. old.
Fejezetek a Borzsavölgyi Vasút történetéből 161. old. dr. Bory Endre, Karczag Tibor: A Szerencs - Prügy közöttigazda-
sági vasút vázlatos története 167. old.
dr. Bory Endre, Mohay László: A MÁV Miskolci üzletvezetőség
( Igazgatóság ) fűtőházaiba beosztott gőzmozdonyok rövid és vázlatos története 171. old.
Mohay László: A Miskolci Igazgatóság területén üzemelt belsőégésű és villamos vontatójárművek rövid története 251. old.
Fojtán István, Martinovich István: A villamos vontatás története
a MÁV Miskolci Igazgatóság területén 285. old.
Függelék: 321. old.
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem