1.067.349

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti üzemtan II.

Szerző
Győr
Kiadó: Széchenyi István Egyetem-Universitas-Győr Kht.
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 246 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Vasúti üzemtan c. jegyzet második kötetének tartalma sokrétű. Feldolgozza az áru- és kocsiáramlatok, valamint a tehervonat közlekedés optimalizációs eljáráskeretében történő tervezését. Ismerteti... Tovább

Előszó

A Vasúti üzemtan c. jegyzet második kötetének tartalma sokrétű. Feldolgozza az áru- és kocsiáramlatok, valamint a tehervonat közlekedés optimalizációs eljáráskeretében történő tervezését. Ismerteti a vasúti menetrend tervezés alapelveit. Az elővárosi közlekedés menetrendjének speciális vonatkozásait az utolsó fejezet tárgyalja. A 4. fejezet foglalja össze a vasúti teljesítőképességre vonatkozó tudnivalókat. A vasúti teljesítőképesség sarkalatos területe az üzemtannak. Napjainkban amikor a törzsvonalakon forgalom felfutás tapasztalható, valamint a folyó rehabilitációs munkák miatt szűk keresztmetszetek jelentkeznek, előtérbe kerül a tervezéssel foglalkozó mérnökök számára a teljesítőképesség elméletének megfelelő színvonalú alkalmazása.
Az utolsó fejezet a személyszállítás üzemtanával foglalkozik. Kiemelt szerepet kap a fejezeten belül az elővárosi közlekedés szolgáltatásainak fejlesztése, az elővárosi üzem megszervezése.
A jegyzet szorosan épül a Közlekedési üzemtan I-II., valamint a Vasúti üzemtan 1. című tantárgyak anyagára. Ezért nem tértünk ki bizonyos fogalmak, módszerek részletes magyarázatára.
E rövid tartalmi ismertetés után érzékelhető, hogy a jegyzet a hallgatóságon kívül a szakemberek széles rétegéhez is szólhat. Így haszonnal forgathatják a különböző vasutak felsőfokú végzettségű szakemberei, oktatási intézmények munkatársai. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 9
1. ÁRU- ÉS KOCSIÁRAMLATOK TERVEZÉSE 10
1.1. A vonatközlekedési terv fogalma, jelentősége és kidolgozásának fontosabb elvei 10
1.2. A kocsiáramlatok és osztályozásuk 11
1.2.1. A kocsiáramlatok osztályozása struktúrájuk szerint 12
1.2.2. A kocsiáramlatok osztályozása rakott vagy üres voltuk alapján 13
1.2.3. A kocsiáramlatok osztályozása útvonaluk szerint 13
1.2.4. A kocsiáramlatok osztályozása nagyságuk szerint 13
1.2.5. A kocsiáramlatok osztályozása fekvésük szerint 16
1.3. A tehervonat- (kocsiáramlat-) specializáció 16
1.3.1. A helyi tehervonatok 16
1.3.2. A közvetlen tehervonatok 17
1.3.3. Az irány- (átmenő) vonatok 17
1.3.3.1. Rakodási irány vonatok 18
1.3.3.2. Rendezői irányvonatok 19
1.3.3.3. A több csoportos irány vonatok 19
1.4. A kocsiáramlatok tervezése és ésszerű irányításuk kiválasztása 20
2. VONATKÖZLEKEDÉS TERVEZÉSE 23
2.1. Az optimális, komplex vonatközlekedési terv meghatározási módja 28
2.1.1. A komplex vonatközlekedési terv meghatározásának menete 29
2.1.2. A bázisváltozatról 32
2.1.3. A kiindulási változat 33
2.1.4. Az áramlat-összevonások 34
2.2. A rakodás helyéről induló kocsiáramlatok szervezése 34
2.2.1. Feladói irány vonatok szervezése 36
2.2.2. Lépcsőzetes irányvonatok összeállítása 36
2.2.3. Rakodási irányvonat hatékonyságának vizsgálata 36
2 3 A rendező pályaudvarok és rendezőállomások vonat-összeállítási tervének kidolgozása 39
2 3 1 A vonatközlekedési terv modellje 41
2.3.2. A vonatközlekedési tervvel és meghatározási módszereivel
kapcsolatos követelmények
2.3.3. A vonatközlekedési terv kiindulási és korlátozó feltételei 44
2.3.4. A vonatközlekedési terv optimumfeltétele 45
2.3.5. A rendezéssel képzett irány vonatok közlekedési tervének hatékonysági vizsgálata 48
2.3.6. Többcsoportos vonatok közlekedtetésének hatékonysága 59
3. MENETREND 62
3.1. Menetrendi alapismeretek 62
3.1.1. A menetrend jelentősége és célja 62
3.1.2. A menetrendet meghatározó tényezők 63
3.1.3. A menetrendszerkesztés alapadatai 64
3.1.3.1. A menetrend érvényességi ideje 64
3.1.3.2. Az elmúlt időszakra vonatkozó megfigyelések 65
3.1.3.3. A jövőre vonatkozó igények 66
3.1.3.4. Vasúti műszaki és üzemviteli adatok 67
3.1.3.4.1. A vonatok menetideje 69
3.1.3.4.2. A vonatok tartózkodási ideje 71
3.1.4. A menetrend formái 71
3.2. A menetrend-szerkesztés módszere 83
3.2.1. A menetrendvázlat elkészítése 84
3.2.2. A személyszállító vonatok menetrendjének szerkesztése 86
3.2.2.1. A nagy utazási sebességek biztosítása 87
3.2.2.2. A mozdony és szerelvényforduló idejének csökkentése 87
3.2.2.3. A teljesítőképesség legjobb kihasználása 87
3.2.2.4. A teher- és személyforgalom helyes kombinációja 88
3.2.2.5. A nemzetközi és belföldi gyors-, valamint a távolsági, helyi és elővárosi vonatok közlekedésének összehangolása 88
3.2.2.6. A távolsági és helyi utasszállító vonatok legkedvezőbb indítási ideje 89
3.2.2.7. Az utasszállító vonatok csatlakozó állomásokra való érkezésének szabályozása 89
3.2.2.8. Az átszállás nélküli utazás biztosítása 90
3.2.2.9. A vasúti és egyéb közlekedési eszközök menetrendjének összehangolása 90
3.2.3. A tehervonatok menetrendábrájának szerkesztése 91
3.2.4. Biztonsági szempontok 93
3.2.5. Sajátos szempontok a menetrend szerkesztés során 93
4. VASÚTI TELJESÍTŐKÉPESSÉG 100
4.1. A vasúti teljesítőképesség fogalma, fajtái, mérőszámai 100
4.1.1. A vasúti teljesítőképesség fogalma és fajtái 100
4.1.2. A vasúti teljesítőképesség mérőszámai 103
4.2. Az állomások és a nyíltvonal átbocsátóképessége 104
4.2.1. Állomások átbocsátóképessége 105
4.2.1.1. Az állomási átbocsátóképességről általában 105
4.2.1.2. Az állomási átbocsátóképesség meghatározása 106
4.2.2. A nyílt vonal átbocsátóképessége 113
4.2.2.1. A foglalt szakasz és a foglaltsági idő 114
4.2.2.2. A vonatkövetés 121
4.2.2.3. Az állomásköz teljesítőképessége párhuzamos menetrendábra esetén 128
4.2.2.3.1. A vonali teljesítőképesség azonos sebességű vonatok és egyirányú üzem esetén 130
4.2.2.3.2. Az állomásköz teljesítőképessége kétirányú üzem és párhuzamos menetrendábra esetén 131
4.2.2.4. Az állomásköz teljesítőképessége nem párhuzamos menetrendábra esetén 132
4.2.2.5. A vonal átbocsátóképességének meghatározása grafikus módszerrel nem párhuzamos menetrendábra esetén 133
4.2.2.6. A vonali átbocsátóképesség megállapításának grafoanalitikus módszere 134
4.2.2.6.1. A vonali átbocsátóképesség meghatározása a vonatok állomásközi közlekedés esetén 136
4.2.2.6.2. A vonali átbocsátóképesség meghatározása a vonatok térközi közlekedése esetén 140
4.3. A járműpark teljesítőképessége és kihasználása 144
4.3.1. A kocsipark teljesítőképességének és kihasználásának tervezése, a kocsiforduló 145
4.3.1.1. A kocsiforduló kereskedelmi képlete 148
4.3.1.2. A kocsi egy forduló alatt megtett útja 150
4.3.1.3. A kocsiforduló háromtagú képlete 153
4.3.1.4. A kocsiforduló csökkentése 157
4.3.1.5. A naponkénti átlagos kocsifutás 159
4.3.1.6. A kocsi raksúlya (hordképessége) és ennek kihasználása 159
4.3.1.6.1. A kocsi (tengely) statikus terhelése 161
4.3.1.6.2. A kocsi (tengely) dinamikus terhelése 162
4.3.1.6.3. A kocsi statikus és dinamikus terhelésének fokozása 163
4.3.1.6.4. A kocsi szállítóképessége 164
4.3.2. A mozdonypark teljesítőképessége és kihasználása 165
4.3.2.1. A mozdonyforduló terv készítésének fázisai 166
4.3.2.2. A fordulótervezés logikai sorrendje 167
4.3.2.3. Az optimális fordulótervezés módszere 168
5. VASÚTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI ÜZEMTAN 170
5.1. A személyszállítás berendezései 170
5.1.1. A személypályaudvar 172
5.1.2. Az üzemi (tároló-, műszaki) pályaudvar 190
5.2. A személyszállítás járművei 197
5.3. A személyszállító vonatok forgalmának megszervezése 202
5.3.1. A távolsági forgalom megszervezése 204
5.3.2. Az elővárosi forgalom megszervezése 215
5.4. A személy- és üzemi pályaudvari üzemterv 232
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem